aaah ok jeg læste ikke lige helt med...der skulle selvfølgelig kun kunne optræde støj når du bruger AUX (eller hvor nu din computer sidder i) på forstærkeren :) Hvis det er der på andre tidspunkter så er det igang med nazi metoden...ingen kabler der ligger opad hinanden...såfremt de skal krydse andre kabler foregår det kun vinkelret på osv. osv. osv.
#51 - Ja, men nazi metoden er bare næsten umulig. På et lille kollegieværelse er nogle kabler simpelthen nød til at krydse hinanden. Desuden, så har jeg nu omlagt højtalerkablerne til fronthøjtalerne så de løber alene op af reolen fremfor hen ad gulvet, og jeg får stadigvæk støjen. Ville ønske jeg vidste hvad jeg skulle gøre for at få det væk. Det er ikke noget, der egentlig er decideret til gene, men et eller andet sted er man vel perfektionist, og der irriterer det bestemt en smule når man ved ens alt-for-dyre højtalere står og summer :)
Kan det have noget at gøre med muligvis højtalerkabler, der ikke er sat ordentlig fast i højtalerne eller forstærkeren?
Det kan også sagtens være årsagen. Men som cyberzed skriver kan det lige så vel være naboen der har en mikroovn eller ligende der sender støj ud.
I min erfaring er det lidt af et lotteri at finde ud af hvor støj af den type kommer fra.
Forresten kan du skrue op for støjen? Jeg mener bliver den højere når du skruer op for volumen og er den stort set væk når du har skruet helt ned? Hvis du kan det så er det højst sandsynlig på input siden at der kommer støj ind ellers er det på output siden.
Det tyder mere og mere på at det er selveforstærkeren der brummer lidt (hvilket ikke burde være tilfældet) eller at det er dine højtaler ledninger der opfanger støjen. For hvis det var signal kablet burde volumen have en indflydelse på det.
Du kan ikke låne en anden forstærker og prøve om støjen er der stadig eller måske noget andet kabel at forsøge med?
Er ved at løbe lidt tør for ideer til hvad det kan være.
#59 - Forstærkeren er lige knap 1-2 uger gammel, så burde ikke være det. Den gamle forstærker jeg havde brummede også i højtalerne, men der troede jeg som sagt, at det bare var fordi forstærker og højtalere var i dårlig kvalitet. Men det ser ud til, at problemet bunder dybere end det :)
Men i øjeblikket er jeg ved at sætte en ny reol op her, og så må jeg lige prøve mig frem med højtalerkabler og placeringer af dem når den er sat på plads.
#51 cyberzed 17 år siden
Hvis det er der på andre tidspunkter så er det igang med nazi metoden...ingen kabler der ligger opad hinanden...såfremt de skal krydse andre kabler foregår det kun vinkelret på osv. osv. osv.
#52 ks 17 år siden
Kan det have noget at gøre med muligvis højtalerkabler, der ikke er sat ordentlig fast i højtalerne eller forstærkeren?
#53 cyberzed 17 år siden
#54 ks 17 år siden
#55 Scherlund 17 år siden
I min erfaring er det lidt af et lotteri at finde ud af hvor støj af den type kommer fra.
Forresten kan du skrue op for støjen? Jeg mener bliver den højere når du skruer op for volumen og er den stort set væk når du har skruet helt ned? Hvis du kan det så er det højst sandsynlig på input siden at der kommer støj ind ellers er det på output siden.
Har du prøvet at jorde forstærkeren?
#56 ks 17 år siden
Strømstikket fra forstærkeren har kun to ben. Så det er ikke muligt for mig at "jorde" den?
#57 cyberzed 17 år siden
#58 ks 17 år siden
#59 Scherlund 17 år siden
Du kan ikke låne en anden forstærker og prøve om støjen er der stadig eller måske noget andet kabel at forsøge med?
Er ved at løbe lidt tør for ideer til hvad det kan være.
#60 ks 17 år siden
Men i øjeblikket er jeg ved at sætte en ny reol op her, og så må jeg lige prøve mig frem med højtalerkabler og placeringer af dem når den er sat på plads.