Gravatar

#2121 Antlion 15 år siden

A: "Rome in ruins has had more influence on architecture than it ever would brand-new. What you can't see, you can imagine."

B: "Sounds like a woman with clothes on."
Gravatar

#2122 Nicki52 15 år siden

Tror du skal give en ledetråd.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#2123 Antlion 15 år siden

#2122:

Antlion (2121) skrev:
A: "Rome in ruins has had more influence on architecture than it ever would brand-new. What you can't see, you can imagine."
Gravatar

#2124 jessup 15 år siden

Det er rent gætteværk - The Belly of an Architect (Greenaway)?
This is just until June
Gravatar

#2125 Antlion 15 år siden

#2124:

Det er korrekt gætteværk.
Gravatar

#2126 jessup 15 år siden

x: These days, they want to be criminals more than they want to commit crime.
y: Well that's... that's not just crime. That's the way of the world.
This is just until June
Gravatar

#2127 elwood 15 år siden

Hehe selv efter jeg google den så har jeg ingen anelse om hvem manden er, ik noget og sige til jeg ikke anede hvad det var, er han en almen kendt person ?
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#2128 jessup 15 år siden

Antlion er nok bedre til at afdække manden, men kan vel sige at han vel den Avant garde (måske ikke i ordets egentlige forstand men ikke-mainstream)instruktør som har haft størst gennemslagskraft blandt den gennemsnitlige biografgænger/filminteresserede i de sidste 30år.
This is just until June
Gravatar

#2129 Antlion 15 år siden

Peter Greenaway kan sagtens betegnes som en avantgarde-instruktør, men er (til trods for hvad jessup skrev) et lettere overset koryfæ i bevægelsen nu-til-dags. Udover hans comeback med "Nightwatching" og "Rembrandt's J'Accuse" samt en række kortfilm, skal vi nemlig helt tilbage til "The Baby of Mâcon" fra 1993 for at finde hans sidste mesterværk.

I en forenelse af malerkunst, taksonomi og ukonventionelle narrativer er hans i stand til at kreere en encyklopædisk mangfoldighed af tematik. Alt lige fra abstrakt-strukturerede systemer, forrådnelse, kannibalisme, spiseforstyrrelser samt kunstnere, læger, ornitologer, zoologer og meget andet er at finde i hans neobarokte univers. Al denne tematik, al Greenaways eksentriske besættelse af disse metaforer, opererer samtidig og er ikke adskilt i individuelle opererende elementer - derfor kan hans filmkunst ses som en encyklopædi. Denne encyklopædi fungerer både som organisatorisk system, filosofisk teori og ideologisk praksis.

I sandhed en af de største filmkunstnere nogensinde!

PS: "The Belly of an Architect" er velsagtens hans mest tilgængelige film, selvom den ikke nærmer sig mainstream. Hans mest succesfulde film vil dog altid være "The Draughtsman's Contract", "Drowning by Numbers" og "The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover", hvor sidstnævnte har nået ud til et ret bredt publikum.
Gravatar

#2130 jessup 15 år siden

The Pillow book nåede vel også lidt bredere ud? omend ikke andet så pga. Ewan MCgregor i hovedrollen.

Måske overvurdere jeg hans bredere appel, da jeg gennem tiden har set en del af hans film have premiere i DK - i Grand. Jeg kender også en del (uden de er film nørder) der har set en eller flere film med ham.

Personligt har jeg set The Belly of an Architect, The Baby... og Pillow Book, men jeg har ikke set en film af ham siden jeg så Pillow Book i bio.

Hvis jeg skal opdage/genopdage Greenaway hvad forslår du? Draughtsmans... eller et gensyn med Baby... måske?
This is just until June

Skriv ny kommentar: