Ligesom filmhistoriens allerbedste actionfilm har “Collateral” en simpel idé som omdrejningspunkt. ”Hvad nu, hvis en lejemorder kaprede en taxa og dens chauffør en enkelt aften?” kan nu kalde sig blandt genrens bedste koncepter ligesom ”Hvad nu, hvis en bus blev udstyret med en bombe?” og ”Hvad nu, hvis en politibetjent blev fanget i en bygning spækket med terrorister?”. “Collateral” er en ekstremt velspillet thriller, der aldrig lader actionsekvenserne overskygge fortællingen eller karaktererne. En ren fornøjelse for både sanserne og intellektet. Både filmens billed- og lydside imponerer i HD, og ekstramaterialet er superbt. Fans bør afgjort købe filmen igen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-ab 13 år siden

#10

Håber også, at hen genfinder den gode periode, selvom jeg tvivler. Måske er hans tid forbi.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#12 filmz-Fairytale 13 år siden

Spændende film i højt tempo, men da ikke i nærheden af 6 stjerner?!
5 stjerner til Jennifer's Body og 4 stjerner til Bad Boys? Du er alt for flink Johan :D

Undrer mig også over nogle få klodsede ting i Collateral. Tom Cruise er professionel lejemorder, men alligevel udfører han det første mord virkelig elendigt. Liget ryger ud af et vindue fra 3 sal og falder hårdt ned på en bil, hvilket jo ikke er særlig diskret. Og bagefter kommer han løbende ud af bygningen, mens der står "Wtf?!" i panden på ham. Man skulle tro at som professionel lejemorder burde man sørge for at sådan noget bare aldrig kommer til at ske. Selvfølgelig skulle Jamie Foxx finde ud af at han var lejemorder på en eller anden måde, men den scene virkede bare en anelse fjollet.


Gravatar

#13 Lord Beef Jerky 13 år siden

#12 Realisme på film er noget jeg sjældent efterspørger, men mon ikke selv professionelle lejemordere fucker up en gang imellem?
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#14 Batsy 13 år siden

12# men der skal jo humor i filmen (-: og jeg syndes det var sjovt fundet på (:
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#15 filmz-Is 13 år siden

#12

Husk Spoiler-tag næste gang du afslører noget fra en film. :)
Gravatar

#16 wimmie 13 år siden

Jeg er sådan set enig i anmeldelsen men lander nok selv på 5/6 :)
Gode præstationer og masser af spænding og underholdning. Synes generelt at Mann laver rigtig gode film, men jeg savner også lidt den kvalitet han leverede tidligere - vi ved han kan :D
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#17 Gasivodo 13 år siden

Til anmelder: ...Var ham Tom ikke lidt en skurk i den der spidse tænder film, der skød Hr. Pitt mod stjernerne?

Ak dengang var det da vist også de stakkels lidende teenagepiger der faldt i?

Og undskyld Twilight venner.
Spidse tænder = fallos?

On topic:

5/6 her!

Det jeg holder af er detaljerne! Jeg kan se den igen og igen og stadig finde nye nuancer. Og for mig personligt, mangler vi flere af den slags film nu om dage.

(er selvfølgelig også på vej mod; gammel mavesur/bedrevidende stodder stadiet;-D)
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#18 The Insider 13 år siden

#17, hehe, jo, der er selvfølgelig Interview with the Vampire, men jeg synes, Lestat bliver gjort for sympatisk til, at man kan klassificere ham som fortællingens skurk. Han er måske ikke direkte elskværdig, men hans natur er mere tvetydig end Vincents, som tydeligvis er rendyrket ond.
War. War never changes.
Gravatar

#19 Gasivodo 13 år siden

Jamen er de bedste skurke netop ikke tvetydige? Argh lang tid siden jeg har set den, men Lestat decideret sympatisk?


Dasker også min datter på hånden og skænder lidt på hende, når hun gemmer nøgne, døde kvinder i sin seng:-D

Du har ret; sympatisk han er.

Edit: "datter"
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#20 elwood 13 år siden

#18 Skurk eller ej, slutscenen med Tom Cruise i Interview with a vampire er munter 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: