Filmen har nogle få minusser. Den er en anelse for lang, specielt slutningen trækker lidt, og kunne godt have været afkortet. Der er også et par steder, hvor man føler, at Trier måske undervurderer sit publikum en anelse. Men når filmens endelige sindsoprivende klimaks fremkommer, glemmer man hurtigt alt om tiden, og bliver endeligt efterladt i biografsædet som et hult, knust og mentalt hulkende menneskeligt vrag, sådan som Lars von Trier øjensynligt ynder at forlade os. Men på trods af, at man til sidst har en følelse af, at ens hjerne og hjerte begge har været igennem en stor blender, er “Dogville” en betagende og uafrystelig filmisk rutsjebane, som jeg glædeligt vil hoppe ombord på endnu en gang.

Klik [url=articles/view/301/]her[/url] for at læse mere om Lars von Trier i Ugens filmz.

Læs hele anmeldelsen her

#1 20 år siden

Skal ind og se den i morgen. Denne anmeldelse sænker ikke just forventningerne...:)
Gravatar

#2 KEiZ 20 år siden

Jeg er ikke fan af Trier, men må nok bøje mig i støvet og se Dogville i biffen, efter alle disse roser og denne glimerende anmeldelse. Dancer in The dark var også en meget stor og uventet overraskelse..... så det ka' være han gør det igen....
What are your names, Neil and Bob, or is that like what you do?
Gravatar

#3 filmz-Retep 20 år siden

tja, den skal nok ses i biffen :)
Gravatar

#4 filmz-KingHans 20 år siden

vil selv mega gerne ind og se den... men har ingen penge... ;((
Gravatar

#5 Skobbolop 20 år siden

fedt..min biograf viser den så ikke..

thumps up..
________________________
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"

#6 20 år siden

Synd, den er helt sikkert værd at se!
Gravatar

#7 NOWhere 20 år siden

Den er helt fantastisk!! Så enkelt kan det siges. Og alt det der med, at der ingen kulisse er, er ikke bare for at være anderledes og speciel, det har grund i historien og budskabet! Men, men kære publikum, man skal vente med at danne sig en mening/ blive skeptisk til filmen er helt slut; til man har fået alt med; først da får man noget for pengene og meget mere til. Leg med, men pas på Dogville ikke bli'r en del af dig, hø hø!
Ja, jeg blev sgu' helt inspireret til filosofi-halløj af filmen.
Den SKAl bare ses!!
Gravatar

#8 filmz-jeko 20 år siden

ja da ja da ja da. Man har da ret drengen!
Men johandrengen....den var da ikke for lang....
comee oonnn, give it 6!!!
Gravatar

#9 Patriarch 20 år siden

Må indrømme filmen skuffede mig meget. Jeg gik derfra uden at blive rørt, uden at få noget med. Film som dancer in the dark og breaking the waves var dygtigt fortalte film som virkelig greb en. Her synes jeg at det hele forbliver som en ny (og interessant ide) men ikke meget mere. Synes der er en tendens til virkelig at søge efter det geniale i filmen, og tilægge den alt muligt fordi det er Lars von Trier der har lavet den. Var det ikke hans film tvivler jeg på at den var blevet skænket halvt så meget opmærksomhed.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#10 BossDanmark 20 år siden

OK - det er en spændende film. Man glemmer alt det mærkelige efter kort tid og føres dybt ind i historiens univers. Faktisk kan man synes at manglen på kulisser kan være en fordel for historien, da man kan følge med mange steder på en gang. Det er interessant.

MEN - den er for lang. Alt for lang.
"Jeg ska' ha' noget coke. Det ska' jeg da ha'. Det ska' jeg da haaaaa'"
Ulrich Thomsen som Peter i 'Blinkende Lygter'

Skriv ny kommentar: