Den første, fremragende sæson af “Battlestar Galactica” blev efterfulgt og på alle måder overgået af seriens anden af slagsen – en af de mest helstøbte, gennemførte og helt igennem uforglemmelige tv-sæsoner i mands minde. Ligesom en perfekt tilrettelagt roman er sæsonen umulig at lægge fra sig, så snart man er kommet i gang, og lige fra sæsonens forrygende start til de rystende og geniale slutminutter er man fuldstændig hooked. AV-præsentationen er ganske hæderlig, og ekstramaterialet er virkelig godt, selvom der ikke just er meget af det.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 The Insider 17 år siden

#10,
Jeg tror, at Jorden er ubeboet, når de ankommer. Hvis man kigger på det allersidste billede i 3. sæson, så ser Jorden fuldstændig bar ud, og man burde kunne se i det mindste få tegn på liv, såsom lys og den slags - men der er intet overhovedet. Seriens 'motto' er jo "All of this has happened before, and all of this will happen again", som menneskenes skrifter ligeledes siger.

Jeg tror, at menneskene forlod Jorden for adskillige årtusinder siden, og at de så fandt Kobol. Man får jo et forklaringsproblem, når man skal forklare, hvordan al evolution på Jorden er foregået, men ikke hvis menneskene i sin tid forlod Jorden. Mange århundreder senere (muligvis endda årtusinder) valgte de at forlade Kobol og leve på de 12 kolonier. Nogle valgte at drage afsted mod Jorden, men om de stadigvæk er der og lever, er et godt spørgsmål. BSG har jo stødt på efterladte sonder og den slags, men det er ikke til at vide, om de måske blev efterladt da (hvis) de i sin tid forlod Jorden.

Når de engang ankommer til Jorden, spår jeg, at Cylons og mennesker lærer at leve sammen i fællesskab. Heira, Helo og Sharons barn, skal jo være "the first of the new generation of god's children" - altså børn i flertal. På et eller andet tidspunkt vil folkene på Jorden igen forlade planeten og drage ud i universet. Jeg tror, at da menneskeheden i første omgang var på Jorden (bear with me here :-)) skabte man for første gang Cylons. Dette forklarer, hvorfor Tigh (og andre) har været Cylons i årtier, selv før de menneskelignende cylons garanteret blev konstrueret. Fordi han er en oldgammel model. Hvorfor ville han og de andre også ellers begynde at nynne en melodi, som blev skrevet i det 20. århundreds Jorden af Bob Dylan? :-)


Snørklet, I know :-)
War. War never changes.
Gravatar

#12 maniac 17 år siden

#11
Har læst på komponistens blog, at det er meningen at en sanger i BSG's univers har fået samme inspiration som Dylan, bare mange galakser derfra:

"I learned that the idea was not that Bob Dylan necessarily exists in the characters' universe, but that an artist on one of the colonies may have recorded a song with the exact same melody and lyrics. Perhaps this unknown performer and Dylan pulled inspiration from a common, ethereal source. Therefore, I was told to make no musical references to any "Earthly" versions, Hendrix, Dylan or any others. The arrangement needed to sound like a pop song that belonged in the Galactica universe, not our own."
Læs mere her

Jeg tror at Cylonerne er menneskene fra jorden. Tænk over at vi kommer fra en planet hvor man hovedsaligt har een gud - ligesom Cylonerne. Mens de mennesker der er i kolonierne tror på flere.

Desuden har jeg læst et sted, at temaet for sæson 4 bliver, at redefinere hvad det egentlig vil sige at være cylon. Kunne passe meget godt overens med at det faktisk er menneskene i serien der er de fremmede for os, mens cylonerne er fremtidens evoloution af jordboerne.

Udover det synes jeg det sidste afsnit af 3. sæson er noget af det bedste, hvis ikke det bedste, tv jeg nogensinde har set.


Ja jeg kan også lave snørklede indlæg ;)
Gravatar

#13 Kram 17 år siden

BSG, uden tvivl den bedste serie der findes på TV, hands down, det er sgu sandheden, intet måler sig med dette mesterværk.

Har kun hæder og klapsalver at fremvise omkring serien, alt er genialt, skuespillet, karakter udviklingen (!), musikken/soundtracket er fantastisk komponeret. Alt hænger sammen, og man får alt at vide, der er ingen huller i historien, vi ved hvordan det hele foregår i flåden, hvordan fabrikkerne løber rundt, hvordan de får mad, brændsel, hvordan fyraften går! Puha.

Jeg lever stadigvæk i fornægtelse over at serien først starter igen næste år.

Må lige nævne, at:
Den bedste episode jeg personligt har set, er da de overlevende bliver reddet fra New Caprica, hvor Adama Jr. smider Pegasus ind foran for at redde Galactica. Man sad jo nærmest og klappede!


Der til skal det siges at jeg finder den originale serie latterlig. ;) (og hader Star Trek!)
...
If winning isn't everything, why do they keep score?
Gravatar

#14 filmz-kikuchiyo 17 år siden

# 9
Sæson 3 spoiler:
Nu har jeg ikke set sæson 3, men jeg har læst at Tigh også skulle være en cylon, og hvis dette er sandt så har the Cylons i allerhøjeste grad haft mange muligheder for at slå Adama ihjel. Dette gælder iøvrigt også Sharon som jo har været alene med Adama på hans kontor tidligere. Hvorfor er de ikke blevet "vækket" på tidspunkter hvor det virkelig kunne have ramt flåden hvor det gør ondt? Bare en tanke.

Gravatar

#15 colaholic 17 år siden

6/6 til 2. sæson :)

Blev iøvrigt færdig med at se 3 sæson for lidt over en måned siden.
Utrolig fed sæson der slutter med en badass nasty cliffhanger :-)
Gravatar

#16 cHiNgAcHg00k 17 år siden

Synes generelt sæson 3 skuffer meget, og der er kun enkelte gode afsnit i den sæson. Det kommer ikke bag på mig at showet er flyttet fra prime time fredag aften til sen søndag aften pga. faldende seertal.
Sæson 3 var simpelthen keeeedelig (en masse alene-stående enkelt afsnit a la "Black Market" fra sæson 2), og jeg håber inderligt de vender tilbage til sæson 1 og 2's "stil" i sæson 4, ellers frygter jeg at jeg ikke gider se BSG mere (et par af mine kammeratter har "desværre" samme holdning som mig) :-(
"Don't repeat the error of thinking..."
Gravatar

#17 filmz-Kadann 17 år siden

Off topic:
Jeg sidder i øjeblikket og kigger Stargate SG-1 igennem og er indtil videre stødt på 4-5 af skuespillerne, der optræder med jævne mellemrum i "Battlestar Galactica" og selvfølgelig en håndfuld fra andre serier, som f.eks. Star Trek.

Ret morsomt at serieskuespillerne i USA holder sig indenfor samme genrer i mange tilfælde.

On topic:
Jeg kan kun være enig med anmeldelsen. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#18 The Insider 17 år siden

3. sæson er klart seriens svageste, men jeg synes stadigvæk, at den var aldeles fremragende. De første 4 afsnit var aldeles sublime, og afsnittene umiddelbart efter var også fremragende. Efter dobbeltafsnittet halvvejs igennem mistede den lidt pusten og flere af afsnittene er decideret kedelige og læsset med alt for mærkværdige tilfældigheder, men de sidste 4 afsnit fik serien på ret køl igen.

#14,
Adamas mord ville ikke have haft nær så megen impact, hvis hun bare havde skudt ham i sin kahyt på et tilfældigt tidspunkt. Præsidenten er ude af spil, borgerkrig lurer, og så skyder hun. Det kaos der umiddelbart udspiller sig i starten af 2. sæson beviser, at det var et "godt" tidspunkt. Derudover er Tigh tydeligvis ikke "programmeret" til at dræbe Adama. Måske er han programmeret til noget andet. Måske er han slet ikke programmeret. Som sagt tror jeg, at han er en langt ældre model. De andre Cylons aner jo ikke engang, hvem de sidste 5 modeller er, så hvordan skulle de have programmeret dem?


#12,
Jeps, havde godt læst McCrearys udtalelser for et stykke tid siden, men tror bare det var noget Moore fandt på for at dulme McCrearys forvirring :-) Til gengæld er din tanke om, at Cylons måske er os, en særdeles interessant tanke!
Jeg tror, at Starbuck er den sidste Cylon, også selvom det måske virker lidt oplagt. Kan ikke tro på, at hun overlevede styrtet, og Moore har allerede vedkendt, at hun ikke er en illusion, da hun optræder til sidst i sidste afsnit af 3. sæson. Leoben siger også, kort før hun dør, at "It's time for you to become what you really are". Hvis du har ret, så giver det jo endnu mere mening, at hun siger, at hun allerede har været på Jorden, og at hun vil lede resten derhen. Desuden har jeg altid syntes, det var lidt mærkeligt, at de på så få årtier kunne konstruere så avancerede Cylons, så hvis de faktisk blev konstrueret lang tid før den første Cylon-krig, giver det ekstra mening :-)




War. War never changes.
Gravatar

#19 filmz-stente 17 år siden

Har endnu ikke taget mig sammen til at se battlestar galactica, men kunne da være man skulle give det en chance når man har tid....især når man synes sci-fi er en genre :).

Har i evt. overvejet at anmelde "Heroes", når den kommer på en DVD-udgivelse? For mig og se er det den bedste serie der er lavet :)
Gravatar

#20 Spanner 17 år siden

#19 Du er langtfra den eneste, som synes at sci-fi er en genre...
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem

Skriv ny kommentar: