Det er tydeligt at Del Toro selv er stor fan af tegneserier, og han forstår at omsætte de elementer, der er essentielle for at en filmatisering overhovedet kan hænge sammen. Hans entusiasme kommer også til udtryk på en anden måde i “Hellboy”, der er en film som også forsøger at pege indad – dvs. betragte sig selv og den (positive) funktion, som tegneserier/film generelt har. Den unge dreng som Hellboy møder i filmen repræsenterer det lidt naive og uforbeholdne sind, der lever og ånder for denne type underholdning, og for hvem historierne udgør en stor del af tilværelseren. Måske at det her, på trods af volden og de forskellige intertekstuelle referencer, slet ikke er en film for os voksne, men derimod kun bør ses af børn, der forstår at nyde det univers, som “Hellboy” bygger op omkring dem? En tillid til historien som ikke trues af en lyst til at pille den fra hinanden i et forsøg på at kortlægge styrker og svagheder.

Sådan fabulerer Del Toro i sin film, og selvom at hans tanker sikkert kunne danne udgangspunkt for en interessant diskussion ændrer det ikke ved det faktum, at Hellboy i mine øjne stadigvæk ligner Shrek med udslæt og generelt er et noget trivielt bekendtskab. Den sorte humor er skam kærkommen, men når selv de velkoregraferede actionsekvenser ender med at blive lange i spyttet, ved man at den er gal. Jeg glæder mig ihvertfald ikke til efterfølgeren.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-Bluhm 19 år siden

# 10:
Jeg er for så vidt enig i, at filmen ikke kan løbe an på, at folk kender tegneserien, og jeg er også enig i, at den skal kunne stå på egne ben, hvad Hellboy også gør. Men som anmelder må man jo godt researche en smule, inden man skriver. Det gør jeg i hvert fald, og med tegneseriefilmatiseringer er det efter min mening lige så interessant at se på, om filmatiseringen lever op til tegneserieforlægget, som om filmen er god i sig selv. F.eks. reducerer anmelderen efter min mening filmen til "endnu en tegnseriefilmatisering bare fordi genren sælger", og det er simpelthen forkert.

Del Toro har i hele sin karriere været inspireret af Mignolas Hellboy tegneserie. Det var et drømmeprojekt for ham. Han sagde nej til at instruere Blade: Trinity og Harry Potter 3 til fordel for Hellboy, hvilket da beviser, at det er et projekt han brænder for. Det mener jeg også, filmen selv udtrykker til fulde.

Jeg er enig i, at tegneserie og film er forskellige ting, men især i denne film er de nært beslægtede, og i hvert fald er den kvindelige karakter et vigtigt element i tegneserien såvel som i filmen. Hun er ikke bare en "romantic interest", denne kritik kunne man med rette føre mod Vicky Vale i den første Batman film men ikke i Hellboy.
Gravatar

#12 filmz-pherkel 19 år siden

#11 - For mig giver det du skriver ingen mening Bluhm. Der står i anmeldelsen at instruktøren er meget glad for tegneserier og at det ses i filmen. At han ikke lige nævner at det er et drømmeprojekt gør da hverken fra eller til. Anmelderen kan ikke sætte sig og læse 300 tegneserie-hæfter for at finde ud af hvor tæt filmen ligger på tegneserien og han kan heller ikke give filmen gode anmeldelser bare fordi den minder meget om tegneserien hvis den ikke virker som film. MAnden bag DareDevil brændte også meget for det projekt og den film var jo heller ikke nogen god film. Ingen anmeldelse til den her film nogensteder nævner noget om hvordan den oprindelige tegneserier var i forhold til filmen og det fordi det ikke er relevant her. Jeg skal ind og se HellBoy i aften så får vi at se hvad den kan.
Gravatar

#13 filmz-Bluhm 19 år siden

#12
Så lad mig skære det ud i pap, det jeg skrev i det ovenstående skulle bare understrege, at filmen ikke kan reduceres til at være et produkt af Hollywoods malken af superheltegenren, min pointe er, at der stikker mere under!

Og det er da et fint forsvar du stiller op, at man ikke kan forvente, at anmelderen læser 300 hæfter. Det behøver han ikke, han kan kigge på de 2 udmærkede danske udgivelser, som ligger til skue i Fantask. Anmelderen kvalitetsvurderer jo i øvrigt også Hellboy som tegneserie:

"I modsætning til andre og bedre tegneserier køber vi imidlertid ikke hans indre dæmoner, der her kommer til udtryk i afpillede moralske dillemaer, samt..".

Hvordan kan han gøre det, hvis han ikke har læst tegneserien?
Og det er altid relevant, hvordan en filmatisering af en tegneserie er i forhold til tegneserien. Det er en af Angel Eyes (fra filmz.dk) store anker mod filmatiseringen af Punisher i hans glimrende anmeldelse af denne film her på sitet. Skule nogen tage sig sammen og anmelde den kommende Cat Woman med Halle Berry, så forudsiger jeg, at det også bliver nævnt der. Det er en vigtig faktor, måske ikke den vigtigste, men vigtig er den i alt fald. Det er fx påfaldende, at de mest sucessfulde tegnefilmatiseringer, Batman (de første 2), Spider-Man, Superman I og X-Men alle har været tro mod deres tegneserieforlæg og ånden i disse.
Gravatar

#14 filmz-pherkel 19 år siden

#13 - så vil jeg også lige skære i pappet engang 8)

Nogle mener en anmelder burde læse HellBoy og Ringenes herre inden han anmelder filmen mens andre vil foretrække at høre en mening som ikke er farvet af bøgerne. Du har naturligvis ret til din holdning. Ifølge dit forslag med at kigge i et par hæfter inden anmeldelsen kan jeg heller ikke følge idet en anmelder alligevel aldrig ville kunne lave en fyldestgørende sammenligning mellem film og tegneserie ved kun at læse to hæfter. Hvis det er sådan du laver reserch så... Så vil der også være nogen som ville klage over at han helt skulle lade være med at sammenligne og blot anmelde filmen (som er gjort). "Kavlitetsvurderingen" af tegneserien som du kalder den er en helt anden diskussion og jeg læser den ikke som en kommentar til tegneserien men til filmen i forhold til andre film der baserer på tegneserier. Enige bliver vi nok ikke.
Gravatar

#15 Yoda 19 år siden

#4 Hvorfor?
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#16 filmz-Bluhm 19 år siden

# 14 Nej det gør vi nok ikke :-)
jeg kan kun læse det som tegneserier...
Gravatar

#17 Martindan 19 år siden

Kunne rigtig godt li den film... den er faktisk en af mine favoritter...

så den ved et speciel comic book film arrangement i Cinemax for ca. en måned siden.. mener jeg det var... anyway... kendte ikke rigtig til tegneserien og tænkte.. "Nå ja. en drengerøvsfilm i drengerøvs selskab ku være underholdende nok" men.. wow. Den fangede mig så meget at jeg nu også har opkøbt det meste af tegneserien...

Synes den var alt for fed.. Ron Perlman spiller suverænt som Hellboy (synes Ron er en kanon skuespiller og fortjener en hovedrolle af denne kaliber efterhånden) og synes at Del Toro har fanget Mike Mignolas tegneserie univers rimelig godt.. selvfølgelig adskiller den sig fra tegneserien nogle steder, men what the hell... De andre superhelte film er jo heller ikke ehelt perfekte.. ikke destro mindre er den her film faktisk min comic book filmatisering favorit...

Så.. ja. Elsker den film og ser frem til en 2'er....
for cryin' out loud......
Gravatar

#18 filmz-Bluhm 19 år siden

# 17: Jeg så den også til dette arrangement, det er cool at Cinemaxx forsøger at komme lidt med i kampen :-) Jeg kunne nu godt have været foruden Daredevil...
Gravatar

#19 Hasselguff 19 år siden

Sikke en debat...

Personligt holder jeg meget af tegneseriefilmatiseringer som Burtons "Batman" og Singers "X-Men", der alle er velfortalte, byder på veltegnede karakterer og har en fin balance mellem indhold og action.

Sådan er "Hellboy" ikke, og som min anmeldelse afspejler, er der er flere grove indholdsmæssige og narrative mangler i filmen, der gør at den i sidste ende ikke bliver mere underholdende end eksempelvis "Hulk". Jeg kender ikke forlaget og "Hellboy" er derfor netop anmeldt på filmens præmisser alene, og her er der som sagt problemer.

Hvad angår citatet i indlæg #13 hentyder jeg, som det også nævnes andetsteds her i forummet, til indholdet i andre tegneseriefilmatiseringer, der har mere at byde på. Jeg beklager naturligvis hvis det ikke har været formuleret tydeligt nok.
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#20 Martindan 19 år siden

#18 - tja... det var jo en del af devil temaet... synes nu ikke at Daredevil er så slem som folk gør den til... men arrangementet var udmærket.. håber lidt de gør det samme med AVP... Alien 1, Ptredator 1 og så endelig AVP... krydser fingre....
for cryin' out loud......

Skriv ny kommentar: