Opium

InstruktionJános Szász

MedvirkendeUlrich Thomsen, Kirsti Stubø, Zsolt László, Enikö Börcsök, Gyöngyvér Bognár, Roland Rába, Bori Blaskó, Kitty Fejes, Kata Fekete, Ákos Horváth, Csaba Horvath, Éva Juhász, László Kassai, Martina Kovács, Miklós Mádl, Erika Molnár, Dóra Rozsnyai, Juli Sándor, Géza Szöllõsi, Zoltán Szõlõsi, Roland Tzafetás, Teréz Vass

Længde113 min

GenreDrama

IMDbVis på IMDb

I biografen26/09/2008


Anmeldelse

Opium

2 6
Gal sex

Ved første øjekast ligner “Opium” til forveksling en periodefilm om kærlighed, seksuelle længsler og højspændt romance – og derved måske også en perfekt date-film. Daten bliver dog nok en noget særpræget oplevelse, hvis den krydres med denne film, som ikke ligefrem fordrer velbehag og glade følelser, men i stedet byder på galskab, stoffer samt middelalderlignende behandlinger af sindslidende.

Filmen, der er i hvert fald delvist baseret på rigtige begivenheder, foregår i 1913 og følger den ungarske læge Dr. Brenner spillet af Ulrich Thomsen. Han er også forfatter, men er røget ind i en uoverstigelig skriveblokering, som har resulteret i et kraftigt morfinmisbrug. For at sikre sig en uproblematisk måde at skaffe det nødvendige stof, tager han et job i en anstalt ledet af den håndfaste Dr. Moravcsik.

Brenner føler afsky for Moravcsiks metoder, der da også ligner noget, Stalin har fundet på, men til gengæld bliver Brenner stærkt interesseret den unge kvindelige patient Gizella, der er overbevidst om, at hun er besat af onde kræfter. Hun er imidlertid også besat af konstant at skrive, og det er hendes digte og kaotiske fortællinger, der for alvor vækker Brenners interesse, da han pludselig ser den passion, som hans egne skriverier mangler. Snart bliver hans betagelse mere konkret, og de to indleder et bizart forhold.

“Opium” er fra sine første billeder tydeligvis ude på at ryste og chokere os, og som tilskuer får man bl.a. lov til at sidde ved første række for at overvære en lobotomi-operation udført med hammer og mejsel via patientens højre øje (ja, velbekomme). Vi følger filmen ind i sindssygeanstalten og overværer forskellige metoder, der nærmest ligner rendyrket mishandling, og som af uransagelige årsager altid kræver, at de indlagte kvinder er nøgne. Sex synes i det hele taget aldrig at være langt væk fra filmen, og vi overdynges af læssevise af falliske symboler og penetrationer. Lige fra førnævnte operation over de utallige nærbilleder af Brenners sprøjte, der stikkes i opiumglasset, og vand, der sprayes ud over Gizella, som selv onanerer lystent med sin blyant. Jeg har ikke det fjerneste imod seksuelt indhold i film, men der kommer et tidspunkt, hvor det holder op med at være erotisk og begynder at blive ufrivilligt komisk, og “Opium” er langt ude over den grænse.

Historien fortælles gennem de to hovedpersoners indre monologer, som dog ikke mindst i Gizellas tilfælde ikke gør tilskuerne meget klogere. Norske Kirsti Stubø spiller rollen med hud og hår og holder intet tilbage, men vi gives ingen form for indsigt i hendes psyke eller tilstand, og derved bliver hendes endeløse fabuleringer udvekommende, anstrengende og – værst af alt – kedelige. Vi får et lille glimt af noget i hendes fortid, der omhandler hendes mor, men det er et kort handlingsspor, som filmen umiddelbart efter dropper for aldrig at vende tilbage til. Ulrich Thomsen spiller Dr. Brenner med en passende kølig distance, der gør, at man vitterligt er i tvivl om, hvad man skal mene om ham, men det opgør, der lurer mellem hans moderne psykoanalytiske metoder og anstaltens middelalderlige praksis, kommer aldrig i spil og bliver i stedet endnu et uforløst emne.

Hvad, der til gengæld fungerer, er selve designet i filmen, godt hjulpet på vej af det trøstesløse kloster, som den er optaget i og som udgør en atomsfærisk kulisse. Filmen præsterer også nogle duperende billeder og udforsker Gizellas ansigt som et landskab med en næsten Dreyersk intensitet. Stubø spiller hende med en overbevisning og passion, der kan matche billederne, men uden nogen form for følelsesmæssig indgang til figuren forbliver hun en fjern og ikke synderlig vedkommende skikkelse. I stedet efterlades vi med en film, der ganske vist har nogle interessante elementer, men som alligevel forbliver en omgang ustruktureret rod. At instruktøren János Szász kan noget med billeder og skuespillere er tydeligt, men lad os håbe, at han næste gang har et bedre manuskript. At bruge sine evner på mere af den her slags, ville nærmest være lidt tosset.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

Filmen udspiller sig i England i begyndelsen af det 20.århundrede. Dr. Brenner har den senere tid haft problemer med sine skriverier, og dag for dag har han skruet op for sit indtag af morfin, som han i sin gerning som læge har let adgang til. En dag får han en ny patient, en 28-årig kvinde ved navn Gizella, og hans besættelse af hende griber hurtigt om sig. Ikke kun på grund af Gizellas kvindelighed men også på grund af hendes digte. Snart bliver Dr. Brenner sikker på, at Gizellas krop er blevet besat af onde kræfter. I begyndelsen behandler han hende som en hvilken som helst anden, men hurtigt tager hans videnskabelige interesse for hendes “tilfælde” over – og inden længe giver hans krop også efter for langt mere dyriske drifter. De forelsker sig i hinanden i et afhængighedsforhold, som bliver farligt for dem begge.