“Asterix og vikingerne” er et flot og gennemført tegnefilmseventyr, som dog godt kunne have haft gavn af flere overraskelser. Børn, der endnu ikke har stiftet bekendtskab med Asterix-universet, vil måske synes bedre om filmen, der ikke helt opnår den balance mellem episk drama og snedig satire, som flere af de ældre film gjorde. Mængden af ekstramateriale er lidt lav, men transferet er fantastisk, og filmen lyder også glimrende.

Læs interviewet med instruktørerne Jesper Møller og Stefan Fjeldmark.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 fatcat 17 år siden

Har netop købt denne - og har set den flere gange både sammen med min datter og alene - den er og bliver fantastisk. Lidt mere dyster end jeg husker de gamle tegnefilm - men jeg vil klart anbefale den...
"I'm not going to waste my time arguing with a man who's lining up to be a hot lunch."
Gravatar

#2 filmz-Randy Savage 17 år siden

#1 operation bautasten er nu også dyster. De første Asterix film er noget af det bedste der er lavet, de er tgenet på en meget sjovere måde og med bedre handling og stemmerne leveret af datidens store danske skuespillere er som sød musik i alles øre.
Gravatar

#3 80eren 16 år siden

"Sejren Over Cæsar", "Asterix Indta'r Rom" og "Asterix & Kleopatra" er langt de bedste Asterix-tegnefilm der er lavet og den nye "Asterix og Vikingerne" når ikke disse tre klassikere til sokkeholderne. Men det behøver den heller ikke.

"Asterix og Vikingerne" er en utrolig flot film, som der virkelig er gjort meget ud af og alene den imponerende animation og fine lydside gør filmen værd at se. Den er samtidig et kært gensyn med barndommens to mest elskede tegneserie-helte, Asterix og Obelix og deres gallervenner. Det er også sjovt at høre nye, anderledes danske stemmer til figurerne, selvom de gamle stemmer var at foretrække.

En skam er det, at man har ændret så meget på historien i forhold til den originale tegneserie. Det med at duen hedder "SMS" er for plat og selvom Provoix's funk-dans til tonerne af Kool & The Gang er sjovt, virker det malplaceret i en Asterix-film. Et frisk pust er dog vikingepigen Abba, som er virkelig sød og charmerende. I sidste ende var filmen sandsynligvis blevet mere seværdig, hvis den havde holdt sig nogenlunde stramt til oplægget.

Men den er bestemt værd at se. 3/6

Skriv ny kommentar: