Der er et stort kunstnerisk potentiale i moderne stumfilm. “Blancanieves” er et enestående eksempel på, hvad der sker, når man lader billeder og musik tale for sig selv. Det er nærmest magisk at blive trukket igennem en velkendt og tungt ladet historie uden at have set andet end en parade af billeder vævet sammen til en på en gang anderledes, engagerende og respektindgydende film. Det ville være en skam at misse muligheden for at se denne film, der trods sin form har utroligt meget at sige.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Skeloboy 10 år siden

Efter at have undersøgt filmen for animal cruelty, blev jeg enig med mig selv(og lidt med kæresten) om, at jeg godt kunne stå inde for den. Så nu er den bestilt på BD :)
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#2 X&O 10 år siden

Animal cruelty? Spiser du ikke kylling?
Gravatar

#3 Skeloboy 10 år siden

#2 - det er bare ikke et godt argument, men vi tager den alligevel:

Jeg spiser meget sjældent kylling, fordi jeg er for nærig til at købe økologisk kylling. Jeg kunne aldrig drømme om at købe andet end økologiske æg. Jeg køber ikke altid økologisk kød generelt, men jeg prøver for det meste at gøre det. Hvis ikke det er økologisk, er det altid dansk.

Men selv hvis jeg spiste kylling, kan jeg godt være imod animal cruelty på film. Når det er sagt, så har jeg ikke noget imod, at man bruger dyr eller at man dræber dyr, hvis to kriterier er opfyldt: 1) Dyret må ikke lide, 2) Dyrets kød må ikke gå til spilde.
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#4 jessup 10 år siden

Jeg er enig i de fleste pointer i anmeldelsen (og er heller ikke selv synderlig begejstret for The Artist)og ligger selv på et stort 5/6.
This is just until June
Gravatar

#5 Lord Beef Jerky 10 år siden

#3 Her lyder vi to meget ens! Jeg benytter mig meget af det månedlige 25%-af-på-alt-økologisk hos Føtex, når jeg skal købe kylling.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#6 Skeloboy 10 år siden

#5 - har de det ofte? Kunne da godt være, at man skulle holde øje med det, og så købe en masse til fryseren...
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#7 Lord Beef Jerky 10 år siden

#6 mener det er den sidste eller første søndag hver måned.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#8 Kruse 10 år siden

Wow, sikke en fantastisk film! Der er ikke et eneste overflødigt frame i den film, og jeg kan virkelig ikke sætte en finger på håndværket eller det endelige resultat, som er ovenud fantastisk. Imponerende at man kan lave en så god stumfilm nu til dags. Jeg hørte til dem der ikke var så imponerede over 2011's "The Artist". Det var da en fin film og en fin hyldest til stumfilm, men det blev aldrig mere end en hyldest viklet rundt om en simpel kærlighedshistorie. "Blancenieves" derimod, ER en stumfilm, og udnytter genrens virkemidler til perfektion, mens den samtidigt bibeholder et moderne præg. Derudover er den enormt smukt fotograferet og skuespillet rammer perfekt tonen fra stumfilmens tidsalder. Og så skal den have stor ros for at tage en gammelkendt historie som Snehvide og kontekstualisere den i 1920'ernes Spanien, og få den til at føles frisk og fascinerende. En helt igennem fantastisk film!

10/10
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#9 Tarantrier 10 år siden

Glæder mig, at du er enig, Kruse! :)
Remember, always be yourself. Unless you can be Batman. The be Batman.
Gravatar

#10 Kruse 10 år siden

I øvrigt en god anmeldelse du har skrevet :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."

Skriv ny kommentar: