Ligesom filmhistoriens allerbedste actionfilm har “Collateral” en simpel idé som omdrejningspunkt. ”Hvad nu, hvis en lejemorder kaprede en taxa og dens chauffør en enkelt aften?” kan nu kalde sig blandt genrens bedste koncepter ligesom ”Hvad nu, hvis en bus blev udstyret med en bombe?” og ”Hvad nu, hvis en politibetjent blev fanget i en bygning spækket med terrorister?”. “Collateral” er en ekstremt velspillet thriller, der aldrig lader actionsekvenserne overskygge fortællingen eller karaktererne. En ren fornøjelse for både sanserne og intellektet. Både filmens billed- og lydside imponerer i HD, og ekstramaterialet er superbt. Fans bør afgjort købe filmen igen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Gasivodo 13 år siden

Efter lidt off road debat. Så kan vi vel alle blive enige om, at Hr. Cruise skulle dyrke sin bandit side lidt mere. Omend ikke så for at matche det lidt med virkeligheden;-)

Med det sagt; så burde privatliv ikke ha' noget med fiktion at gøre.

TOM! Du er sgu' ok:-D bare dæmp dig lidt, off cam mkaaaay!
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#22 RasmusFL 13 år siden

4/6 fra mig. En solid, til tider fremragende film. 'Heat' er i mine øjne en af de allerbedste film nogensinde lavet (stensikker på den personlige top 5) og vil altid blive foretrukket frem for denne når Mann skal genses.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#23 kasperfmn 13 år siden

Genial film, der dog slutter anderledes end jeg gerne så det. 6/6 - den til dato eneste film hvor jeg ikke er ved at brække mig over Jamie Foxx.
Gravatar

#24 Riqon 13 år siden

Jeg kunne rigtig godt lide denne film. Interessant præmis og muligvis Tom Cruise's bedste præstation nogensinde - men desværre, så holder den ikke så godt ved gensyn, den blev slet og ret lidt for kedelig.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#25 weebs 13 år siden

Jeg synes slet ikke Mark Ruffalo præstation bliver nævnt nok - manden er jo en sand kamæleon!
"På en førstegangsbesøgende filmnørd virker denne tråd måske fremmed og skræmmende" -davenport
Gravatar

#26 moulder666 13 år siden

#17 Hvis du læser bøgerne, vil du se, at Lestat i hvert fald bliver portrætteret som ubehagelig men stadig "one of the good guys"! :-)

Med hensyn til Collateral - klassefilm, men jeg hælder mere til 5/6.

Klassisk i mine øjne er stadig scenen,
hvor hele verden pludselig går i stå mens en ulv krydser vejen - fuldstændig uvirkeligt og surrealistisk!
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#27 filmz-ab 13 år siden

#24

forventer man udelukkende action, ja så er den kedelig. For mig er det en film, jeg altid kan sætte på, da den netop ikke er kedelig.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#28 Riqon 13 år siden

#27 - Det er imidlertid ikke, hvad jeg forventer anden gang jeg ser den, og dog finder jeg den kedelig. Mystery.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#29 Yoda 13 år siden

Helt enig med The Insiders vise ord om dette Mann-mesterværk. I min bog også en klar 6/6'er. Alt fungerer optimalt: skuespil, fotografering, klipning, musik etc. En virkelig fantastisk film, der går under huden og som kan ses igen og igen uden at miste intensitet.

Bruce skriver i #9, at storbybillederne tangerer kunst. Jeg mener, at de er kunst. Mann skaber filmpoesi med sin skildring af storbyen.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#30 Knuden 13 år siden

Fantastisk medrivende thriller med to stærke præstationer i centrum og en gedigen billedside som kun Mann kan lave dem... 5/6

Skriv ny kommentar: