Instruktør Ron Howard har med denne film skabt sin egen Hollywood-udgave af virkeligheden, der selv i de usleste øjeblikke stadig giver forsikring om at det nok skal blive godt igen. På denne måde lulles man mageligt i søvn af en historie som ellers skulle være nærværende og følelsesladet, og “Cinderella Man” forbliver et eventyrligt men lettere overfladisk glansbillede, som man kan sætte ind i mappen ved siden af “Et smukt sind”.

På dvd er de tekniske aspekter ganske middelmådige, især lydsiden kunne nemt være mixet mere tilfredsstillende. Dertil kommer et ekstramateriale der må siges at være ret tyndt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 keitel 18 år siden

Har lige koebt den, en vidunderlig bokse film, absolut en af de bedste. jeg er vild med Ron Howard instruktioner. De slettede scener er ogsaa rigtige fede.
Gravatar

#2 akerman 18 år siden

jeg synes det er en rigtig god film.. feelgood ja, men det skal da også til engang i mellem.
Gravatar

#3 The Insider 18 år siden

Jeg er enig med karakteren. 4 stjerner til dette flotte, delvist rørende, enormt velspillede og desværre ret langsommelige drama.

Mit hovedproblem var portrætteringen af Max Baer. Baseret på min viden om manden ud fra artikler og dokumentarer jeg har læst/set for lang tid siden, fandt jeg ham fuldstændig utroværdig i filmen. Han havde mareridt resten af sit liv efter at have slået Frankie Campbell ihjel i ringen. Han sendte løbende penge til Campbells familie. Han fik Campbells børn igennem college, for christs sake! Han var kendt som et stærkt men varmt, medmenneskeligt menneske, der holdt sig meget for sig selv og ikke snakkede meget. Da nazisterne slog igennem i Tyskland var han en af de mest prominente anti-nazistiske tyskere i verden. I filmen har Akiva Goldsman (ophavsmanden til klassikere som "A Beautiful Mind" og "Batman & Robin") gjort ham til et stereotypisk, ondt røvhul, der simpelthen er fuldtsændig blottet for medfølelse og moral - for ikke at tale om en meget tyk tysk accent.
War. War never changes.
Gravatar

#4 El vez 18 år siden

#3 Ja præcis. Det var ret frustrerende at se en så karikeret og tåbelig portrættering af Baer.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#5 keitel 18 år siden

#3 #4 Det har i egentlig ret i , er det egentlig ikke også lavet en film om Max Baer? Noget helt andet hvorfor havde han en jødestjerne på sine bukser i filmen, han var da ikke jøde vel?
Gravatar

#6 The Insider 18 år siden

#5, jo, han var jøde.
War. War never changes.
Gravatar

#7 filmz-Bruce 18 år siden

#5 Et rigtig godt overblik

Der var 2 andre boksekampe i 30'erne, hvor der stod meget mere på spil. I juni 1933 skulle Max Baer møde tyskeren Max Schmeling. Tyskland kørte frem med en "overlegen arier mod en jøde" kampagne. Og da kampen gik igang foran 60000 mennesker på Yankee Stadium var det med David stjernen på Baers bukser. Han gennembankede Schmeling så hårdt, at kampen måtte stoppes i 10. omgang.

...the fight had to be stopped in the tenth round due to the ferocity of Baer's attack and the amount of punishment absorbed by Schmeling.

Max Schmeling var verdensmester i 1930-32. Det var mod hans vilje, at han blev brugt af Nazityskland som billede på den arketypiske arier. Faktisk gemte han på krystalnatten 2 jødiske børn på sit værelse på Excelsior Hotel i Berlin og reddede derved deres liv.

Hans største bedrift var at slå den "uovervindelige" Joe Louis i 1936. Schmeling havde analyseret Louis så metodisk og fundet en måde at kunne slå ham på og knockoutede ham i 12. omgang.

I 1938 kom så kampen over alle kampe. Jou Louis var verdensmester og sort, Max Schmeling den eneste som nogensinde havde slået Joe Louis og verden stod på randen af krig. Symbolikken var klar, der stod mere på spil end en titel. Franklin D. Roosevelt sagde til Louis

Joe, we're depending on those muscles for America.

En anden fortælling er:

The night before the fight, Louis sat with his friend, the New York sportswriter Jimmy Cannon, on the porch of his fight camp cabin in upstate New York.

"You make a pick?" Louis asked.

"Yes," Cannon said.

"Knockout?" Louis asked.

"Six rounds," Cannon said.

"No," Louis said. "One."

He held up one finger. "It go one."


Jou Louis strøg for øjnene af 70000 tilskuere på Yankee Stadium over mod Schmeling og gav ham så mange tæsk, at kampen blev stoppet efter 124 sekunder. 2 slag i luften blev det til for Schmeling og den vigtigste boksekamp i historien var ovre.

I 1954 blev de to mænd gode venner og Schmeling sendte penge til den fallerede bokser og hjalp ham og hans familie indtil Louis døde i 1981.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#8 akerman 18 år siden

Jeg kan ikke se at det trækker ned på filmen at Max Baer ikke er portrætteret som han var irl ? De fleste film bedømmes vel på deres egne præmisser, og ikke på baggrund af hvor meget de ligner de begivenheder der udspillede sig i virkeligheden.
Gravatar

#9 keitel 18 år siden

ok kanon historie, men er der så ikke lavet en film om Schmeling, jeg mener bestemt jeg har set en film om hans liv?
Gravatar

#10 filmz-Bruce 18 år siden

#8

Man burde måske mene, en film skulle bedømmes helt og aldeles ud fra den handling, som foregår på lærredet. Men når en film tager fat i en virkelig begivenhed og vælger at give et uretmæssigt billed af en virkelig person, kun for at glorificere filmens hovedperson, så trækker det helhedsbilledet ned for mig personligt. Ikke i det øjeblik jeg ser den, men i øjeblikket jeg realiserer uretmæssigheden.

En masse vil efter filmen ha' et unuanceret billede af Max Baer, at han var en ubehagelig person, fordi "Cinderella Man" er den eneste information de har om manden. Synd for hans efterkommere.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: