“Broken Flowers” er Jarmuschs første spillefilm i 6 år (“Coffee and Cigarettes” tæller ikke med – det er en sammenkædning af flere kortfilm). Den er optaget i farver af en mand, der stadig foretrækker at skyde i sort/hvid. For en mand så fascineret af det noir-agtige filmiske look, er “Broken Flowers” en påfaldende farverig film, hvilket er passende, da en enkelt farve netop har en prominent rolle i handlingsforløbet. Jarmusch hader selv begrebet indie, men han er stadigvæk anset af mange som værende smalfilmens ukronede konge. Og med god grund. Jarmuschs på mange måder uovertrufne, nedtonede stil giver mange af hans film, og især “Broken Flowers”, et uimodståeligt stænk af jordnærhed. Dette sætter ikke en dæmper på filmens bidende humor, men forstærker den tværtimod i kraft at mere virkelighedstro personer, som på fornemste vis vækker vores interesse, vores sympati, vores afsky. Titlen kunne forlede én til at tro noget andet, men “Broken Flowers” er en film, der blomstrer – badet i kreativitetens udødelige sollys. En triumf.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-cko 18 år siden

Synes det er en af de bedste scener... var generelt skuffet over filmen men scenen ved lolita og hendes mor var rigtig god, specielt den seje reference.

Manden leder efter sin søn. Det første han finder er en pige på ca den alder som den søn han leder efter. Hun spiller vildt meget op til ham, og er ret pæn. OG hun hedder lolita... Synes det er en sjov reference til kubrick lolita, der handler om en mand der bliver forelsket i sin steddatter og går i seng med hende...
........................................
"If the brain were so simple we could understand it, we would be so simple we couldn't"
Gravatar

#22 davenport 18 år siden

Lidt ligesom Woody Allen? ;)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#23 Spanner 18 år siden

lol... det var så adoptivdatter, men okat.

#21 Det kunne evt. være derfor han siger "interesting choice of name" til Sharon Stone
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#24 filmz-cko 18 år siden

lige præcis hehe, og datteren fatter ikke en skid af det :-)
........................................
"If the brain were so simple we could understand it, we would be so simple we couldn't"
Gravatar

#25 squee 18 år siden

Er jeg den eneste der følte, at der blev spillet lidt for meget på Bill Murrays tomme blik fra Lost in Translation?
Synes da den var fin nok, men det blev sgu for meget i længden...
www.myspace.com/maskine
Gravatar

#26 jessup 18 år siden

# 25 det hænger lidt sammen med at Coppola er inspireret af Jamush
This is just until June
Gravatar

#27 Morbid 18 år siden

#26: Har hun selv udtalt det? Jeg har nemlig tænkt meget over det.

Hun har sagt at Godard og Wong Kar-Wai er inspirationskilder, men aldrig Jarmusch så vidt jeg har hørt. Personligt synes jeg han er lige så tydelig i hendes film som de andre to.
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.

Skriv ny kommentar: