“Broken Flowers” er Jarmuschs første spillefilm i 6 år (“Coffee and Cigarettes” tæller ikke med – det er en sammenkædning af flere kortfilm). Den er optaget i farver af en mand, der stadig foretrækker at skyde i sort/hvid. For en mand så fascineret af det noir-agtige filmiske look, er “Broken Flowers” en påfaldende farverig film, hvilket er passende, da en enkelt farve netop har en prominent rolle i handlingsforløbet. Jarmusch hader selv begrebet indie, men han er stadigvæk anset af mange som værende smalfilmens ukronede konge. Og med god grund. Jarmuschs på mange måder uovertrufne, nedtonede stil giver mange af hans film, og især “Broken Flowers”, et uimodståeligt stænk af jordnærhed. Dette sætter ikke en dæmper på filmens bidende humor, men forstærker den tværtimod i kraft at mere virkelighedstro personer, som på fornemste vis vækker vores interesse, vores sympati, vores afsky. Titlen kunne forlede én til at tro noget andet, men “Broken Flowers” er en film, der blomstrer – badet i kreativitetens udødelige sollys. En triumf.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-michaell 18 år siden

Bill Murray er altid god, og jeg kunne godt lide Coffee & Cigarettes, så mon ikk jeg vil kunne lide den her!
A slavish concern for the composition of words is the sign of a bankrupt intellect. Be gone, odious wasp! You smell of decayed syllables
Gravatar

#2 Corgan 18 år siden

Interessant... det lyder da som en film jeg skal se.
Gravatar

#3 filmz-Mou1985 18 år siden

Så kunne det være Bill Murray endelig kunne få sin Oscar :-)
Gravatar

#4 Hal60 18 år siden

Den skal jeg da helt klart se...
When I was a little kid my mother told me not to stare into the sun. So once when I was six, I did.
Gravatar

#5 JannikAnd 18 år siden

Rigtig god anmeldelse! Enig i størstedelen. MEn jeg synes du undlader at rose JEffrey Wright, der efter min mening gør et fantastisk stykke arbejde. Derudover nød jeg virkelig de smukke montager midt i filmen, når Don kører rundt i sin sølvgrå Taurus.
Gravatar

#6 filmz-cko 18 år siden

Kan ikke vente!!!! den eneste jarmusch film jeg endnu ikke har set... argh!
........................................
"If the brain were so simple we could understand it, we would be so simple we couldn't"
Gravatar

#7 filmz-Kadann 18 år siden

Goody, den skal da ses, ingen tvivl om det. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#8 filmz-Daedalos 18 år siden

Endelig en film man er helt sikker på at man skal se...
Bill Murray er bare for genial :)
_______________________________________
How much does life weigh?
Gravatar

#9 Morbid 18 år siden

Har svært ved at acceptere, at nogen skuespiller i verden kan overstråle Jim Jarmusch i hans egen film :)

Folk der har bare lidt kendskab til min filmsmag, ved hvor meget jeg glæder mig til den her.
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#10 JannikAnd 18 år siden

#9

Det gør han skam heller ikke. Jarmusch' æstetik er en smule ændret, men tematikken er stadig den samme velkendte.

Skriv ny kommentar: