Det har Tom Hanks til gengæld, og mens Paul Greengrass udnytter sin mangeårige erfaring som hæderkronet dokumentarist til at skildre forløbet med en tryllebindende autenticitet (kameraet kommer så tæt på personerne og stridighederne, at man bogstaveligt talt sitrer), imponerer Hanks med en vidunderligt underspillet præstation som Phillips. Det er tydeligt, at hverken Hanks eller Greengrass stiler efter et overfladisk, storladent helteportræt, men snarere et sobert portræt af en ordinær mand under ekstraordinært pres, der fornemt hylder vovemodet i hverdagsmennesket. Hanks har aldrig været bedre, end han er i filmens hjerteskærende slutminutter, og rejsen dertil er i dén grad en biograftur værd.

Se også: Filmz TV møder “Captain Phillips”-instruktøren Paul Greengrass

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 elwood 10 år siden

Den er baseret på Lonely Islands, I'm on a boat ?
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#22 The Insider 10 år siden

#21, præcis! Det kan man også mærke i dens nye PR-kampagne:
War. War never changes.
Gravatar

#23 Ispep 10 år siden

#17

Er The Act of Killing ikke fra 2012? Jeg er begyndt at lave to lister, fordi mange af filmene får første premiere lidt senere i DK, hvilket skubber det hele en smule. Tager jeg ud fra den danske premiere, så topper The Master. Jeg har også filmen Mud ret højt oppe.

Upstream Color har jeg endnu ikke set, men ser frem til den. Captain Phillips kunne jeg godt tro kan snige sig på en top-10 liste, uden at vide nøjagtigt hvor den vil placere sig, men tror ikke det bliver indenfor Top-3. Men Gravity kan rydde bordet, hvis det lykkedes den at levere som folk siger.
Gravatar

#24 Lord Beef Jerky 10 år siden

#23 den fik da både dansk og international premiere i år.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#25 Mikkel Abel 10 år siden

Øv, nu ærger jeg mig sgu lidt over jeg skal se Escape Plan på søndag... Mine forventninger er steget ret højt til denne film.
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#26 Ispep 10 år siden

Suveræn film! Greengrass genfandt heldigvis hurtigt storformen efter den middelmådige Green Zone og leverer en afsindig intens, gribende og højdramatisk thriller af den bedste slags. Det er for mig årets svar på sidste års "Argo" udi sublimt håndværk, som viser en hårdtarbejdende instruktør der kender sine virkemidler og vigtigst af alt; har styr på dem. Greengrass fortæller en god historie godt og simpelt med fine persontegninger, nuancer og spændende konflikter. Den garvede håndværker viser i hvert fald her sit umiskendelige talent for shaky-cam brug og i det hele taget cinematografi, som er mere "stabiliseret" end den rodede Green Zone, og tak for dét. Burde snuppe en oscar nominering for bedste fotografi, klip, bedste film og bedste hovedrolle (Hanks) som virkelig gør en god figur som kaptajnen/lederen med en sårbar side af ham efter sådan et forfærdeligt gidseldrama - de sidste 5min går direkte i hjertet. Den somaliske skuespiller Abdi gør en ligeså fantastisk indsats og fremstilles ligeledes HELT fantastisk og nuanceret, hvilket gør ham til en spændende karakter.

5/6
Gravatar

#27 Ericmase 10 år siden

Ispep (26) skrev:
Suveræn film! Greengrass genfandt heldigvis hurtigt storformen efter den middelmådige Green Zone og leverer en afsindig intens, gribende og højdramatisk thriller af den bedste slags. Det er for mig årets svar på sidste års "Argo" udi sublimt håndværk, som viser en hårdtarbejdende instruktør der kender sine virkemidler og vigtigst af alt; har styr på dem. Greengrass fortæller en god historie godt og simpelt med fine persontegninger, nuancer og spændende konflikter. Den garvede håndværker viser i hvert fald her sit umiskendelige talent for shaky-cam brug og i det hele taget cinematografi, som er mere "stabiliseret" end den rodede Green Zone, og tak for dét. Burde snuppe en oscar nominering for bedste fotografi, klip, bedste film og bedste hovedrolle (Hanks) som virkelig gør en god figur som kaptajnen/lederen med en sårbar side af ham efter sådan et forfærdeligt gidseldrama - de sidste 5min går direkte i hjertet. Den somaliske skuespiller Abdi gør en ligeså fantastisk indsats og fremstilles ligeledes HELT fantastisk og nuanceret, hvilket gør ham til en spændende karakter.

5/6


Fik lige set filmen i Imperial og er komplet enig i hvert ord jeg lige har læst. Filmen var helt fantastisk og ekstremt nervepirrende på et højt plan. De sidste 5 minutter går nemlig direkte i hjertet. Virkelig stærk scene. Tom Hanks leverer hans livs rolle (ifølge min mening) siden "Forrest Gump". Dette er blot Barkhad Abdis første rolle i en film overhovedet, men han gør det rigtig godt som karakteren Muse, som jeg finder meget interessant. Lyden, kameraføring og hele molevitten har Greengrass helt styr på. Hans dokumentariske stil inden for film er satans fremragende som altid. Han er simpelt nok MESTEREN til shaky-cam, fordi det duer så fandens godt. Soundtracket af Henry Jackman lød rigtig godt, men ved slutningen (credit går til The Insider for denne bemærkning)
hører man pludselig John Powells "United 93" slutningsmusik hvilket jeg finder ret morsomt, men det passede virkelig godt!
Filmen var rigtig fremragende.

5/6 stjerner herfra!
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#28 MMB 10 år siden

Har sjovt nok også lige set den i Imperial, og jeg var også godt underholdt. 7/10
Gravatar

#29 Ispep 10 år siden

Jamen jeg er helt enig ericmase. Det er Greengrass når han er bedst. Ja, hvad er hans bedste film egentlig? :D
Gravatar

#30 RasmusFL 10 år siden

Phillips og Muse er dramaets dragende drivkraft. To mænd, der umiddelbart virker vidt forskellige, men som formentlig havde været perlevenner, hvis de ikke rent tilfældigt var blevet født på hver sin side af kloden og det globale klasseskel


Er jeg den eneste der finder disse ord fra Insiders anmeldelse lidt voldsomme? Den slags undertoner havde filmen slet ikke hos mig. Lyder som om man forsøger at fremstille filmen i det samme, karakterstærke lys som "Heat" eller "Collateral"
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"

Skriv ny kommentar: