Paris of the North
Udgivet 10. jun 2015 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Vil man have noget gjort, skal man altid spørge en mand, der har travlt. For meget tid og plads leder til en slags lammelse af hjernen, så selv de mindste opgaver bliver udskudt til et andet tidspunkt. Snart, men ikke lige i dag. Ligesom da eleverne spørger skolelæreren Hugi, hvad han skal bruge sommeren på, så kan sukket nemlig høres over hele den lille landsby. Ferien bliver hård og lang lediggang, men i Hafsteinn Gunnar Sigurðssons fine komediedrama også et håbefuldt vendepunkt.
Men så vader far ind i byen og ind i den lille trekant af sammenfiltrede relationer, der udgør det gamle fiskerleje. Helgi Björnsson spiller klicheen på en læderklædt verdens- eller sydøstasiensmand, der sikkert vækker en særlig meta-genklang i Island, hvor han er en populær rocksanger. Hjemvendt fra Thailand med en slap pik og en udadvendthed, der kun kan pisse indadvendte sønner af, gør han sit bedste for at være ansvarsløst godt selskab. Han overtager halvkæresten Erna og tvinger Hugi til at bygge en terrasse med udsigt til fjeldet.
“Paris of the North” veksler de ubehagelige scener fra pubben med absurde deadpan-øjeblikke, så der opstår en særlig træg melankoli. En følelse af tunge støvler i mudret sand. Man kan godt følge Hugis slumrende vrede og hans ansvarsfølelser konkretiseret i forholdet til Ernas søn, hvis far holder sin alkoholisme fra døren med bongsugning og talentløst basspil. De forkrampede følelser, som må opstå et sted, hvor alle nærmest er i familie, er på en gang pinefulde og morsomme, og især Hugi og Ernas sårede forsøg på et kærlighedsforhold giver små træk i tårekanalen.
“Paris of the North” er lagt småt an, men det skal ikke misforstås som uambitiøs. Det er ikke hver dag, at den moderne mands problemer bliver lagt frem, uden at det bliver til en selvretfærdig tudetur over stærke kvinder. Forvent ikke æstetiske lege og spacy flashback-rundture i et syret univers. Her får man en vedkommende historie, der holder sit tempo uden at strække karakterernes udvikling for langt. Og så har jeg svært ved at få soundtracket ud af mit hoved.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet