Instruktør Ron Howard har med denne film skabt sin egen Hollywood-udgave af virkeligheden, der selv i de usleste øjeblikke stadig giver forsikring om at det nok skal blive godt igen. På denne måde lulles man mageligt i søvn af en historie som ellers skulle være nærværende og følelsesladet, og “Cinderella Man” forbliver et eventyrligt men lettere overfladisk glansbillede, som man kan sætte ind i mappen ved siden af “Et smukt sind”.

På dvd er de tekniske aspekter ganske middelmådige, især lydsiden kunne nemt være mixet mere tilfredsstillende. Dertil kommer et ekstramateriale der må siges at være ret tyndt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 El vez 18 år siden

#4/5 Baer var katolik (han far var dog jøde), men blev et ikon for jøderne da havde bar davidsstjernen på sine shorts til kampen hvor han slog Hitlers yndlingsbokser Max Scmeling.

det var i 1933, og han bar davidsstjernen ved alle sine senere kampe, også mod Braddock, hvilket mangler i filmen.

#8 Jo, hvis der ikke stod 'baseret på virkelige hændelser' i indledningen :)

Mini-spoiler:
I den virkelige boksekamp (jvf. ekstramaterialet) kan man endda se Max Baer omfavne og kysse Braddock tillykke idet gong-gongen ringer efter 15. omgang. Ikke ligefrem det billede filmen giver..
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#12 akerman 18 år siden

Det er sikkert fordi de manglede en fysisk bad-guy, udover depressionen, som USA kunne forholde sig til ^^
Gravatar

#13 pulse83 18 år siden

Det er svært at sige om filmens slagkraft ville have været mindre hvis Baer var portrætteret sympatisk fremfor usympatisk. Der er langt større spænding...

og tilfredshed med resultatet


...i kampen mellem Braddock og Baer, når den ene er direkte ond. Så i et rent filmisk aspekt, er det vel okay at han er portrætteret som han er, men historisk set er det ikke okay.
Excuse me, Flo!
Gravatar

#14 king b 18 år siden

Det er interessant med disse historiske perspektiver, men for nu lige at vende tilbage til selve anmeldelsen, så undrer jeg mig altså over nogle af formuleringerne og karaktererne - især i den lydtekniske del af anmeldelsen:

"Der er masser detaljerigdom i mixet, hvilket betyder at filmens musik får stort spillerum."

Det er rigtigt, at det er et lidt for pænt score fra den ellers meget habile Thomas Newman, som der bliver sagt tidligere i anmeldelsen, men det må da være en kvalitet, at mixet har "masser (af) detaljerigdom"?!??

"Surroundhøjtalere og suboofere bliver dog næsten ikke benyttet, hvilket man kan undre sig over da filmen, især med de mange boksesekvenser, havde nydt godt af en større brug af surround."

Efter min mening er det rigtigt, at boksescenerne sagtens kunne have nydt godt af lidt ekstra punch - dvs. i subwooferen - men det er værd at understrege, at Ron Howard har lagt vægt på lydlig realisme i boksescenerne frem for "Rocky"-metoden. Det er jo et æstetisk og fortællemæssigt valg, og det handler bestemt ikke om teknisk inkompetence. Efter selv at have tjekket dvd'en på mit anlæg, synes jeg faktisk, der er ganske pæn aktivitet i surrounden i disse sekvenser, uden at det bliver påtrængende. Det er jo ikke "Saving Private Ryan"!

En film som "Cinderella Man" har med andre ord en lydside, der passer til dramaets mere emotionelle karakter. Det er bestemt ikke noget virtuost eller overvældende lydspor (det bedste er faktisk nogle af de stille passager, der er ret smukke og ekspressive). Men begrundelserne bag 3-tallet giver ikke rigtig mening. Så virker 4-tallet i den visuelle afdeling mere fornuftigt.

I øvrigt ærgerligt, at man ikke har overført Howards kommentarspor fra region 1-udgaven. Skal vi ikke snart starte en kampagne for bedre danske dvd-versioner? Hvor svært kan det være, goddamn?
Gravatar

#15 El vez 18 år siden

Ja det er et stort 3-tal og jeg var meget på nippet til at give den 4, men jeg synes nu at panoreringer og surround-effekter er for tynde. Madison Square Garden fuld af vilde tilskuere (især når man hører dem trampe) burde altså give fuld drøn på alle kanaler i min bog.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#16 filmz-JuuL 18 år siden

God film. Godt opbygget og flot udført.

Men den er glemt en uge efter man har set den.
Gravatar

#17 Riqon 18 år siden

Rigtig god film, synes jeg. (uddybelse her)

#11 Nu ved jeg ikke noget om den virkelige Braddock eller det historisk korrekte i filmen, men hvad angår Max Baer, så lagde jeg netop mærke til, hvordan han bagefter ønskede Braddock tillykke - filmen lægger op til, at alt det andet bare var "en del af spillet".
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#18 filmz-Is 18 år siden

5/6
af af de bedste film i år

Skriv ny kommentar: