Filmen er instrueret af franskmanden Mathieu Kassovitz som også stod bag “La Haine” (“Hadet”) og “Les Rivières Pourpres” (“De Blodrøde Floder”), og han gør hvad han kan med det åndssvag manuskript. Fotografen, Matthew Libatique (“Requiem for a Dream”), har givet filmen et lækkert klinisk look. Kameraføringen bliver til fulde udnyttet til at liste og suse omkring på de mørke og kolde gange.

På skuespillerfronten medvirker gode navne som Penélope Cruz og Robert Downey Jr., Charles S. Dutton og Bernard Hill, men det er Halle Berry som har den altoverskyggende hovedrolle. Selvom filmen er et skridt tilbage til de halvdårlige film som prægede hendes karriere før “Monster’s Ball”, så spiller hun udmærket her og hun behøver ikke levere sin Oscar tilbage endnu… lad os vente og se om det stadig gælder efter “Catwoman”.

“Gothika” er dyppet i klicheer og slutningen fornægter fuldstændig resten af filmen, men underholdningsniveauet er til gengæld ganske højt – hvis man altså ikke tager filmen alt for alvorligt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-*film_elsker* 20 år siden

Syntes at i er lidt for onde mod plottet. Bare fordi i ikke kan fatte den, behøver det ikke være en dårlig ting... Hehe. ham der vagten, fx. han kender jo Miranda og tror sikkert på hendes uskyld, så derfor er det da helt logisk at han hjælper hende. Jeg syntes (modsat de fleste, åbenbart) at filmen var noget nær genial. Den havde et godt, indviklet plot, og havde flere skræmmende øjeblikke og hele filmen og plottet giver fuldt ud mening lige fra det øjeblik rulleteksterne kører hen over skærmen.

4½ / 6
Gravatar

#22 filmz-vassago 20 år siden

ahhh, indviklet... i don't think so
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#23 Tylerdurden 20 år siden

Jeg synes at den leverede hvad den skulle. Den har en god atmosfære om nogle fede chokeffekter. Min kæreste var ihvertfald klistret til mig under hele filmen. :-)
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#24 filmz-trillefix 20 år siden

fatter simpelthen ikke at jeg så den film. Jeg er monster tøsedreng.
-
...I´d explain it to you but your brain would explode.
Gravatar

#25 filmz-Alek 19 år siden

Miranda Grey arbejder som psykiater i et fængsel. Hendes nuværende patient, Chloe, fortæller hende underlige historier om djævlen der kommer og voldtager hende hver nat i hendes celle.
Ingen tror på hende, og som chloe rigtig nok siger: "You can't trust someone, who think you're crazy!" Skæbnen vil snart ændre Mirandas liv.Den samme nat hun tager hjem fra arbejde, sker noget frygteligt! Miranda kører galt, da hun ser en pige stå på vejen, gennemtævet med snitsår over hele kroppen. Næste morgen vågner Miranda op i en celle på sin egen arbejdsplads anklaget for at have myrdet og parteret sin mand.
Hun fatter ikke sammenhængen, indtil den sårede pige fra vejen igen viser sig...

Problemet med historien er, at den ca. halvvejs ryger af sporet.
Den gode begyndelse på en spøgelseshistorie, blev også til en kriminalhistorie som i stedet for at krydre filmen, forvirrede og forårsagede at meningen gik tabt.

Fra at være en god og solid psykologisk gyser, bliver den en være rodebutik!
Når man tænker på den høje billedkvalitet instruktør Mathieu Kassovitz normalt har i sine film savner man en del flere visuelle oplevelser i denne film.
Uhyggen bygges op, men forsvinder uden at klimaks nås og man sidder tilbage forladt og svigtet.

Selvom filmen ikke byder på nytænkning, keder man sig i det mindste ikke et sekund. Der sker noget hele tiden og som tilskuer holdes man til ilden.
Den del af filmen som byder på effekter har da også nogle superflotte og stemningsfyldte billeder.
Et par gange kommer filmen langt op over middelmådige thrillere/gysere, men desværre er det som tidligere nævnt alt for få gange.
.
Skuespillerne bør ikke skældes for meget ud, for de gør virkelig, hvad de kan for at få deres roller til at være troværdige.
Det lykkes da også i nogen grad og altid mere for nogle end andre.

Jeg ved ikke rigtig hvad der er sket for Mathhieu Kassovitz, for han lever slet ikke op til sine tidligere film.
Bedre held næste gang!
Gravatar

#26 filmz-maiken_lundstad 19 år siden

Okay film... ikke noget spetatulært! syes ogs slutningen er tynd! Men jeg kom til at tænke på om der er nogen der ved hvad Gothika betyder...?
Gravatar

#27 keitel 19 år siden

Fed Gyser, Faktisk lidt "Scary" en gang imellem.

Skriv ny kommentar: