Selv om “AFR” har hjertet på rette sted og også er lun – men til tider også lunefuld – i sin behandling af den siddende statsminister, trods anklager om det modsatte, har filmen visse fortælletekniske kvaler. Alligevel må “AFR” belønnes for sit mod. For at turde provokere. For at turde gå imod strømmen. Og ikke mindst for at turde tage stilling. Hartz Kaplers virker måske nok en anelse naivistisk i sit fortællesprog, men er kærlighed og politik ikke ofte det, når man skærer ind til benet?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Petrescu 17 år siden

Alene ud fra Pia Kjærsgaards kommentarer i medierne, skal denne ses; at hun ikke har set filmen, er ingen hindring for hende når det gælder om at udtale sig om den.
- politikere når de er bedst.

Og når hun så engang får den set, så er hun blevet "misforstået" i de kritiske udtalelser hun er kommet med.
Gravatar

#12 jessup 17 år siden

Er hendes hoved anke ikke bare at hun ikke bryder sig om at hendes interview er taget ud af kontekst? Jeg er dog ikke i tvivl om at hun fungere for glimrende reklame for filmen. Hun slår mig som en person der bedst kan lide kunst "der ligner" - det er rart at se malerier at frugt og blomster og vellignende buster - godt håndværk velsagtens.
This is just until June
Gravatar

#13 filmz-Bruce 17 år siden

#12 Det vil jeg nu også :) Ikke at jeg ikke kan se genialiteten i f.eks. Picassos eller Dali's billeder eller kan have abstrakte eller minimalistiske billeder med flotte farver på min væg. Men jeg foretrækker nu kunstnere fra renæssancen som Michelangelo, Ravel og Da Vinci og Thorvaldsen for den sags skyld, som var mestre i at male, skulptere og udhugge på en måde så man må undre sig over om de var aliens fra det ydre rum. Mange "kunstnere" af idag, er det af navn, ikke gavn, hvilket uheldige episoder som indsendelse af en 5 årig knægts klatværks billeder til en konkurrence, som blev udvalgt, bl.a. vidner om. Eller også er der en usynlig "kunst" skala som IMDB, hvor der er meget lort og lidt godt :)

Kunstverdenen er blevet som modelverdenen. Og når Borat, alias Bruno er færdig med at tage modelverdenen under behandling, så ved jeg, hvad han burde koncentrere sig om :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#14 Benway 17 år siden

Jeg synes at "AFR" er en ganske hæderlig og kompetent sammensat film, som dog bliver en smule langtrukken undervejs. Udover at beskrive et fiktivt mord på en rigtig person, er den egentlig ikke særlig provokerende. Det som jeg ser som filmens primære styrke, er at den viser med al tydelighed, at man kan klippe ægte optagelser sammen til stort set det budskab man ønsker, i dette tilfælde for at fortælle en komplet løgnehistorie. Det er måske ikke nogen ny oplysning, men i disse Michael Moore og "Den hemmelige krig" tider er det vel en ret væsentlig pointe, at vi ikke automatisk må tage dokumentarer for gode vare.

Derudover er der ingen grund til at Pia Kjærsgaard skulle bliver forarget over filmen. I sidste ende fremstår hun egentlig ret sympatisk i filmen. Det er snarere, pudsigt nok, Holger K. og Søren Søndergaard, der virker som de mest kyniske.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#15 Xerxeskosaurus 17 år siden

Undskyld jeg spørger... Men hvad i alverden laver den hund på plakaten, nederst til højre??
Gravatar

#16 jessup 17 år siden

#14 måske enddog kan man konkludere at der ikke kun er "dokumentar" og "mockdukomentar" men diskurser/genre som dramadok og dokudrama. Den ville være forfriskende med et syn på dok. som ikke kun gik på den skidbarelige sandhed og gøre-grin-med eller efterlige den skindbarelige sandhed.
This is just until June
Gravatar

#17 filmz-Angel Eyes 17 år siden

#15: Den indre danske svinehund? ;)
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#18 Benway 17 år siden

#16 Muligvis. En af de indvendinger man nogle gange hører mod de mere "sandfærdige" dokumentarer, er at de på sin vis er de farligste, eftersom de luller tilskueren ind i en naiv tro på at filmen ikke manipulerer med ham. I det mindste er "AFR" ærlig løgn. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#19 fatcat 17 år siden

#11
Alene ud fra Pia Kjærsgaards kommentarer i medierne, skal denne ses; at hun ikke har set filmen, er ingen hindring for hende når det gælder om at udtale sig om den.
- politikere når de er bedst.


Øhhh - er det ikke præcis det samme som vi alle gør her på Filmz?? Altså udtaler os om film vi ikke har set endnu?

Derudover er synes jeg (uden at have set filmen) at det virker lidt letkøbt at lave en film hvor Fogh udstilles som bøsse.

Det er jo et rygte som har floreret i masser af år. Hvorfor ikke prøve at lave noget originalt?? Nå - men det bliver en film jeg ikke får set.
"I'm not going to waste my time arguing with a man who's lining up to be a hot lunch."
Gravatar

#20 filmz-brint 17 år siden

Den her film må jo være den mest uoriginale danske film, der nogensinde er blevet lavet. Selve temaet er et rip off af den amerikanske udgave "Death of a President", og alene på det grundlag kan jeg simpelthen ikke forstå hvorfor den har fået så meget ros og omtale som den har. Kan vi danskere ikke længere finde ud af at tænke selvstændigt. Instruktøren Morten Hartz Kaplers, har tilsyneladende ikke haft noget at lave, ud over at have set en trailer for "Death of a President", da han kom på ideen om at lave AFR. Føj!

Skriv ny kommentar: