Jeg taler til jer – John Kørners verden
Udgivet 8. maj 2013 | Af: KatjaBrandt | Set i biografen
Hvad leder en så kontroversiel overskrift mon ind til? Ja, det er spørgsmålet. Et spørgsmål, du måske gerne vil have svar på? Endda et, du måske havde forventet at få svar på i dette lille stykke indledende tekst? Tjo, det ville være den normale måde at gå til en tekst på – at følge i overskriftens spor. Men hvad nu, hvis det ikke bliver tilfældet? Hvad nu, hvis den kontroversielle udmelding i overskriften får lov til at stå som et soloprojekt, som kun er sat op for at blive forladt igen? Ja, så har du essensen af Jørgen Leths nye dokumentar.
I filmens synopsis står der, at ”Leth fører os ind i Kørners verden, hvor vi bliver indviet i malerens poetiske skildring af ‘problemer’ i det danske samfund, hans særlige arbejdsmetoder og hans medrivende fortællekraft”. Og det er ganske rigtigt. Det er præcis den oplevelse, man har af fortællingen, når man forlader det røde sæde i biografen, der nærmest drypper med forskellige farver af indsigt, forundring og tomhed efter mødet med Kørner gennem Leths linse. Og måske også et indtryk af en Jørgen Leth, der hopper over, hvor gærdet er lavest.
Man hopper ind og ud af Kørners forskellige projekter, og der er ikke rigtig noget, der giver fortællelineær mening. Men når det så er sagt, så er det alligevel forundringsværdigt. Hvorvidt det er et billigt trick, der bliver trukket på Kørners fascinerende billeders regning, vides umiddelbart ikke, men det er i hvert fald ikke Leth alene, der trækker læsset. Hvert et billede i filmen har Kørners malerier som baggrund, forgrund eller bevæggrund. Og det fænger.
Man kan enten hade denne film for at indeholde intet eller elske den for det. Den lover med sin titel, at Kørner vil tale til “os” og inddrage os i sin verden. Men hvad er det for en verden? Hans verden af billeder? Hans verden i billeder? Ellers hans billeder som verden?
Man bliver aldrig helt sikker på, hvad filmen vil, da den ikke indeholder en decideret fortælling. Der er ikke noget mål, nogen hindring eller nogen forløsning. Faktisk er det en film, hvor der praktisk talt ikke rigtig sker noget, og hvor man forlader den ene fortælling efter den anden. Men når noget er pænt at se på, bliver det menneskelige øje automatisk draget, og man opnår en underliggende følelse af behag. Og i hver en indstilling er Kørners malerier samlingspunkt. Et billigt trick fra en doven Leths side eller måske snarere et fantastisk filmisk indblik, der tillader publikum at høre Kørner tale og at se hans verden.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet