Visuelt spiller filmen på mange tangenter. Kulisserne er gennemførte og billede og lyd føres sammen på fænomenal vis. Det, der dog efterlader det største indtryk er boksekampene. De er rå og brutale, og fremragende filmet, med en stor variation af hastighed og vinkler gennem klippene, der gør sekvenserne nærværende. De fylder også en anseelig del af filmens længde, men kampene bliver heldigvis aldrig ensformige. “Cinderella Man” er dog ikke uden problemer. Den er noget langtrukken, men der er naturligvis også en del at fortælle. Alligevel ville en lidt strammere klipning nok havde gjort underværker. Filmen har to store svagheder: Skildringen af James J. Braddock er ganske enkelt for unuanceret, og af og til lidt for enfoldig. Så lad ham da for pokker stjæle et brød eller en cykel, et eller andet, bare for at vise, noget om hvad modgang gør ved selv de bedste mennesker. Han kommer til at fremstå utroværdig mange gange, selv om Russel Crowe gør sit for at holde ham på plads. Det nok mest graverende problem er, at vi aldrig selv får lov til at gætte os til hvorledes karaktererne har det eller hvilke tanker de gør sig. Det er ikke kvantefysik det her. Vi kan sagtens følge med, og hvis de græder eller andet kan vi godt selv regne årsagen ud. Vi behøver ikke et hjælpsomt flash back. Man føler sig lidt talt ned til, og det ødelægger af og til oplevelsen.

Alligevel er “Cinderella Man” en film som alle kan få noget ud af. For de actionhungrende er der de fantastiske boksekampe og for kæresten er der kærlighed i modgang. Filmen er bestemt en af de bedre, og nok blandt årets Oscarnominerede. Ikke mindst fortjener Paul Giamatti en af de gyldne statuetter for bedste birolle.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 ks 18 år siden

Uden at have set filmen tror jeg desværre godt, at jeg kan gætte den åbenlyse sentimentale Hollywood slutning! :(
Gravatar

#2 Patriarch 18 år siden

Hader forklarende flashbacks medmindre det er ekstremt nødvendigt!
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#3 davenport 18 år siden

Paul Giamatti har godt nok fået en kanon karriere. Startede han ikke som komiker eller sidekick egentlig? Jeg synes jeg kan huske ham i en eller anden film som kværkulantisk..
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#4 pulse83 18 år siden

#3 Tænker du på Man on the Moon med J. Carrey hvor han spiller hans "partner in crime", så at sige? Men ja, han har fået en kanon karriere, og det er helt fortjent. Han er fremragende.
Excuse me, Flo!
Gravatar

#5 filmz-danjou 18 år siden

Synes det er en god anmeldelse :-)
Gravatar

#6 filmz-Bruce 18 år siden

#3 Nok American Splendor.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#7 akerman 18 år siden

US users 4121 8.4
Non-US users 1921 7.2

hmm :>
Gravatar

#8 chandler75 18 år siden

# 3 Det kan også være i "Private Parts", hvor han spiller foraget konservativ radiomand.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#9 Michael Andersen 18 år siden

#3 I starten synes jeg altid Giamatti spillede en af de der usmidige chefer som hader den ulydige medarbejder og altid råber noget i stil med: "I want that man out of here!" eller mere præcist: "You are the mother-fucking anti-Christ!"
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#10 davenport 18 år siden

Ja, nemlig! Det var i Private Parts jeg husker ham fra. Den er fanme sjov!
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!

Skriv ny kommentar: