Opium
Udgivet 25. sep 2008 | Af: Benway | Set i biografen
Ved første øjekast ligner “Opium” til forveksling en periodefilm om kærlighed, seksuelle længsler og højspændt romance – og derved måske også en perfekt date-film. Daten bliver dog nok en noget særpræget oplevelse, hvis den krydres med denne film, som ikke ligefrem fordrer velbehag og glade følelser, men i stedet byder på galskab, stoffer samt middelalderlignende behandlinger af sindslidende.
Brenner føler afsky for Moravcsiks metoder, der da også ligner noget, Stalin har fundet på, men til gengæld bliver Brenner stærkt interesseret den unge kvindelige patient Gizella, der er overbevidst om, at hun er besat af onde kræfter. Hun er imidlertid også besat af konstant at skrive, og det er hendes digte og kaotiske fortællinger, der for alvor vækker Brenners interesse, da han pludselig ser den passion, som hans egne skriverier mangler. Snart bliver hans betagelse mere konkret, og de to indleder et bizart forhold.
Historien fortælles gennem de to hovedpersoners indre monologer, som dog ikke mindst i Gizellas tilfælde ikke gør tilskuerne meget klogere. Norske Kirsti Stubø spiller rollen med hud og hår og holder intet tilbage, men vi gives ingen form for indsigt i hendes psyke eller tilstand, og derved bliver hendes endeløse fabuleringer udvekommende, anstrengende og – værst af alt – kedelige. Vi får et lille glimt af noget i hendes fortid, der omhandler hendes mor, men det er et kort handlingsspor, som filmen umiddelbart efter dropper for aldrig at vende tilbage til. Ulrich Thomsen spiller Dr. Brenner med en passende kølig distance, der gør, at man vitterligt er i tvivl om, hvad man skal mene om ham, men det opgør, der lurer mellem hans moderne psykoanalytiske metoder og anstaltens middelalderlige praksis, kommer aldrig i spil og bliver i stedet endnu et uforløst emne.
Hvad, der til gengæld fungerer, er selve designet i filmen, godt hjulpet på vej af det trøstesløse kloster, som den er optaget i og som udgør en atomsfærisk kulisse. Filmen præsterer også nogle duperende billeder og udforsker Gizellas ansigt som et landskab med en næsten Dreyersk intensitet. Stubø spiller hende med en overbevisning og passion, der kan matche billederne, men uden nogen form for følelsesmæssig indgang til figuren forbliver hun en fjern og ikke synderlig vedkommende skikkelse. I stedet efterlades vi med en film, der ganske vist har nogle interessante elementer, men som alligevel forbliver en omgang ustruktureret rod. At instruktøren János Szász kan noget med billeder og skuespillere er tydeligt, men lad os håbe, at han næste gang har et bedre manuskript. At bruge sine evner på mere af den her slags, ville nærmest være lidt tosset.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet