Det er tydeligt at Del Toro selv er stor fan af tegneserier, og han forstår at omsætte de elementer, der er essentielle for at en filmatisering overhovedet kan hænge sammen. Hans entusiasme kommer også til udtryk på en anden måde i “Hellboy”, der er en film som også forsøger at pege indad – dvs. betragte sig selv og den (positive) funktion, som tegneserier/film generelt har. Den unge dreng som Hellboy møder i filmen repræsenterer det lidt naive og uforbeholdne sind, der lever og ånder for denne type underholdning, og for hvem historierne udgør en stor del af tilværelseren. Måske at det her, på trods af volden og de forskellige intertekstuelle referencer, slet ikke er en film for os voksne, men derimod kun bør ses af børn, der forstår at nyde det univers, som “Hellboy” bygger op omkring dem? En tillid til historien som ikke trues af en lyst til at pille den fra hinanden i et forsøg på at kortlægge styrker og svagheder.

Sådan fabulerer Del Toro i sin film, og selvom at hans tanker sikkert kunne danne udgangspunkt for en interessant diskussion ændrer det ikke ved det faktum, at Hellboy i mine øjne stadigvæk ligner Shrek med udslæt og generelt er et noget trivielt bekendtskab. Den sorte humor er skam kærkommen, men når selv de velkoregraferede actionsekvenser ender med at blive lange i spyttet, ved man at den er gal. Jeg glæder mig ihvertfald ikke til efterfølgeren.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Spirit 19 år siden

nu vil jeg ikke skrive den store historie, men jeg har lige været inde og se den her til aften, det er en af de ringeste film jeg nogensinde har set, historien er tam, effekterne er dårlige, hellboy's horn, eller resterne af dem, ligener simpelthed plastic horn, som man kan købe i BR. Hvad sker der lige med personerne??? ingen dybde..... gab.... kan brugen som søndags underholdning, når man har tømmermænd, men vente til du kan leje den for 15,-
Gravatar

#42 filmz-The Humon 19 år siden

Jeg har læst et par af Hellboy tegneserierne, og jeg blev positivt overrasket over at Hellboy rent faktisk har følelser i filmen. Her er et eksempel: Da hans "far" dør i tegneserien ser man han kun slås mod frø-monstret, og så er det det. I filmen sørger han faktisk over ham, så efter min mening har film-Hellboy mere dybde end tegneserie-Hellboy.
-------------------------------
"De slår sig selv ihjel!"
"Skal vi se på?"
Gravatar

#43 filmz-Bluhm 19 år siden

# 37 For en mand med en så udmærket filmsmag virker du godt nok ikke særligt kvik...
Gravatar

#44 filmz-The Omen 19 år siden

Jeg holder mig bare til at det er monster dårlig film, og jeg fatter ikke hvad, der fik Ron Perlman til at medvirke i den. Men føler nogle tegnseriefans sig krænket, undskylder jeg.


Jeg synes bare at filmen stinker...


Batman er og blir den bedste "superhelte/tegneserie"-film...
Don't waste my motherfucking time.
Gravatar

#45 El vez 19 år siden

#44 Hverken Batman eller Hellboy har noget med Marvel at gøre, bare sådn FYI.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#46 filmz-The Omen 19 år siden

Jeg er pisse ligeglad med hvad der har med Marvel at gøre, Hellboy stinker!
Don't waste my motherfucking time.
Gravatar

#47 El vez 19 år siden

Godt ord igen...
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#48 filmz-The Omen 19 år siden

Jaja, men lad os alle glemme Marvel osv. så, hvis det kun er filmen folk gider at diskutere.
Don't waste my motherfucking time.
Gravatar

#49 El vez 19 år siden

Ud fra hvad du skriver i #4, kan man jo undre sig over hvorfor eller om du overhovedet har set den..

..du har endnu ikke diskuteret filmen, du har ikke skrevet andet end ligegyldige kommentarer som "det er monster dårlig film", hvis du forventer nogen tager det seriøst er du en kende naiv.

Din kommentar ang. Marvel er heller ikke for kvik, men det er også bare min mening.

Anyway for lige at runde af: Jeg er ikke tegneserienørd, synes ikke Hellboy er noget mesterværk, men jeg synes ikke en kommentar som "Filmen er noget lort." er noget man kan bruge til noget.

Du har selvfølgelig lov til at synes om filmen hvad du vil, men hvis disse tomme kommentarer er det eneste der bliver skrevet herinde, såsom "JOHNNY DEPP ER BARE SÅ LÆKKER KNUZZZZ", falder den hidtidil så hyggelige og seriøse stemning her på filmz hurtigt til jorden.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#50 filmz-stoney joe 19 år siden

okay, så vi har etableret at Hellboy filmen er bedre end tegneserien, men det gør den på ingen måde god. Den er såmen en af de værste film jeg har set i lang tid, og ikke noget med det der "for det ældre publikum", som en del af det publikum kan jeg sige at for mig, er det langt fra sandheden.. Hellboy er og blir en film baseret på en tegneserie, som prøver at være seriøs, men mislykker. Jeg tror jeg grinte igennem det meste af filmen (ikke over hvor 'sjov' nogle af scener måske var for andre), men over hvor mislykket jeg synes den film var. Der findes en måde at forkorte hele det jeg lige sagde på;

som Spartacus siger "Hellboy stinker!" -godt sagt!

P.S. Flere er i min mening begyndt at opfører sig højrøvet, tag lige en slapper.
- "Procrastinate while you still can, dont put it off!"

Skriv ny kommentar: