“Closer” fremstiller ægte følelser, ægte lidenskab, og viser, at der i kærlighedens navn hverken findes good guys eller bad guys. Man skal nok være en smule kynisk for at nyde filmens dystre fremstilling af kærlighedens lunefuldhed, men det er uden tvivl den bedste og mest vedkommende film om kærlighed siden “Evigt solskin i et pletfrit sind”. Nichols har takket være et enestående manuskript og fire uforglemmelige skuespilpræstationer skabt et lille mesterværk, der spidder ens hjerte som en skarpsleben og sylespids amor-pil!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Verbal 19 år siden

#20 Tusind tak. Er glad for jeg ikke er alene om denne mening.
And like that... he's gone.
Gravatar

#22 lassep 19 år siden

Synes den er rigtig god, men har vist også en kærligt punkt hvad angår Natalie Portman. Synes også Clive Owen spiller fantastisk.
Gravatar

#23 caks 19 år siden

#19, måske det bare er mig men efter det første tidsskift er det enormt let at gennemskue hvornår det sker igen. syntes det er en mindre detalje at hænge sig i.

#20, der køre en glimrende tråd inde på imdb om dette, specielt dette indlæg forklare det glimrende (det svare ihvertfald overens med den opfattelse jeg havde af det:

After reading through all of the responses which are very insightful, I think I may have the answer to the original question: Did Larry sleep with Alice? I think the reason why the question is so perplexing is that yes and no is the answer. Alice did not sleep with Larry-Jane did. Alice was the waitress the person she wanted to be and was desperate to be. Dan was the one could change her and let her be someone else. He was a writer who took the sins of people and made them sound better and in reality since they were dead, they did change-the lie became the truth. She knew that Dan could never love or accept Jane. She couldn't let him see or know who she really was. After Dan left her, she lost that image of herself and had to go back to Jane. She had no illusions with Larry so he saw as she really was: just a piece of flesh (ironic that Larry was a dermatologist). Jane had sex with Larry but he paid for it. I think that the author foreshadowed this by Larry saying that he slept with a whore in NY. This was where Jane was from-he even brought back a picture her from NY. This was also the picture that showed Alice in pain because she was losing Dan and therefore losing the dream of being something different. Alice and Dan were at the airport hotel and Alice was so happy because she reclaimed her dream. Jane did not exist at that point. Alice could never have sex with Larry because Alice was above that-Alice was loyal and believed in love. Dan however was not satisfied with Alice. He insisted that she reveal Jane to him and she was not ready to do so. If Jane was revealed under force then Alice would cease to exist. The person of Alice was created by the gentleness and caring of Dan. Once Dan revealed that he was a brute like all the other men, Jane knew for certain that Alice was dead. It was Jane who died in the street and saved by Dan who then brought to her new identity as Alice. Dan in a sense gave Alice life and took life away from her. Once Alice died, Jane was all that was left. Jane was not someone who loved, for Jane love was a pretense an illusion -it was just a way to earn money. Alice did not sleep with Larry. Jane slept with Larry. When Alice/Jane finally told the truth she also told the truth about who she preferred to be: Alice. The sad and tragic thing was that Jane lost the dream of herself and the hope that a true and honest relationship was possible. When she walks down the street in NY, she is the one in control and uses her sexuality as her protection and her power. I think that the movie was saying that our relationships determine who we really are and that the whole notion of having an identity outside of the person formed by relationships is the real illusion. Alice knew it from the beginning; Larry found out very quickly; Anna finally found it out; Dan was left still trying to figure this out.


http://imdb.com/title/tt0376541/board/nest/1499668...

intro og outro scenen er helt utrolig, jeg kunne seriøst have set en hel film med mennesker gå i slowmotion :weird: the blowers daughter højner scenerne for vildt.

5/6
Gravatar

#24 MadMartigan 19 år siden

Mange tak...

Jamen da Larry møder Alice/Jane på stripklubben, er Anna jo gået fra ham, og der har Larry været i seng med en luder i New York, det bære Larry & Alice/Janes samtale jo ikke lige frem præg af...?

I'm your huckleberry...
Gravatar

#25 filmz-vassago 19 år siden

Fantastisk historie og ikke mindst en fantastisk film - klart den bedste jeg har set i år. 5/6

Jeg håber ikke at "Aviator" vinder noget som helst når den er i konkurrence med film som denne og ikke mindst "Million Dollar Baby".
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#26 Verbal 19 år siden

#23 Når men så længe det er det eneste du kan sætte på min kritik, så har jeg det fint nok.
And like that... he's gone.
Gravatar

#27 filmz-Angel Eyes 19 år siden

#23: Nu er der altså ikke tale om en film a la Mulholland Drive eller Lost Highway :) Det meget simple svar på hvorfor
Alice holder op med at elske Dan til sidst i filmen, synes at være det åbenlyse og meget realistiske: Han spurgte om det forbudte, det han ikke måtte, og samtidig afslørede han at han ikke stolede på hende, og i det øjeblik indså hun at hendes følelser for ham ikke kunne være hvad de havde været. Nogle gange mister vi vores følelser for andre fra det ene øjeblim til det andet, og det behøves ikke at forklares ud fra en slags personlighedsspaltnigs-teori; det kan være meget mere simpelt end som så.
Se istedet Closer for hvad den er: et realistisk billede af kærlighedens og forelskelsens ambivalente luner.
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#28 caks 19 år siden

#27, nej selvfølgelig ikke er det ikke en lynch film, meeeeeeeeeeennnnnnnnnn... jeg sntes stadig at det er et forholdsvis realistisk bud på hvorfor hun ikke fortæller hendes rigtige navn.

det var sådan set ikke hvorfor hun holder op med at elske ham min post var om, men kun løgnen om hendes navn...

det virkede måske lidt uklart ud fra min post i #20?

#26, fint nok. jeg er ikke ude på at modbevise nogens smag eller overbevise dem at jeg har ret. hader rabiate fans der ikke kan acceptere kritik af deres idol. syntes bare det med tidsskiftende ikke er noget at hænge sig i :)

ps. jeg har lidt problemer med mit tastatur, derfor de manglende y'er en gang i mellem :(
Gravatar

#29 Verbal 19 år siden

#28 Det kan godt være, at tidskiftende ikke er noget hænge sig i, men for mig virker filmen bare (undskyld udtrykket) en anelse amatøragtig da man kunne have fremvist det på en masse andre måder.

Når det er sagt, vil jeg gerne lægge vægt på, at det med tidskiftene er mit mindste problem med den film.
And like that... he's gone.
Gravatar

#30 Morbid 19 år siden

6/6 og den bedste film jeg har set i lang tid..

Anmeldelse kommer :)
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.

Skriv ny kommentar: