Miyazaki er en fortæller, der tager sig god tid til at fortælle sin historie. Der bruges megen tid på forholdet mellem de enkelte karakterer, og det giver ekstra styrke til filmens forløsning. Alle scener er ikke lige gribende, men øjet bliver konstant fodret med vidunderlige farvekombinationer i det vanvittige og opfindsomme univers, der sprudler af magi, mystik og Miyazaki.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 chuck 18 år siden

#10 Japansk! Glæder mig til Dvd'en, da Christian Bale lægger stemme til Howl.
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#12 MadMartigan 18 år siden

Hvor og hvornår kommer den på dvd?
I'm your huckleberry...
Gravatar

#13 filmz-zanoan 18 år siden

Jeg synes handlingen var en smule hullet, men ikke desto mindre en meget god Miyazaki-film. 5/6 synes jeg er fair nok. Jeg har dog kun set den med japanske stemmer og engelske subs. Jeg mener stadig, at Chihiro er bedre.

Som én allerede var inde på er Howl ikke en verb, men navnet på Hauru som han er navngivet. Howl's Moving Castle (læg mærke til ejefaldsabostroffen) er altså Haurus Levende (Vandrende/Bevægende) Slot/Borg, bogstaveligt oversat :)
_______________________________________
"A truth that is told with bad intents beats all the lies you can ever invent" - William Blake
Gravatar

#14 mini_jette 18 år siden

Super film fra Miyazaki endnu engang.. Men... som læser af Jones' bog, må jeg sige at det er skuffende lidt der rent faktisk er taget fra bogen... Dette ændrer heldigvis ikke på det faktum at Howl's moving castle er helt utroligt flot (som man forventer når det er "Japans Disney" der smider en ny film på markedet)... Og historien er da sød, selv om den altså ikke er helt som bogen..!

6/6
Don't take life too seriously. You'll never get out alive.
Gravatar

#15 filmz-zanoan 18 år siden

I dette tilfælde blev der dog lagt meget vægt på, at historien kun var inspireret og altså ikke en filmatisering.

Jeg ville ønske Miyazaki ville kigge nærmere på His Dark Materiels-trilogien af Philip Pullman (Det Gyldne Kompas, Skyggernes Kniv & Ravkikkerten). Jeg kunne ikke forestille mig den filmatiseret, men animeret - ganske vist.
_______________________________________
"A truth that is told with bad intents beats all the lies you can ever invent" - William Blake
Gravatar

#16 filmz-bastian 18 år siden

Jeg syntes den til tider var flot, men handlingen var bare ikke specielt fangende, plus at filmen, især i slutningen, ingen sammenhæng havde.

Den går i grand, så den der i starten af september..
Gravatar

#17 filt 18 år siden

#15, det ville være guddommeligt! Så ville den nok heller ikke bliver maltrakteret af hellige amerikanere.
"Let the universe howl in despair, for I have returned..." - Lord Darkseid
Gravatar

#18 filmz-gofferoffer 18 år siden

His Dark Materials: The Golden Compas er vel ved at blive filmatiseret?

http://www.imdb.com/title/tt0385752/combined

Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#19 filt 18 år siden

#18, ja, men bliver "korrumperet" i en sådan grad, at jeg frygter for resultatet.
"Let the universe howl in despair, for I have returned..." - Lord Darkseid
Gravatar

#20 filmz-zanoan 18 år siden

Filmatiseret, nej. Under forberedelse til produktion, ja. Jeg håber en del går galt, så det aldrig sker.
_______________________________________
"A truth that is told with bad intents beats all the lies you can ever invent" - William Blake

Skriv ny kommentar: