Miyazaki er en fortæller, der tager sig god tid til at fortælle sin historie. Der bruges megen tid på forholdet mellem de enkelte karakterer, og det giver ekstra styrke til filmens forløsning. Alle scener er ikke lige gribende, men øjet bliver konstant fodret med vidunderlige farvekombinationer i det vanvittige og opfindsomme univers, der sprudler af magi, mystik og Miyazaki.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 dragelarve 18 år siden

Nogen der aner, hvor denne film kører i Kbh. - og UDEN dansk tale? Tak .. :)
Gravatar

#2 filmz-tom welling 18 år siden

En af Miyazakis bedste film efter min mening. Jeg var en af de heldige som var til forpremiere i filmens oprindelige land:) En fantastisk spændende rejse faktisk. Men jeg kan varmt anbefale denne.

6/6
Gravatar

#3 filmz-tom welling 18 år siden

Forresten, de har da ikke oversat det helt til den korrekte betydning, har de?? På engelsk hedder den Howl's Moving Castle. Er Howl ikke en ugle på dansk??
Gravatar

#4 filmz-tom welling 18 år siden

Eller er det et "Brøl"
Gravatar

#5 chandler75 18 år siden

Ugle hedder "owl" :)

Ja, det er nærmere "brøl".
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#6 filmz-kaotmus 18 år siden

Jeg synes den er god, men desværre ikke blandt Miyazakis bedste. Mindre kan heldigvis også gøre det, og jeg kan da klart anbefale den. Universet er som altid fantasifuldt, og karaktererne er også velfungerende. Og jeg er helt vild med den besværgelse, hovedpersonen udsættes for. Men især hen mod slutningen bliver historien noget usammenhængende, synes jeg.
Slottet ødelægges, genopbygges og ødelægges igen på meget kort tid, og pludselig dukker en prins op for at forklare fugleskræmslet. Derudover synes jeg aldrig man får forklaret, hvorfor Howl deltager i krigen overhovedet.
Jeg vil nok regne den på linie med Castle in the Sky og Nausicaa, men klart under Chihiro, Totoro og Mononoke.
Gravatar

#7 The Insider 18 år siden

Howl er navnet på en af filmens hovedpersoner i den oprindelige udgave.
War. War never changes.
Gravatar

#8 filmz-lone wolf 18 år siden

Kører den nogen steder i DK uden dansk tale???
I BELIEVE IN DRAGONS, GOOD MEN AND OTHER FANTASY CREATURES!
Gravatar

#9 chuck 18 år siden

#8 Ja, men kun i Grand i Kbh.
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#10 filmz-lone wolf 18 år siden

#9 er det så med engelsk eller originalt sprog?
I BELIEVE IN DRAGONS, GOOD MEN AND OTHER FANTASY CREATURES!

Skriv ny kommentar: