“Closer” fremstiller ægte følelser, ægte lidenskab, og viser, at der i kærlighedens navn hverken findes good guys eller bad guys. Man skal nok være en smule kynisk for at nyde filmens dystre fremstilling af kærlighedens lunefuldhed, men det er uden tvivl den bedste og mest vedkommende film om kærlighed siden “Evigt solskin i et pletfrit sind”. Nichols har takket være et enestående manuskript og fire uforglemmelige skuespilpræstationer skabt et lille mesterværk, der spidder ens hjerte som en skarpsleben og sylespids amor-pil!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-rupert giles 19 år siden

Ja, der er virkelig tale om at Natalie Portman denne gang lever fuldt ud op til det potentiale, hun havde i Leon og Beautiful Girls (to præstationer, hun først nu har kunnet matche som voksen skuespiller). Det skal blive spændende at se hende i fremtidige film. Garden State har jo allerede premiere i næste måned (eller allerede og allerede... det er vist snart 2000 år siden filmen have amerikansk premiere, men altså...).

Ligeledes er Owen fremragende og bliver forhåbentlig nomineret til en Oscar i morgen (sammen med Portman). Filmen er en vanskelig størrelse, men jeg var vild med den. Strukturen er krævende og intelligent, selvom jeg godt kan forstå, hvis nogen finder den for teater-agtig.

På mange måder føles filmen mere europæisk end amerikansk, hvilket er ment som et kompliment. Ingen af personerne er specielt sympatiske, hvilket er befriende. Grå-zoner er altid mere interessante end når tingene er sort-hvide.

Og så er jeg altså vild med slutningen...

5/6
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#12 psychocandy 19 år siden

Den grundlæggende ide i filmen er vældig god og filmen er ganske underholdende. Det er også første gang jeg ikke syntes at Julia Roberts er komplet talentløs. Clive Owen er virkeligt god som den lettere sadistiske hudlæge, men Jude Law og Natalie Portman er svage i deres spil og overbeviser ihvertfald ikke mig.
Filmen er et meget overfladisk portræt, der på trættende vis svælger i sin egen kynisme og derved virker pesondramaerne i filmen udvedkommende med tendens til det kedsommelige.

2.5/6
------
Misery's the river of the world, Everybody row!
Gravatar

#13 filmz-happyhansen 19 år siden

Så denne film igår og må sige at den er alt for fed.

Super cool skuespilspræstationer hvor især Owen er suværen. Har både set Million Dollar Baby og Aviator og vil faktisk gå så langt at sige at denne burde vinde en oscar for bedste film foran disse to.

Hvad siger i til det?

Nogle andre der har ligeså dårlige oplevelser med MDB og Aviator?
Gravatar

#14 El vez 19 år siden

Jeg var ret skuffet over Aviator og mener ikke den skal i naerheden af en Oscar for bedste film..

Closer var rigtig god, en positiv overraskelse herfra og jeg er meget enig med anmelderen. Ioevrigt en flot skrevet anmeldelse med mange smaa referencer til filmen :)

#8 Heh jeg har det helt paa samme maade, synes han havde vaeret meget anonym i de oevrige film jeg har set med ham, men her brager han jo derudaf, det skyldes naturligvis ogsaa rollen der er helt emminent skrevet. Jeg synes dog ikke Julia Roberts formaaede at give meget mere end hendes saedvanlige kedelighed, men det var bestemt ikke noget der oedelagde filmen for mig.

5/6
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#15 chuck 19 år siden

#13 Synes MDB var den bedste af de tre, men alle tre var positive overraskelser for mit vedkommende, da jeg syntes de så en smule kedelige ud i trailerne. Jeg håber dog på, at Finding Neverland overgår dem alle tre. Den ser vildt god ud i traileren, men nu kan man jo ikke altid stole på de små tricky trailers :)
Glæder mig til at se nomineringerne i morgen.
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#16 filmz-happyhansen 19 år siden

Mht. Finding Neverland skal du heller ikke forvente det helt store som med de andre film. Dog kan det nævnes at Depp og ham den lille dreng som spiller Peter gør det ekstremt godt, men historien er en smule langtrukken og kedelig.

Tror stadig på en outsider til bedste film - evt. Ray eller Hotel Rwanda.
Gravatar

#17 filmz-Angel Eyes 19 år siden

Mener at både Closer og Million Dollar Baby er værdige til en stor bunke Oscars, både bedste film, instruktør, manuskript og skuespil. Aviator hiver sikkert en del hjem, men den er helt klart den svageste af de tre - synes ikke den har fortjent bedste film eller bedste instruktør...
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#18 filmz-bullseye 19 år siden

Ååha hvornår skal jeg få tid til at se alle de film inden Oscar udgivelsen?
Gravatar

#19 Verbal 19 år siden

Elendig, simpelthen elendig!

Historien halter allerede efter 5 minutter hvor der sker tidsskift, uden nogen form for at gøre seeren opmærksom på det, andet end man selv skal gætte sig til det. Iøvrigt en ting der sker flere gange i løbet af filmen.

To tredie dele inde i filmen begynder der, at komme flashbacks. Jeg har ikke noget imod flashbacks, men de skal enten ligge igennem hele filmen eller først til sidst hvor plottet bliver afsløret. Jeg kunne have set igennem dette, hvis ikke det var for, at de flashbacks er fuldstændig unødvendige og man kunne lige så godt have taget scenerne i kronologisk rækkefølge.

Skal der siges noget positivt om filmen, så kan skuespillet ikke kritiseres, men på den anden side heller ikke forgyldes. Endelig så får filmen en til at tænke. Tænke på hvad instruktørens budskab med filmen er. Jeg ved det ikke, eller gør jeg. Jeg kan ikke finde meningen, men det er måske fordi, at filmens budskab allerede er kendt for mig, så jeg ikke kan se det nye i det.

Vil man se en film, der på ingen måde ligner det normale, så er "Closer" et godt bud. Men faktisk synes jeg man heller skulle satse på nogle af de gode unormale film. "Closer" er i hvert fald spild af både din tid og penge.
And like that... he's gone.
Gravatar

#20 MadMartigan 19 år siden

#19:

Ja jeg vil gerne give dig meget ret...

Hvorfor fandt Natalie Portman et andet navn, istedet for at fortælle Jude Law det rigtige. Hvorfor fortalte hun pludslig Clive Owen hendes rigtige navn. Til sidst, hvad fik pludselig Portman til at rejse fra Jude Law
???

The Truth is out there...
I'm your huckleberry...

Skriv ny kommentar: