MedvirkendeJohnny Depp, John Turturro, Maria Bello, Timothy Hutton, Charles S. Dutton

Længde96 min

GenreDrama, Drama, Gyser, Gyser, Thriller, Thriller

I biografen18/06/2004

Secret Window

4 6
The King is back”Secret Window” er en af de få Stephen King historier, der har overlevet en filmatisering, og samtidig bevaret den intense stemning og gode historie – uden at der er gået på kompromis med det ene eller andet. De fleste af Kings filmatiseringer bærer i mine øjne præg af dårlig instruktion, dårlig adaptation, for få garvede skuespillere og så oser de ofte alt for meget af lowbudget. Det er dog langt fra tilfældet med “Secret Window”, der med en ellers simpel historie, kunne have endt med at være en sovepille af karat. Den står dog distancen, og hører klart til de bedste King-film nogensinde.
Hovedårsagen er uden tvivl David Koepp, der både instruerer og har skrevet manuskriptet. Koepp (udtales Kep), må dog også siges, at være en mand der burde kunne levere varen. Han har stået bag manuskripterne til film som “Spider-Man”, “Jurrasic Park 1+2”, “Panic Room” og “Carlito’s Way” – og har også instrueret den desværre ret oversete gyserperle “Stir of Echoes” – og med den slags erfaring i rygsækken burde det ikke kunne gå galt, og det gør det heller ikke.

Selvom “Secret Window” er en forholdsvis simpel historie, har det næppe været den letteste at filmatisere – tværtimod. Kings novelle hører til en af de mere “normale” af slagsen, denne gang er det hverken materialiseret ondskab eller mystiske rumvæsener, der har gjort deres indtog – men i stedet en lille historie om menneskets til tider meget mørke kroge.

Det burde der jo så vidt ikke være nogen ben i, men i “Secret Window” sker der bare ikke specielt meget. Det handler meget af tiden om Raineys tanker, følelser og til tider afmagt. Manden ligger hele tiden på sofaen og han lever en isoleret tilværelse – hvordan skaber man lige en stemning, og ikke mindst en handling, der formår at holde tilskuerens interesse fanget i sådan en situation? Vel at mærke uden at filmen skal blive én lang, kedelig voice-over. Man gør som Koepp og ringer til Johnny Depp.

Depp er så uhyggelig god, at det næsten er skræmmende. Koepps alliance med Depp er helt sikkert det der bærer filmen igennem dens ca. 90 minutter. Depps ageren rundt i scenerne er fantastisk, hans underspil, gestikuleren og mimik rammer sømmet lige på hovedet, så karakteren Mort Rainey bliver perfekt. Det er heldigvis ikke kun Depp, der trækker læsset, for alle birollerne har ligeledes en stor effekt på det endelig resultat. Især Hutton og Turturro er værdige modstandere til Depps stjernespil.

Samtidig har filmen også en lidt speciel fortællerstil, eller måske nærmere et lille twist i bedste Shyamalan-stil, der er meget vellykket uden at virke for søgt. Men i modsætning til hans film bliver publikum her ikke bevidst vildledt. Visuelt er filmen fantastisk, kameraarbejdet er godt gennemtænkt og billederne bidrager ofte lige så meget til historien som selve handlingen. Der er rigtig mange små sekvenser, hvor der tydeligvis er en større tanke bag.

VideoEt supergodt transfer, der ikke lider under nogle mangler eller fejl. Klart billede, skarpe farver, og i de mørke scener er sort ikke blåt eller trykket for meget. Fantastisk billedkvalitet, hvilket filmens kameraarbejde kun fortjener. Billedet er Anamorphic Widescreen 2.40:1
AudioJeg må tilstå, at jeg kun har hørt det engelske 5.1 Dolby Digital soundtrack, og det lever helt op til forventningerne, med en perfekt balance mellem score og effekter og ingen støj i meget lydsvage scener. Fin lyd i alle højtalere, og ingen overdrevet brug, hvilket heller ikke ville have matchet filmen. Knirkende døre, gulvbrædder og lignende effekter er dejligt retningsbestemte. Centerhøjtalerne klarer alt dialog med bravur – alt i alt gennemført lydarbejde.
EkstramaterialeDet er lidt en standard løsning når det kommer til ekstramaterialet på “Secret Window”. Men det er dog alligevel blevet til et interessant indblik i tilblivelsen af filmen.

Det består primært af et kommentarspor med David Koepp – hvilket faktisk er ret interessant, men jeg savner dog stadig lidt mere teknisk information vedrørende enkelte af scenerne, hvor der virkelig er noget flot kameraarbejde. Koepp fortæller med stor interesse om, hvordan filmet er blevet til. En sjov lille detalje er, at kommentarsporet blev lavet 10 dage før filmen udkom, hvilket måske bevirker at det er lidt mere ærligt.