Terminalen

InstruktionSteven Spielberg

MedvirkendeScott Adsit, Kevin Mukherji, Riad Galayini, Stephon Fuller, Dan Finnerty, Chad Davis, Lydia Blanco, Anastasia Basil, Jeffery Alan, Tom Hanks, Mark Ivanir, Catherine Zeta-Jones, Diego Luna, Nick Puga, Zoe Saldana, Kumar Pallana, Stanley Tucci

Længde128 min

GenreDrama, Drama, Romantik, Romantik

IMDbVis på IMDb

I biografen17/09/2004


Anmeldelse

Terminalen

3 6
Hollywood-pengemaskinen Steven Spielberg er tilbage i instruktørstolen, men denne gang med en film af mindre proportioner, end vi er vant til at se fra den kommercielle mesterinstruktør. “The Terminal” er løst baseret på den sandfærdige historie om iranske Merhan Nasseri, som den dag i dag stadig bor i De Gaulle-lufthavnen i Frankrig. Det er på ingen måde en direkte filmatisering af hans historie, for der er pyntet og lavet meget om på de faktiske begivenheder. Dog er det tydeligt at se, at Tom Hanks er stærkt inspireret af Merhan Nasseri, som, ifølge lufthavns-personalet i De Gaulle, er blevet en smule gak med årene.
I Spielbergs univers er alt sort og hvidt: der er de gode, der er de onde, og så er der også dem, som man ikke er helt sikre på, men som viser sig at være gode nok, når det kommer til stykket. Og det er blandt andet her, “The Terminal” halter en smule. Personerne er overfladiske og uinteressante, og man kommer aldrig helt ind på livet af dem. Man føler selvfølgelig en vis sympati for filmens hovedperson, men det er langt fra det samme, som at få en klar forståelse for hans handlinger. Men det er mere Spielbergs skyld end Tom Hanks’, for Hanks er uden tvivl et af filmens lyspunkter. Skuespilleren, der for alvor fik sit gennembrud med “Forrest Gump”, har med roller som fåmælt gangster i “The Road to Perdition” og slesk professor i Coen-brødrenes “The Ladykillers” vist sig som en meget alsidig aktør på Hollywood-scenen.

De samme roser kan desværre ikke gives til Catherine Zeta-Jones, som spiller andenviolin i kærlighedshistorien mellem hendes karakter Amelia Warren og Viktor Navorski. Med hendes perfekte ydre er hun typecastet til rollen som storsmilende stewardesse, men de indre konflikter, som hendes karakter døjer med, er desværre alt, alt for karikerede og fungerer simpelthen ikke på lærredet.

Stilen i “The Terminal” fungerer til gengæld fint. Den er hverken nyskabende eller speciel, men Spielberg, hans sædvanlige fotograf Janusz Kaminski og klipperen Michael Kahn, har sammen fundet frem til nogle stilmæssige pointer, som klæder filmen rigtigt godt. Til at starte med bliver vi som publikum bombarderet med kaotiske kamerature og febrilsk montage-klipning, som viser det hektiske liv i en lufthavn af JFK’s størrelse. Men i takt med, at Viktor finder en indre ro i sit nye hjem, trods det evige kaos omkring ham, falder også stilen til ro. Kameraet finder langsomt sin plads, og klipningen bliver mere afslappet. Det er en fin detalje, som på fornem vis underbygger den underfundige historie.

Men desværre er der endnu et lille skår i glæden. Og det skår er Spielbergs huskomponist John Williams. Ligegyldigt hvor dygtig den aldrende komponist end måtte være, kan man ikke komme uden om, at der er langt mellem genistreger som temaerne i “Jaws” og “Star Wars”. Han er blevet en kopi af sig selv, og musikken i “The Terminal” er lige så klichéfyldt, som den er diktatorisk. Der er ikke en stemning, som ikke er understreget, og i visse scener ville “overlægningsmusik” være et mere passende ord en “underlægningsmusik.”

Steven Spielberg er om nogen faderen til den moderne Hollywood-film. Han kender filmmediet som sin egen bukselomme, og snor sig uden problemer ind og ud af alle genrer. Som publikum kender vi efterhånden også hans bukselomme ganske godt. Lidt for godt. For “The Terminal” bærer præg af, at være et stykke rutinearbejde, som vi ofte har set det før. Selvom filmen på næsten alle punkter er velgennemført, kan man ikke lade være med at undre sig over, hvad der blev af den Spielberg, som stod bag film som “Jaws” og “Jurassic Park”.

“The Terminal” er på grænsen til at være en romantisk komedie, men humoren bliver lidt for fald-på-halen agtig, og kærlighedshistorien totalt ligegyldig. Men når alt kommer til alt, og hjertet skal bestemme, så er “The Terminal” en ganske sød film, som ville passe fint ind efter en romantisk middag med kæresten.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

The Terminal handler om den excentriske Viktor Navorski, som ankommer til JFK-lufhavnen i New York fra det opdigtede land Krakozhia. Han kan næsten ikke ét ord engelsk, så det er med stort besvær, lufthavnens ledelse får forklaret ham, at regeringen i Krakozhia er styrtet under et militærkup, og at hans pas derfor er ugyldigt. Han kan altså hverken rejse hjem eller få indrejsetilladelse i USA og indlogeres derfor i lufthavnens Gate 67, indtil sagen går i orden. Men som dagene, ugerne og månederne går, begynder Viktor at indse, at han nok ikke kommer hjem foreløbig.