De butikker, der tidligere levede højt på danskernes købelyst, når det gjaldt fysiske medier som dvd’er og cd’er, har i de seneste år haft det svært efter digitaliseringens fremmarch.

Musikkæden GUF lukkede dørene sidste år, og nu er det en af Hovedstadens sidste bastioner for dedikerede filmsamlere, der strækker våben, når specialbutikken Laserdisken lukker med årets udgang.

Efter 18 år i Sankt Peders Stræde er konkurrencen fra nettet blevet for stor.

Laserdisken lever dog videre i Aalborg-butikken, der har 25-års jubilæum i år, og på laserdisken.dk.

Se også: Laserdisken tabte dvd-sag i EU.



Vis kommentarer (51)
Gravatar

#21 Thomsen 13 år siden

Jeg købte vist også en dvd-afspiller til filmklubben på mit kollegium hos Laserdisken. Så vidt jeg husker, så valgte jeg dog selv at købe min egen første hos Tapeconnection - netop fordi jeg var træt af at stå og vente på at blive betjent inde i afdelingen i Skt. Pedersstræde, mens de ansatte havde travlt med alt muligt andet privat. Det var vistnok en Pioneer DV-535.

Min første LD-afspiller købte jeg til gengæld fra Laserdisken i Aalborg. Det var en Pioneer CLD-2950.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#22 The Insider 13 år siden

#16, Nåh jah, bevares: Men Filmz anmelder jo f.eks kun reg 2? Men det er jo bare en holdning, der ville jo ikke ske noget hvis I rørte reg. 1 eller hva' det nu hedder den dag i dag. He he!

Jo, filmselskaberne ville boycotte Filmz som samarbejdspartner, hvis vi begyndte at anmelde region 1, så det ville have ret store konsekvenser :-) Personligt ejer jeg stadigvæk flere R1 titler end R2, men jeg synes, at skillelinjen mellem de to regioner er blevet svækket med årene.

Med hensyn til mine dårlige oplevelser i København-butikken, så havde jeg to:

1) Helt tilbage i 2001 skrev jeg en mail til Laserdiskens hoved e-mail og bad dem om at lægge "Seven Samurai" Criterion-udgaven til side til mig. Det var intet problem, fik jeg at vide, og den lå allerede klar til mig i butikken til afhentning næste dag. Det var super godt, tænkte jeg, fordi jeg havde en aftale med en god veninde og SS-fan om at se den dagen efter. Hun tog hele vejen fra Farum for at mødes med mig hos Laserdisken, men da jeg så spurgte efter den, fik jeg blot at vide, at "den har vi ikke". Seriøst, INTET andet blev sagt. "Jamen, jeg fik en e-mail om, at den var lagt til side" - "Okay, men vi har den ikke". Ikke noget undskyld, ikke noget "hov, vi finder lige ud af en løsning..." NADA.

2) Da den forlængede udgave af den første LOTR udkom, smuttede jeg fra spisefrikvarteret på gymnasiet og ud til Laserdisken for at skynde mig at få et eksemplar. Jeg forestillede mig, at de fik en del, når nu det var så stor en release. Jeg gik ind, spurgte om de havde flere eksemplarer og blev mødt med latter. To medarbejdere sad og grinte over, at jeg havde forventet, at der ville være flere eksemplarer. "Nej, vi har ikke flere" sagde den ene, mens han grinte videre, og jeg husker tydeligt, hvor tydelig deres latter stadigvæk var, mens jeg bevægede mig op af trappen og ud af butikken. Jeg fik den i Axel samme dag til færre penge.

Jeg kom hjem, skrev en mail til Laserdisken om den ubehagelige oplevelse, og deres chef ringede til mig og beklagede og fortalte, at han også havde irettesat sine kollegaer i Kbh, og at de havde et eksemplar til mig sat til side nu. Dejligt med en undskyldning, men fy for satan... Har ikke været der siden.
War. War never changes.
Gravatar

#23 Thomsen 13 år siden

Shit, det var da godt nok også helt utilstedeligt! Den der med latteren mener jeg faktisk også, at jeg har oplevet. Jeg husker et eller andet med en forespørgsel, og ekspedientens latter, da han grinende fortæller, at den forlængst er udsolgt, på den der måde, som om man er en idiot bare for at spørge. Jeg mener, at det var ham, der hed David derinde (lille, kraftig fyr). Men det ligger 10 år tilbage, og jeg er som sagt heller ikke kommet der siden.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#24 peterDK 13 år siden

#22

Okay? Disse ting sker hver eneste dag pga. vi er mennesker og laver fejl. Du er utrolig nærtagende type vil jeg sige. Fair nok, de laver en fejl ved at sige den ligger klar klar til dig. Jeg vil sige hvis der ikke skal mere til at forarge dig, så burde du blive hjemme resten af dit liv.
Gravatar

#25 micro 13 år siden

#22 Det er jo heldigvis lang tid siden, og jeg synes betjenening er supergod i butikken i Kbh og det har den været de sidste 2-3 år hvor jeg har brugt den. Forhåbentlig er de implicerede medarbejdere blevet fyret.

Pt kan du vælge at hente dine film i en af nutikkerne, når du bestiller fra hjemmesiden, men ved ikke om denne mulighed eksisterede i 2001.

Derudover vil der altid være nogle uheldige episoder når man arbejder med mennesker, og det er altid de dårlige historier der kommer frem. Jeg har ALTID fået god betjening og har mødt venlige medarbedjere i butikken i Kbh.
Gratis browserspil: http://www.konger-og-kejsere.dk
Gravatar

#26 Thomsen 13 år siden

#24 - Selvfølgelig sker der fejl. Det var jo ikke det, der var problemet. Det var derimod den ansattes måde at håndtere fejlen, da han blev gjort opmærksom på den.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#27 peterDK 13 år siden

#26 Jamen uden tvivl. Men det ændre ikke ved at episoden sker hver eneste dag, året rundt og efter 10år, var det måske på tide at komme videre? I stedet for at kæfte op om butikken havde elendig service. Han kunne have grint med. Men det meget svært for nogle.
Gravatar

#28 The Insider 13 år siden

#27, jamen, jeg er da kommet videre - videre og væk fra Laserdisken :-) Jeg beklager, at jeg ikke havde overskuddet til at grine med, når jeg bliver leet op i ansigtet af et par medarbejdere, som tydeligvis betragtede mig som en komplet idiot. Angående den første episode, så er det jo ikke bare dét, at disken ikke var blevet lagt til side som aftalt, men at jeg også blev affejet med et totalt køligt blik og en kold tone.

Så vidt jeg husker stirrede hende i Laserdisken bare på skærmen uden at kaste så meget som ét blik på mig. Det er bare ikke den slags kundeservice, som inspirerer mig til at komme tilbage. I alle de år, jeg gik ind i Axels fysiske butikker, oplevede jeg aldrig noget så tilnærmelsesvis slemt - ej heller i nogen som helst andre butikker for den sags skyld.
War. War never changes.
Gravatar

#29 chandler75 13 år siden

# 27 Hvis jeg havde oplevet samme elendige service i en butik to gange (og endda med flere forskellige medarbejdere), ville jeg også holde mig væk - nok også 10 år efter. Så er der noget, der kunne tyde på, at ejeren ikke går så meget op i kundeservice, når det gælder ansættelse af medarbejdere.

I det hele taget har denne type kundebehandling altid været et problem i små niche-forretninger, og er det vel egentlig stadig (jeg kender det bl.a. selv fra en periode som både fast kunde og ansat i tegneserieforretningen Faraos Cigarer for mange år siden). De lever af de faste kunder - nørderne, der fast lægger deres penge i butikken og ofte bliver hængende i timevis i de dårligt udluftede kælderbikse for at få en sludder for en sladder.

Men det er de "almindelige" kunder, der for alvor føjer til profitten - og er afgørende for butikkens overskud. Og det er i dag med nethandel mere gældende end nogensinde. Nørderne skal nok blive hængende og lægge et fast månedligt beløb - det er alle de andre, der første gang går ind i butikken på udkig efter en bestemt udgivelse eller blot af nusgerrighed, man skal give super kundeservice og holde fast i med næb og klør. Og der kniber det desværre for en hel del af de små specialforretninger.

Jeg har vist aldrig selv være i Laserdisken, skal det lige siges, men har oplevet det med forretninger som GUF, Fantask, Accord osv. Som sagt har jeg også selv prøvet at stå på den anden side af disken og ved, hvor nemt det er at forfalde til sniksnak med vennerne og de faste kunder i stedet for at rette opmærksomheden mod den casual kunde, der nysgerrig kigger ned i butikken - og som ofte går ret hurtigt igen.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#30 HonoDelLoce 13 år siden

Jeg vil NÆSTEN vædde med, at peterdk har arbejdet hos Laserdisken og er super-øfferen over at miste sit job..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!

Skriv ny kommentar: