Warner Bros. er klar med den nye, lange trailer til “Harry Potter og dødsregalierne: Del 1”.
I filmen står den onde Lord Voldemort til at overtage magten i både det magiske rige såvel som menneskernes verden. De unge troldmandslærlinge må derfor satse deres egne liv, når de må drage ud for at finde midlerne til at stoppe den onde troldmand.
David Yates, som instruerede de to foregående film, står også bag begge “Dødsregalierne”-film.
“Harry Potter og dødsregalierne: Del I” har premiere 18. november, mens den afsluttende film følger til juli i 2011.
Klik her for at læse flere nyheder om “Harry Potter og dødsregalierne: Del 1″.
#51 filmz-Claudius 14 år siden
Jeg drog paralleller til bogen, fordi jeg syntes, der blev klippet for meget ud, men min kritik gik jo på, at filmens plot som konsekvens heraf ikke hang sammen i modsætning til bogen.
Ja, filmen skal kunne stå alene. Problemet med "Order of the Phoenix" var, at det kunne den netop ikke. Der var alt for mange huller. Jeg accepterer fuldstændigt, at der må klippes i så langt et oplæg, hvilket jeg jo også skrev i #40.
Hvor meget jeg end ærgrer mig over, at scenen, hvor Umbridge og McGonagall skændes om Harrys fremtid, ikke er med, så er den ikke nødvendig for, at filmens plot kan fungere.
Men der er andre pointer i plottet, så som Hagrids bortvisning og Trelawneys profeti, der ikke kan fjernes, uden at plottet falder sammen. Jeg mener, hele plottet handlede om profetien, men du har det helt fint med, at vi i filmen aldrig finder ud af, hvorfor den var så vigtig?
#52 Lord Beef Jerky 14 år siden
#53 filmz-Claudius 14 år siden
Hvis du kan undskylde den slags i en film, så forstår jeg lidt bedre, hvorfor du kan holde Yates' Harry Potter ud. Du medgiver reelt, at du har det helt fint med plothuller, så længe der er action og fart. Nuvel. Tout a son gout.
Det kan du så sige, men Steve Kloves skrev trods alt manuskriptet til "Half-Blood Prince", og som instruktør har Yates da så sandelig også et medansvar for, hvilket manuskript, han vælger at filmatisere. Du medgiver selv, at der er huller. Siger det ikke også noget om Yates som instruktør?
Men fordi jeg har læst bøgerne, så ved jeg, at det du her krediterer Yates for, selv ikke er hans fortjeneste, men derimod Rowlings. I modsætning til de tidligere bøger, er "Order of the Phoenix" netop ikke en børnebog. Karaktererne er vokset og står overfor mere modne konflikter. Du kan så finde glæde i, at der er mere end tidligere, mens jeg jo sidder og ved, at Yates har skåret de bedste godt 70% ud af plottet.
#54 Lord Beef Jerky 14 år siden
#55 filmz-Claudius 14 år siden
Hvis der er så mange, så nævn tre for hver film.
Hvilket igen stammer fra bøgerne og ikke fra Yates. En af de ting, der er gode ved bøgerne er, at de ikke henvender sig til det samme publikum hele vejen igennem. Det er meningen, at de skal henvende sig primært til læsere på samme alder som Harry selv, så mens den første historie, hvor Harry er 11, kan virke barnlig - og skal være det - så er "Order of the Phoeniex", hvor Harry er blevet 15, rettet mere mod læsere i puberteten og som langsomt begynder at stå overfor mere modne konflikter.
Instruktørerne har arbejdet med det materiale, de har til rådighed. Men Alfonso Cuarón får faktisk alligevel meget mere ud af "Prisoner of Azkaban" (hvor Harry er 13), end Yates får af "Order of the Phoenix" og "Half-Blood Prince" (hvor Harry er 15 og 16).
Han er lidt undskyldt i "Half-Blood Prince", som har omkring 300 sider midt i bogen, der er hamrende ligegyldige for plottet. Men han vælger så alligevel at bruge mest tid på de mest kedelige passager i bogen.
Den dramatiske slutning gør Yates også alt, hvad han kan, for at dræne for enhver spænding og følelse. I mange tilfælde fungerer tingene primært på trods af hans instruktion, fordi skuespillerne er så fundamentalt dygtige, at de kan hive mere ud af plottet, end de før fra Yates. Bemærk f.eks. det veloplagte spil mellem Alan Rickman og Helena Bonham-Carter som Snape og Bellatrix, hvor Snape indgår eden. Eller sorgen i Maggie Smiths ansigt i den tragiske slutning, hvor Yates ellers har fjernet enhvert potentielt chok fra filmen, selv om det var med i bogen og er oplagt at filmatisere.
Jeg stiller mig dog lidt uforstående overfor, hvordan du kan skælde disse film ud for at bruge tid på "let fjollet magi".
Øh... ?
Magien var ligesom udgangspunktet for det hele... Det vil svare til at sige, at "Lord of the Rings" ville være fantastisk, hvis man bare lige fjernede den åndssvage, magiske ring...
#56 Lord Beef Jerky 14 år siden
Jeg har måske ikke forklaret mig nok omkring Yates... det er bestemt ikke det skrevne materiale jeg hylder når jeg snakker stemning og moden tone, det er selve instruktionen. Yates brug af farver f.eks. skaber en noget tæt atmosfære, og hans fokus på de mere grumme ting i historien, hvor han ikke direkte klipper væk fra mord og lignende som man har set i alle de andre film, skaber en helt anden stemning. Se mine eksempler i spoileren fra før og tænk billedsprog og brug af kamera... det er her hvor jeg var helt oppe og ringe. Som du også selv nævner fokuserer Yates i den grad ikke på spænding, og han masser et antiklimaks ud af Half Blood Prince som jeg synes klæder filmen utrolig godt. Dette er en del af det modne udtryk, jeg har snakket om hele vejen igennem... han sniger sig uden om klicheerne, hvor manuskriptet tillader det. Men vi kan jo blive ved, for vi er dybt uenige om, hvad der er essentielt for, at få denne historie til at fungere. Let fjollet magi er måske udgangspunktet for det hele, men hvor er det dog dejligt forfriskende, at Yates kryber udenom dette udgangspunkt i Half Blood Prince, og i langt højere grad fokuserer på karakterer (og at forfatteren tilsyneladende også gør det). Det var ved at hænge mig langt ud af halsen.