Ser man på den samlede udgivelse er den rent teknisk god, med både flot lyd og billede, så det er som det skal være. Ekstramaterialet kunne godt være en del bedre, og det er i hvert fald ikke på grundlag af det at man skal købe “Adams æbler”. Men er man til sort humor, så vil filmen med sikkerhed falde i ens smag og være et køb værdigt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Michael Andersen 17 år siden

Jeg ligger altid mærke til musikken i filmene, og har set mange film udelukkende for at høre musikken :)

Jeg har læst et sted at Kaas skulle være fan af Herrmann, og det er fint nok at lade sig inspirere men hvis man uden videre grund inddrager direkte citater, som i "Adams æbler" hvor der lige bliver ændret en node eller to for at skjule inpirationen, er det forstyrrende.

Ligesom da Søren Hyldgaard brugte hovedtemeaet fra Alan Silvestris "The Abyss" og Damiens tema fra Goldsmiths "The Final Conflict" i "Ørnens øje" i scenen hvor ørnen flyver ned mod og hen over de to drenge. Hyldgaard er også fan af Goldsmith (det siger musikken til "Edderkoppen" i hvert fald og jeg så ham også i London til Goldsmith-koncerten i 1999), men det ændrer ikke ved at det er irriterende - måske ikke for den almindelige tilskuer, men for at sammenligne; brugte man f.eks. Star Wars-temaet i en James Bond-film, ville de fleste også føle at de blev forstyrret eller kastet ud af filmoplevelsen.

Skal der citeres, skal det give mening, som da John Williams brugte "When You Wish Upon a Star" i slutningen af "Close Encounters of the Third Kind". Men ellers er amerikanerne naturligvis ikke meget bedre end danskerne med al deres temptracking. Har du forresten lagt mærke til at der i Michael Giacchinos ellers glimrende score til "Mission: Impossible III" også er et kort umotiveret citat fra "Raiders of the Lost Ark"?
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#12 Patriarch 17 år siden

Har ikke hørt MI3 andet end nogle uddrag fra Soundtrack.net.

Så Kaas er Herrmann fan - jamen så er der ingen undskyldning. Det var mere end et citat, eller stil-kopiering på baggrund af et temp-score.

Kender ikke Kaas eller hans virke, så jeg har intet personligt mod ham generelt. Men i Adams Æbler går han for vidt. Det var direkte tyveri.

Hans Zimmer sagsøges nu pga. Gladiator og rygtet vil vide også Horner skal en tur gennem møllen for Troy. Man må håbe for Kaas at han ikke bliver udsat for det samme, for så taber han :)
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#13 pulse83 17 år siden

Hvorfor bliver Zimmer sagsøgt?
Excuse me, Flo!
Gravatar

#14 Patriarch 17 år siden

Han bliver sagsøgt af Holsts efterkommere fordi han ifølge dem (og næsten sig selv) plagiere musikken fra Holst's 'Planeterne' (Tror jeg nok er den danske titel).
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#15 pulse83 17 år siden

Okay. Var jeg ikke klar over. Gladiator soundtracket er jo fantastisk.
Excuse me, Flo!
Gravatar

#16 Patriarch 17 år siden

Ja, ham Gustav Holst var en fantastisk komponist ;-D
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#17 filmz-Mizz-freak 17 år siden

meget afslappet og typisk dansk ,,, godt skuepsil fra Ulrich Thomsen og Mads Mikkelsen
Gravatar

#18 filmz-Mizz-freak 17 år siden

#4

okay i Blinkende Lygter spiller han skydegal storrygende psykopat der konstant bander og smadrer folks ansigter ,,, og i Adams Æbler spiller han en rolig præst der prøver at hjælpe folk og forresten selv får sit ansigt smadret ??? hvor er ligheden ?

Gravatar

#19 filmz-Mizz-freak 17 år siden

elsker den , fed humor ,
Gravatar

#20 Patriarch 17 år siden

#11

Nu har jeg fået set MI3. Kan du sige mig hvor der citeres fra Raiders?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: