Det har Tom Hanks til gengæld, og mens Paul Greengrass udnytter sin mangeårige erfaring som hæderkronet dokumentarist til at skildre forløbet med en tryllebindende autenticitet (kameraet kommer så tæt på personerne og stridighederne, at man bogstaveligt talt sitrer), imponerer Hanks med en vidunderligt underspillet præstation som Phillips. Det er tydeligt, at hverken Hanks eller Greengrass stiler efter et overfladisk, storladent helteportræt, men snarere et sobert portræt af en ordinær mand under ekstraordinært pres, der fornemt hylder vovemodet i hverdagsmennesket. Hanks har aldrig været bedre, end han er i filmens hjerteskærende slutminutter, og rejsen dertil er i dén grad en biograftur værd.

Se også: Filmz TV møder “Captain Phillips”-instruktøren Paul Greengrass

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 bjarke 10 år siden

#9: Ja, den der åbningsscene gjorde mig sgu også lidt nervøs for om resten af filmen ville føles så klodset. Det var heldigvis ikke tilfældet. Men så havde den lidt andre problemer i min optik, der gjorde, at jeg ikke kommer højere op end de fire solide stjerner.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#12 The Insider 10 år siden

#11, det var MEGET mærkeligt netop at opleve sådan en kunstighed i en Greengrass-film. Dejligt, at den ikke gentog sig! Jeg nærlæser din bedømmelse senere i dag :-)
War. War never changes.
Gravatar

#13 bjarke 10 år siden

#12, high five.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#14 McPeter 10 år siden

Rigtig god anmeldelse. Meget enig i langt de fleste betragtninger, også med den "falske kone scene" eller hvad man skal kalde den. Men bestemt anbefalelsesværdig og en rigtig intens oplevelse.

5 / 6 eller 9 / 10
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#15 Ericmase 10 år siden

The Insider (6) skrev:
Stadig årets næstbedste film!


Hmm... Er det "Gravity" der er snak om? :P
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#16 The Insider 10 år siden

#15, måååååååske 8)
War. War never changes.
Gravatar

#17 Lord Beef Jerky 10 år siden

Jeg har meget svært ved at tro, at Captain Phillips kommer i nærheden af Upstream Color, The Act Of Killing og The Weight Of Elephants som er min foreløbige top 3 for 2013, men Gravity kunne vel godt have en chance.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#18 MOVIE1000 10 år siden

The Insider (16) skrev:
#15, måååååååske 8)


Fast and furoius 6 :D.

Anyway jeg glæder mig til at se Captain Phillips, er lidt nervøs, mhs til kapringen hvor meget de ligner hinanden, det er ikke mange uger siden jeg så kapringen. Men er spændt på at se Tom Hanks. Er historien egentlig taget direkte fra en hændelse eller er den bare baseret på noget lignende?
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#19 The Insider 10 år siden

#18, jo "Captain Phillips" er baseret på en sand hændelse :-)
War. War never changes.
Gravatar

#20 The Insider 10 år siden

Og som jeg også skriver i anmeldelsen - "Kapringen" og "Captain Phillips" er VIDT forskellige.
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: