“Dear Wendy” er måske Vinterbergs stærkeste film til dato – den er på én gang underholdende og medrivende tragisk, med et persongalleri, der går rent ind og med en historie der både er spændende og bevægende, og samtidig en kærkommen reminder om skydevåbenproblematikken.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-silverscreen 19 år siden

Fantastisk flot film. God historie, gode skuespillere - ja, alt går op i en højere enhed. Noget af det der egentlig imponerede mig mest var de perfekte sets. Man føler virkelig man er i en lille flække et eller andet sted i midtvesten i USA - og så er det faktisk bare filmbyen i Avedøre. Stor ros til scenografen...
____________________________
Stefan - <a href=http://www.silverscreen.dk target=_blank>Silverscreen.dk</a>
Gravatar

#2 filmz-Asta 19 år siden

Weheeeeee!! Så skal den ses -igen ;)
Jeg var til en test-screening med Corgan for 1/2 års tiden siden (så vidt jeg husker), så jeg er spændt på at se hvor meget de har ændret/ om de har ændret noget :D
"P-p-please, Raoul. I can give you stars. Just drop the refrigerator on my head one more time"
Gravatar

#3 JannikAnd 19 år siden

#2

Jeg var også til test-screening for godt et halvt år siden og så igen en måned senere. I løbet af den relativt korte tid havde de ændret en hel del - i form af forbedringer. Med andre ord: Du kan roligt regne med, at det er en anden film, end den du så...
Gravatar

#4 Corgan 19 år siden


#2:

Jeg var inde og se den igen igår, og jeg lagde ikke mærke til de store ændringer. Hvis jeg husker korrekt, så har de tilføjet lidt grafik hist og her og givet filmen et mere filmisk look. Men ellers er der ikke sket det store.


Filmen er stadig fantastisk. Jamie Bell gør det virkeligt godt i denne film, så med de præstationer han allerede er kommet med, spår jeg ham en lys fremtid inden for filmbranchen.
Jeg er dog ikke helt så imponeret over filmens set. Jeg synes det virker alt for kulisse-agtigt. Det virker bare underligt på mig, at indbyggerne kører rundt i sprit-nye biler når deres huse står faldefærdige hen.

Jeg giver filmen 5/6


Til anmelderen:
Det er en rigtig god anmeldelse du har skrevet, og jeg er stort set enig i alle dine synspunkter. Jeg studsede dog over følgende quote "Sidst de to arbejdede sammen var det som grundlæggere af Dogme-bølgen". Efter at de lavede deres dogme-film, lavede de også tv-floppet D-Dag sammen. Så D-Dag er vel deres seneste samarbejde (efter Dear Wendy, selvfølgelig).
Desværre så synes jeg du røber for meget omkring handlingen i din anmeldelse. F.eks. at Wendy er navnet på pistolen... at de skal ud på en sidste mission... at filmen ender tragisk o.s.v. Jeg ved at det som anmelder kan være svært at give sin vurdering på en film uden at spoile for meget, men jeg synes nu at de 3 eksempler jeg nævner, kommer som en overraskelse i filmen (og som dermed er med til at skabe en mere interessant film), så det ville have været bedst ikke at røbe for meget herom.


Er der andre der forresten lagde mærke til cameo'en i filmen?
Gravatar

#5 dfms 19 år siden

Tak for kaffe, en gang l..t. Der er ikke noget være end dum smart Dansker der skal fortælle hvordan andre de skal leve, føj.
Gravatar

#6 Corgan 19 år siden


#5:

Hvad mener du? Kan du uddybe det?
Gravatar

#7 filmz-Angel Eyes 19 år siden

#4: Jeg mener ikke at de ting jeg afslører om handlingen er specielt spoiler-agtige. Det er ikke hemmeligheder, men derimod ting som er en naturlig del af handlingen. Ellers kunne man jo i princippet ikke skrive noget som helst om hvad der sker i filmen af frygt for at folk ikke bliver overrasket, og så er der ikke så meget andet end en karakter tilbage. Selvfølgelig skal man ikke spoile ting som filmen ikke lægger op til og som skal være en overraskelse, men i tilfældet med "Dear Wendy" synes jeg ikke at der er tale om en sådan film...
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#8 Corgan 19 år siden


#7:

Well... der er vi nok temmelig uenige så. At sige at filmen ender tragisk er temmelig spoiler-agtigt IMO.

"...Ellers kunne man jo i princippet ikke skrive noget som helst om hvad der sker i filmen..."

Der må da være andet man kan skrive om end netop slutningen på filmen.
Gravatar

#9 filmz-Angel Eyes 19 år siden

Well, rent faktisk har jeg ikke skrevet at filmen ender tragisk - har blot skrevet at det er en tragedie :)
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#10 Corgan 19 år siden


#9:

Touché.... men ender en tragedie ikke oftest tragisk? :-)

Skriv ny kommentar: