Man kan indvende mod filmen, at den har en noget teatralsk form, og dens ophav som skuespil kan mærkes. Til gengæld vil man have svært ved at pege på en nyere film, der indeholder en dialog af denne kaliber, og lagt i munden på nogle af tidens absolut bedste skuespillere i Meryl Streep og Philip Seymour Hoffmans skikkelser skærer den gennem luften som en kniv. De to suppleres fornemt af Amy Adams og Viola Davis, som ligeledes leverer blændende præstationer.

Hvad vi efterlades med er en intelligent og mentalt udmattende film, som formår at vække til eftertanke. Et værk som baserer sin spænding på dialog og karaktertegning snarere end ydre begivenheder, og som pakker sine komplicerede emner ind i en umiddelbart ganske simpel handling. Filmet af Coen-brødrenes hoffotograf Roger Deakins præsterer den yderligere nogle særdeles betagende billeder af de længselsfulde omgivelser, der synes at være i direkte forbindelse med personernes sindstilstand og indimellem næsten tangerer magisk realisme. Som filmen udspillede sig var undertegnede konstant usikker på, hvilken af parterne, der havde retten på sin side, men én ting var jeg dog aldrig i tvivl om: “Doubt” er en fuldstændig fantastisk film.

Se også: Interview: John Patrick Shanley – instruktøren bag “Doubt”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 tranberg 15 år siden

Hel enig - "Doubt" er en mageløs og utrolig velskrevet film!

John Patrick Shanley fortalte kun Philip Seymour om Father Flynn var skyldig eller ej, ingen andre vidste det og jeg synes man kan se at han...

... er skyldig. Jeg synes man kan se det på den måde Seymour Hoffman spiller rollen.
.

Jeg elsker også slutningen og Meryl Streeps karakter.

Alt i alt en anderledes, mageløs film
6/6.
The end is closest to the beginning
Gravatar

#2 filmz-jonasgr 15 år siden

#1 Jeg er ikke helt enig.

Jeg mener nemlig ikke man kan se om han er skyldig eller ej og selv Meryl Streeps figur er i tvivl til sidst. Og det er jo også filmens tema tvivl. Og til sidst sidder man med den tvivl om han er skyldig eller ej. Ligeledes fordi Shanley både "prædiker" for og imod.


Jeg gav den selv 8/10,

men så har denne anmeldelse fra filmland fået mig til at tænke lidt over filmen. Det er langt fra altid jeg er enig med ham, men jeg synes alligevel at denne anmeldelse giver lidt stof til eftertanke.

http://www.dr.dk/P1/Filmland/Anmeldelser/2009/Doub...
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#3 chronaden 15 år siden

Heller ikke helt enig, er ligesom der "mangler" noget i den film som så gør den ikke helt fungerer for mig.

7/10
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#4 wimmie 15 år siden

#2
Men det er jo ikke hans skyld hun tvivler på...

Grunden til at jeg tror han er skyldig:

Han er så rar og sympatisk - og han står for alt det nye og moderne. Man ønsker virkelig at han er uskyldig - derfor tror jeg han er skyldig.
Meryl Streeps figur står derimod for at det strenge, stive og gammeldags - og man ønsker at hun tager fejl og at hun bliver grebet i at tage fejl, men efterhånden som handlingen skrider frem synes jeg hun bliver mere og mere sympatisk og troværdig.


[Spoilertag indsat af red.]

En fænomenal film; meget anderledes end jeg forventede - et meget interessant og spændende karakterstudie og sublimt skuespil - havde det ikke væreet for Kate Winslet skulle den oscar gå til Meryl Streep.

5½/6
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#5 Michael Andersen 15 år siden

Enig med jonasgr.
Hvis han er skyldig eller uskyldig for den sags skyld er der jo ingen pointe med det hele. Filmen taler både for og imod = tvivl.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#6 wimmie 15 år siden

Naturligvis - Men derfor har man jo lov til at tro ;)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#7 Michael Andersen 15 år siden

Nej kvindemenneske, du skal tvivle jo :P ;)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#8 wimmie 15 år siden

Jeg tvivler ikke på min kvindelige intuition ;p
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#9 sluppermand 15 år siden

Wow daddy, sikke en anmeldelse! Jeg kan næsten ikke vente med at se den nu.
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#10 Skeloboy 15 år siden

Har glædet mig rigtig meget til at se den her...vel ikke læse anmeldelsen, men 6/6...det er sgu fedt

Skriv ny kommentar: