MedvirkendePatrick Stewart, Jonathan Frakes, LeVar Burton, Michael Dorn, Gates McFadden, Marina Sirtis, Brent Spiner, Wil Wheaton

Længde182 min

GenreSci-Fi

Star Trek: The Next Generation – The Next Level

4 6
Ny generation omsider på nyt format

Det er et mindre mirakel, at denne udgivelse overhovedet eksisterer. I årevis har det været på tale, at “Star Trek: The Next Generation” (den tredje og formentlig mest populære af Star Trek-franchisens i alt seks tv-serier) skulle udgives på Blu-ray, men der har især været én hurdle, der har gjort opgaven praktisk talt umulig: Serien blev oprindelig redigeret på videobånd.

Hvad betyder det egentlig rent praktisk? Jo, for at gøre det kort, så blev “Star Trek: The Next Generation” (ligesom de fleste spillefilm dengang og nu) oprindeligt skudt på 35mm-celluloidfilm, som har en højere opløsning, end selv High Definition kan gengive. Men tilbage i 1980’erne og 90’erne forestillede man sig ikke, at tv-serier en skønne dag ville blive transmitteret i HD eller udkomme på et format med en så høj billedopløsning som Blu-ray, så optagelserne blev overført til videobånd og redigeret i lavere opløsning end VHS. For at kunne udgive serien på Blu-ray har man derfor skullet opstøve alle de oprindelige kameranegativer (over 20.000 af slagsen), rense dem og scanne dem ind i en computer, hvorefter afsnittene skulle rekonstrueres. Fra bunden af.

Der er mildest talt tale om et logistisk mareridt, og ingen andre film- eller tv-selskaber end Paramount og CBS har endnu kastet sig ud i en lige så vanskelig restaureringsproces. Men de to selskaber påbegyndte projektet med god grund – “Star Trek: The Next Generation”, der oprindeligt kørte fra 1987 til 1994, var alt i alt en fabelagtig tv-serie, som sendte Star Treks popularitet mod nye højder, bød på utallige timers udsøgt underholdning og tilkæmpede sig endda en prestigefuld Emmy-nominering i kategorien ‘bedste dramaserie’ som den første, futuristiske science fiction-serie siden den oprindelige Star Trek-føljeton fra 1960’erne.

Udgivelsen har undertitlen ”A Taste of TNG in High Definition”, og som titlen antyder, er her blot tale om en lille forsmag på de kommende års udgivelser af seriens syv sæsoner. Planen er at udgive to sæsoner årligt, men hvis man ikke har tålmodigheden til at vente, så tilbyder denne disks i alt fire afsnit (ét dobbeltafsnit og to enkeltafsnit) en ganske nydelig forsmag på, hvad man kan forvente sig af de kommende udgivelser. Takket være skivens miks af både ældre og nyere episoder behøver man heller ikke at have set serien på forhånd for at kunne følge med i historien om rumskibet Enterprises galante besætning (anført af kaptajn Jean-Luc Picard spillet af en pragtfuld Patrick Stewart), som udforsker verdensrummet i det 24. århundrede – godt 100 år efter Kirk og Spocks intergalaktiske eventyr i franchisens første tv-serie (såvel som den seneste film).

Serien diskede alt i alt op med 178 afsnit, og naturligvis var langtfra alle pletskud – inklusive seriens noget cheesy og langsommelige pilot, “Encounter at Farpoint”, som er inkluderet her. Skuespillerne har tydeligvis ikke fundet sig til rette med deres roller endnu (den følelsesløse androide Data smiler og surmuler jævnligt, mens den ellers så inspirerende Picard ærlig talt er en kold skid), og historien er bare ikke særlig spændende. Til gengæld introducerer piloten egentlig både persongalleriet og deres omgivelser ganske godt, og så slår den samtidigt Star Trek-skaberen Gene Roddenberrys prisværdige og pacifistiske ideologier fast med syvtommersøm. Fra og med seriens 3. sæson kom den dog for alvor op i gear, og udgivelsens næste afsnit er taget herfra: “Sins of the Father”. Her må Enterprises sikkerhedschef, den standhaftige klingon Worf, drage til sin hjemplanet for at forsvare sin families ære, da hans afdøde far kendes skyldig i landsforræderi. Det er et gribende miks af familie- og retssalsdrama, som bygger op mod en fantastisk konklusion.

Udgivelsens sidste afsnit, “The Inner Light”, er muligvis seriens allerbedste. Enterprise støder på en fremmed sonde, som afgiver et stærkt signal, hvorefter Picard besvimer og pludseligt vågner op på en fremmed planet med en hustru, han aldrig har set før. Mens bare få minutter passerer på Enterprise, hvor besætningen forsøger at vække deres bevidstløse kaptajn, udlever Picard et helt, alternativ liv på denne fremmede planet med alle de goder, han altid har sagt sig fri af: Såsom børn og ægte kærlighed. På én gang tankevækkende, livsbekræftende og hjerteskærende – “The Inner Light” er et perfekt eksempel på Star Treks-franchisens utrolige mangfoldighed. Samlet set (og især på baggrund af de sidste to afsnit) opnår episoderne følgende karakter:

Præsenteret i 1080p/AVC 1.33:1. Ganske vist scorer billedkvaliteten ikke topkarakter, men det ændrer ikke på, at udgivelsens visuelle præsentation er en regulær åbenbaring. Lad os først få de få minusser ryddet af vejen: Til tider dukker lidt snavs op – generelt i form af mikroskopiske pletter, som aldrig er tilnærmelsesvis distraherende. Jeg bemærkede indimellem en smule banding, når billedet fader op fra sort, og en sjælden gang imellem har gryn det med at ligne digital støj. Der er også ét enkelt skud i “Sins of the Father”, som udgivelsens bagmænd ikke kunne finde i arkivet, så det er hapset fra dvd’en og ser rent ud af sagt forfærdeligt ud. Det er dog meget muligt, at klippet bliver fundet, før episoden genudgives sammen med resten af seriens 3. sæson engang i 2013.

Og så til de ufatteligt mange plusser: De oprindelige negativer er blevet fornemt restaureret, og der er næsten ingen utilsigtet støj eller snavs. Billedet er oftest knivskarpt, og detaljerigdommen er fuldkommen forbløffende. Fans vil formentlig føle sig fristede til at pause afsnittene flere gange undervejs for at studere de utallige detaljer, der tidligere har været uklare på VHS og dvd – lige fra de bittelille symboler på Worfs bælte til teksterne på rumskibets små paneler, som fotograferne formentlig aldrig havde troet, at folk nogensinde ville kunne læse. Kontrasten er i en liga for sig (bare tjek, da Picard træder ud af skyggerne i pilotens allerførste scene), og farverne, der ofte fremstod drænede og matte på dvd, er generelt naturtro og særdeles appetitlige. Nu er uniformerne røde, som de bør være, og ikke bordeaux eller pink, som de ofte var på dvd.

Jeg var lidt bekymret for, at den høje opløsning ville afsløre mangler i makeuppen, rekvisitterne og kulisserne, som tidligere havde været utydelige, men tværtimod opnår afsnittene et mere spillefilmsagtigt look – især “Sins of the Father”, der med sin brug af lys og skygger fremstår mere filmisk end de fleste nutidige serier. Hverken Datas kridhvide makeup eller Worfs spidse klingon-pande virker mindre troværdig i 1080p. Desuden forekommer hverken glorier eller udtværing. De fleste effekter er blevet fornemt rekonstrueret ved brug af de oprindelige modelskud, mens de få nyindsatte computereffekter (såsom phaserskud) fungerer fortrinligt. “Star Trek: The Next Generation” ser ærlig talt bedre ud i HD end mange splinternye tv-serier og spillefilm.

Udgivelsens DTS-HD Master Audio 7.1-lydspor tilkæmper sig måske ikke nær så megen opmærksomhed som HD-billedsiderne, idet kvalitetsforskellen i forhold til dvd-udgivelserne ikke er lige så prominent på lydfronten. Men der er dog ingen tvivl om, at afsnittene også lyder markant bedre end nogensinde før. Samtlige replikker, lydeffekter og musikalske toner kommer klokkeklart igennem, og ligesom på billedfronten bemærker man talløse detaljer, man aldrig før har bidt mærke i. Panoreringerne føles mere naturtro end nogensinde, baghøjtalerne disker op med adskillige subtile og effektive atmosfærelyde (såsom på Enterprise og i landsbyen i “The Inner Light”), og når rumskibene farer forbi kameraet, rumler subwooferen til den helt store guldmedalje.

Serien har efterhånden en hel del år på bagen, så naturligvis har lydsiden ikke altid en solid bund, og enkelte replikker og lydeffekter lyder en smule spidse. Men når Jerry Goldsmiths storslåede tema brager løs i samtlige kanaler under titelsekvensen, er det svært at begribe, at afsnittene blev transmitteret for over 20 år siden, og den fornemmelse sidder man med egentlig med gennem størstedelen af episoderne.

Denne skive er frem for alt tiltænkt som en appetizer til de kommende BD-udgivelser af seriens syv sæsoner, så derfor kommer det ikke som den store overraskelse, at her næsten ikke er noget ekstramateriale. Her er en kort reklame for en Star Trek-app til iPad, traileren til den kommende udgivelse af seriens 1. sæson på Blu-ray (som angiveligt udkommer engang i efteråret) samt den enormt stemningsfulde teaser til denne udgivelse, som også har floreret på internettet.

Ganske vist indeholder denne disk blot fire afsnit af “Star Trek: The Next Generation”, men skivens vejledende udsalgspris er lav (mange steder sælges den for godt 130 kroner), og to af episoderne er blandt seriens allerbedste. Jeg er ikke bleg for at indrømme, at jeg har set alle afsnittene adskillige gange tidligere, men takket være den sublime restaurering af billed- og lydsiden føltes det, som om jeg så dem for allerførste gang. Her er desværre ikke meget ekstramateriale, men hvis man er fan (eller blot en nysgerrig sjæl) er skiven simpelthen et must.

Denne udgivelsen præsenterer fire afsnit af “Star Trek: The Next Generation” i nyrestaureret HD: “Encounter at Farpoint” (del 1 & 2), “Sins of the Father” og “The Inner Light”.