“Broken Flowers” er Jarmuschs første spillefilm i 6 år (“Coffee and Cigarettes” tæller ikke med – det er en sammenkædning af flere kortfilm). Den er optaget i farver af en mand, der stadig foretrækker at skyde i sort/hvid. For en mand så fascineret af det noir-agtige filmiske look, er “Broken Flowers” en påfaldende farverig film, hvilket er passende, da en enkelt farve netop har en prominent rolle i handlingsforløbet. Jarmusch hader selv begrebet indie, men han er stadigvæk anset af mange som værende smalfilmens ukronede konge. Og med god grund. Jarmuschs på mange måder uovertrufne, nedtonede stil giver mange af hans film, og især “Broken Flowers”, et uimodståeligt stænk af jordnærhed. Dette sætter ikke en dæmper på filmens bidende humor, men forstærker den tværtimod i kraft at mere virkelighedstro personer, som på fornemste vis vækker vores interesse, vores sympati, vores afsky. Titlen kunne forlede én til at tro noget andet, men “Broken Flowers” er en film, der blomstrer – badet i kreativitetens udødelige sollys. En triumf.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 dyg 18 år siden

#9 - Selvfølgeligt skal der en Jarmusch-nyhed/anmeldelse til at lokke dig ud af skabet :)
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#12 davenport 18 år siden

Og hvem sagde Filmz ikke var gode til at anmelde?
- Fint arbejde!
Glæder mig til at se den, den lyder til lige at være noget for mig.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#13 Slettet Bruger [503258896] 18 år siden

Endnu en film man gerne vil se, men som ikke rammer biografen i Esbjerg - fantastisk...
Gravatar

#14 elwood 18 år siden

endnu en film som jeg skal se alene, af en eller anden grund, finder min venenr ikke denne slags film interesante.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#15 Morbid 18 år siden

#11 - Hvad ellers? :)
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#16 filmz-rupert giles 18 år siden

Broken Flowers er en glimrende film, men jeg synes nu ikke den er tæt på at være Jarmuschs bedste. Den pris går stadigvæk til den vidunderlige Down By Law.

Ligesom hans andre film er Broken Flowers tit ved at gå helt i stå, blot for ikke at gøre det alligevel, og det er sært nok en af de fedeste ting ved Jarmusch. F.eks. scenerne fra Down By Law, hvor de tre hovedpersoner keder sig i deres fængselscelle eller scenen i Stranger Than Paradise, hvor hovedpersonerne står og kigger udover en sø, vi ikke kan se. Det burde være kedeligt, men det er det ikke. Således er Broken Flowers også fyldt med den slags små øjeblikke.

Bill Murray er aldeles glimrende, og jeg håber han bliver ved med at lave den her slags små film (Lost in Translation er måske min yndlingsfilm nogensinde) i stedet for at lægge stemme til dumme film om katte :-)

Jeg var ikke helt sikker på filmen, før den sidste tredjedel kom igang. Her begynder det for alvor at ligne en Jarmusch film, og jeg hørte dejligt mange frustrerende udbrud fra folk i salen, der måske ikke helt var med på den ukonventionelle slutning. Den var i mine øjne med til at gøre filmen endnu bedre. Men sådan er det tit med Jarmusch: Man skal se hele filmen for at finde ud af præcis, hvad det er, der er meningen.

Jeg er nok ikke enig i filmens topkarakter, men det er stadigvæk en glimrende film med en endnu mere glimrende Bill Murray. Det er måske Jarmuschs mest tilgængelige film, men jeg er stadigvæk bange for, at den er for skæv til Oscar-fjollehovederne. Synd og skam.
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#17 jessup 18 år siden

en god anmeldelse men karakteren er lige sprød nok og jeg er glad for at du ikke siger at filmen er en komedie. I USA solgte selskabet filmen som en komedie som ikke svare til realiteterne.
This is just until June
Gravatar

#18 filmz-Randy Savage 18 år siden

go film, er helt enig med anmelderen.
Gravatar

#19 Taxwars 18 år siden

#17 Hvad med tv spotsne her hjemme, de skal lige have det der billede med en halv nøgen lolita med - de håber sikkert at lokke de savlende unge i biografen (boy, are they in for a surprise *G*)
Layoutet vælter og er ulæseligt - skal det det?
Gravatar

#20 jessup 18 år siden

den nøgne lolita er velkommen i filmen men det må være en af de mest unødvendige nøgenscener jeg har set i de sidste år i de ellers så snerpede amerikanske film
This is just until June

Skriv ny kommentar: