MedvirkendeMartin Brygmann, Kaya Brüel, Henning Moritzen, Christian Damsgaard

Længde88 min

GenreKomedie, Komedie, Animation, Animation, Adventure, Adventure, Familie, Familie

I biografen04/08/2006

Peter Pedal (dansk tale)

4 6
Peter Pedal bøgerne er børnehistorier. Med det mener jeg ikke blot at de er skrevet til børn, men i ligeså høj grad at de handler om at være barn. Gennem Peter Pedals øjne ser vi verdenen som børn ser den: Den er overvældende stor, proppet af spændende sager, ofte svær at forstå og fuld af voksne som evig og altid skælder ud over et eller andet. Historierne kunne ligeså vel handle om en dreng som en abekat, men netop fordi hovedpersonen er en abe slipper han af sted med ting som børn godt ved man ikke må, men som de alligevel ikke kan andet end at fryde sig over.

Peter Pedals bedrifter er beskrevet i syv bøger skrevet og tegnet af H.A. og Margret Rey. De udgør et af de største navne i børnebogslitteraturens kanon. En filmatisering af bøgerne har været undervejs siden 90’erne og er nu omsider blevet realiseret. Det er der kommet en dejlig og hjertevarm historie ud af.

Byens naturhistoriske museum har økonomiske vanskeligheder pga. manglende besøgende. Hvis ikke museet skal ende som parkeringsplads må der drastiske midler til. Derfor beslutter direktør Bloomsberry at sende manden med den gule hat – som i filmen har han fået navnet Ted – ud for at finde den store Zagawa statue i Afrika. Der er dog ikke meget Indiana Jones over den fredsommelige Ted, men ikke desto mindre drager han af sted iført det splinternye gule tøjsæt som to plattenslagere har overbevidst ham om, er sidste nye mode blandt de trendy opdagelsesrejsende.

Dybt i Afrikas jungle finder han dog ikke statuen, men derimod blot en lille og tilsyneladende ligegyldig amulet. Til gengæld møder han den nysgerrige Peter Pedal der straks kaster sin kærlighed på Ted og uset følger med ham hjem. Hjemme igen opdager Ted dog at Bloomsberry har misforstået ham og har bekendtgjort for alverden, at Ted medbringer statuen. Museets ruin står lige for døren og det bliver op til Ted og Peter at finde en løsning, og helst inden Peter Pedal har forsaget alt for store ulykker i byen.

At filmatisere de elskede børnebøger har krævet en del overvejelser. Blandt andet har man undersøgt mulighederne for at lave filmen som moderne 3-D animation eller som live action, enten med en trænet abe eller med Peter Pedal som en computergeneret figur (ligesom i “Garfield”-filmene). Heldigvis har man klogelig besluttet sig for at den klassiske tegnefilmsform var den mest velegnede til at bringe H.A. Reys berømte tegninger til live. Resultatet fungerer da også fortrinligt: Tegningerne er enkle, men effektive og ganske tæt på ånden i bøgerne.

Frygten for at en Peter Pedal filmatisering ville udvikle sig til en sjælløs moderne animationsfilm, med MTV klipning, hurtige jagtsekvenser og små-uartige dobbeltbetydninger, har til al held været overflødig. Filmen forsøger ikke at tilfredsstille hele familien, men er derimod sikkert målrettet et børnepublikum, selvom man skal være meget hårdhjertet for ikke at blive bare en smule charmeret af den søde historie.

Selve plottet om statuen er blot en undskyldning for at bringe Peter Pedal i så mange situationer som muligt hvor han kan bringe kaos til den fredelig by, og hvor manden med den gule hat kan stæse efter ham for så vidt muligt at redde stumperne. Alle disse optrin – som er lige ud af bøgerne – er udført upåklageligt med vid og humor. Der hvor filmen er knap så velfungerende, er hvor historien går ud over bøgernes verden, og fortæller en overordnet historie. Den forbliver temmelig uvedkommende.

Peter Pedal selv siger ganske vist ikke et ord undervejs, men det er nu heller ikke nødvendigt, for med hans udtryksfulde ansigt, er selv de mindste næppe i tvivl om hvad han tænker i enhver situation. Hans uskyldige væsen gør det vanskeligt ikke at blive besnæret og tænke tilbage på dengang hvor det stadig var evigt sjovt at male på væggene – særligt hvis man vidste man ikke måtte.

Den nysgerrige abe Peter Pedal cyklede ind i børnelitteraturens kanon allerede i 1941. Siden har figuren opnået blivende popularitet generation efter generation af børn og har nu fået sin egen film – som det også skete i bøgerne.
Det hele starter med, at Ted vil forsøge at redde museet, som han arbejder for, ved at tage på opdagelsesrejse til Afrika. Og til lejligheden indkøber han en gul safaridragt – inklusive en gul hat. Han har ikke held med at finde den legendariske statue, han kom efter, men en lille nysgerrig abe bliver mere glad for hatten og for manden med den gule hat. Så han tager med hjem til Amerika som blind passager. Ikke så snart er Ted hjemme i sin lejlighed igen, før aben – som han kalder Peter – begynder at lave ulykker: Det er forbudt at holde kæledyr, og inden Ted har fået set sig om, har Peter malet jungledyr på væggene hos overboen og sørget for, at Ted bliver smidt ud. Men Peters ukuelige optimisme smitter alligevel af på Ted, og som venner er de klar til at tage udfordringerne op.