De butikker, der tidligere levede højt på danskernes købelyst, når det gjaldt fysiske medier som dvd’er og cd’er, har i de seneste år haft det svært efter digitaliseringens fremmarch.
Musikkæden GUF lukkede dørene sidste år, og nu er det en af Hovedstadens sidste bastioner for dedikerede filmsamlere, der strækker våben, når specialbutikken Laserdisken lukker med årets udgang.
Efter 18 år i Sankt Peders Stræde er konkurrencen fra nettet blevet for stor.
Laserdisken lever dog videre i Aalborg-butikken, der har 25-års jubilæum i år, og på laserdisken.dk.
Se også: Laserdisken tabte dvd-sag i EU.
#21 Thomsen 13 år siden
Min første LD-afspiller købte jeg til gengæld fra Laserdisken i Aalborg. Det var en Pioneer CLD-2950.
#22 The Insider 13 år siden
Jo, filmselskaberne ville boycotte Filmz som samarbejdspartner, hvis vi begyndte at anmelde region 1, så det ville have ret store konsekvenser :-) Personligt ejer jeg stadigvæk flere R1 titler end R2, men jeg synes, at skillelinjen mellem de to regioner er blevet svækket med årene.
Med hensyn til mine dårlige oplevelser i København-butikken, så havde jeg to:
1) Helt tilbage i 2001 skrev jeg en mail til Laserdiskens hoved e-mail og bad dem om at lægge "Seven Samurai" Criterion-udgaven til side til mig. Det var intet problem, fik jeg at vide, og den lå allerede klar til mig i butikken til afhentning næste dag. Det var super godt, tænkte jeg, fordi jeg havde en aftale med en god veninde og SS-fan om at se den dagen efter. Hun tog hele vejen fra Farum for at mødes med mig hos Laserdisken, men da jeg så spurgte efter den, fik jeg blot at vide, at "den har vi ikke". Seriøst, INTET andet blev sagt. "Jamen, jeg fik en e-mail om, at den var lagt til side" - "Okay, men vi har den ikke". Ikke noget undskyld, ikke noget "hov, vi finder lige ud af en løsning..." NADA.
2) Da den forlængede udgave af den første LOTR udkom, smuttede jeg fra spisefrikvarteret på gymnasiet og ud til Laserdisken for at skynde mig at få et eksemplar. Jeg forestillede mig, at de fik en del, når nu det var så stor en release. Jeg gik ind, spurgte om de havde flere eksemplarer og blev mødt med latter. To medarbejdere sad og grinte over, at jeg havde forventet, at der ville være flere eksemplarer. "Nej, vi har ikke flere" sagde den ene, mens han grinte videre, og jeg husker tydeligt, hvor tydelig deres latter stadigvæk var, mens jeg bevægede mig op af trappen og ud af butikken. Jeg fik den i Axel samme dag til færre penge.
Jeg kom hjem, skrev en mail til Laserdisken om den ubehagelige oplevelse, og deres chef ringede til mig og beklagede og fortalte, at han også havde irettesat sine kollegaer i Kbh, og at de havde et eksemplar til mig sat til side nu. Dejligt med en undskyldning, men fy for satan... Har ikke været der siden.
#23 Thomsen 13 år siden
#24 peterDK 13 år siden
Okay? Disse ting sker hver eneste dag pga. vi er mennesker og laver fejl. Du er utrolig nærtagende type vil jeg sige. Fair nok, de laver en fejl ved at sige den ligger klar klar til dig. Jeg vil sige hvis der ikke skal mere til at forarge dig, så burde du blive hjemme resten af dit liv.
#25 micro 13 år siden
Pt kan du vælge at hente dine film i en af nutikkerne, når du bestiller fra hjemmesiden, men ved ikke om denne mulighed eksisterede i 2001.
Derudover vil der altid være nogle uheldige episoder når man arbejder med mennesker, og det er altid de dårlige historier der kommer frem. Jeg har ALTID fået god betjening og har mødt venlige medarbedjere i butikken i Kbh.
#26 Thomsen 13 år siden
#27 peterDK 13 år siden
#28 The Insider 13 år siden
Så vidt jeg husker stirrede hende i Laserdisken bare på skærmen uden at kaste så meget som ét blik på mig. Det er bare ikke den slags kundeservice, som inspirerer mig til at komme tilbage. I alle de år, jeg gik ind i Axels fysiske butikker, oplevede jeg aldrig noget så tilnærmelsesvis slemt - ej heller i nogen som helst andre butikker for den sags skyld.
#29 chandler75 13 år siden
I det hele taget har denne type kundebehandling altid været et problem i små niche-forretninger, og er det vel egentlig stadig (jeg kender det bl.a. selv fra en periode som både fast kunde og ansat i tegneserieforretningen Faraos Cigarer for mange år siden). De lever af de faste kunder - nørderne, der fast lægger deres penge i butikken og ofte bliver hængende i timevis i de dårligt udluftede kælderbikse for at få en sludder for en sladder.
Men det er de "almindelige" kunder, der for alvor føjer til profitten - og er afgørende for butikkens overskud. Og det er i dag med nethandel mere gældende end nogensinde. Nørderne skal nok blive hængende og lægge et fast månedligt beløb - det er alle de andre, der første gang går ind i butikken på udkig efter en bestemt udgivelse eller blot af nusgerrighed, man skal give super kundeservice og holde fast i med næb og klør. Og der kniber det desværre for en hel del af de små specialforretninger.
Jeg har vist aldrig selv være i Laserdisken, skal det lige siges, men har oplevet det med forretninger som GUF, Fantask, Accord osv. Som sagt har jeg også selv prøvet at stå på den anden side af disken og ved, hvor nemt det er at forfalde til sniksnak med vennerne og de faste kunder i stedet for at rette opmærksomheden mod den casual kunde, der nysgerrig kigger ned i butikken - og som ofte går ret hurtigt igen.
#30 HonoDelLoce 13 år siden