Til havet
Udgivet 27. jul 2011 | Af: Benway | Set i biografen
Blot to uger efter premieren på den ekstremt minimalistiske “Hesten fra Torino” er der nu premiere på endnu en film, hvor den ydre handling er næsten lige så spartansk, men ellers så kunne de to film dårligt være mere forskellige.
At kærligheden gør det giver dog ikke umiddelbart sig selv, eftersom denne dokumentar tager sit udgangspunkt i nogle ægte og lidt tragiske omstændigheder. Nathan er søn af en italiensk storby-mor og en mexicansk far, der stammer fra mayaindianerne. De to kommer selvsagt fra to vidt forskellige kulturer, men eftersom ingen kan finde ro i den andens miljø, bor Nathan hos sin mor i Rom. Filmen omhandler hans besøg hos faderen i Mexico, og både for den unge dreng og for tilskuerne bliver opholdet som et skridt ind i en helt anden verden, man ellers ville tro for længst var forsvundet.
González-Rubio må have en sjælden evne til at få de medvirkende til at slappe af foran kameraet, for sjældent har man bevidnet så naturlig og afslappet opførsel i en film, og de underliggende temaer om naturens samspil og de trusler, den står overfor, sniger sig ganske uforceret ind imellem linjerne, uden at man føler nogen form for styrende hånd bagved. Filmen velsignes af magiske stunder, såsom da en fugl beslutter sig for at flyve ind i deres hus og er så tryg ved beboerne, at den spiser fra deres hånd. Siden bliver den en så hyppig gæst, at drengen tilsyneladende kan skelne den fra andre af arten på lyden alene.
Eftersom handlingen er så sparsom, bliver detaljerne den egentlige historie, og man bliver hurtigt betaget af det enkle liv, der føres, samt rørt over det hengivne blik, som faderen sender sin søn. Idyllen krydres dog også med en sørgmodig tone, da vi bliver klar over, at dette måske er farens sidste chance for at tilbringe så meget tid sammen med sin søn i lang tid, og netop det forhold er med til at give det hele en følelse af tab.
“Til havet” er måske ikke et stort og voldsomt imponerende værk, men den er derimod en lille eftertænksom størrelse, der helt ubemærket sniger sig ind under huden på én. Forventeligt ender det med en tårevædet afslutning, men da drengen vender tilbage til civilisationen, fornemmer vi, at hans liv nu er blevet beriget af oplevelsen. Det samme er filmens tilskuere.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet