“Holy Motors” går fra på overfladen at være et usammenhængende galleri af genrehyldester til inderst inde at være en besk kommentar til forholdene i dele af filmbranchen, hvor man blot sprøjter genkendelige titler og lettilgængelige plots ud – film, som man ved, at publikum vil se – i stedet for at tage nogle chancer og være anderledes. Alt sammen i en film, som under en besnærende engelsk titel og en fancy plakat har det mærkeligste plot, der er set i flere år. Det er frækt. Det er anderledes. Og det er genialt!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Muldgraver 11 år siden

Fellaheen (8) skrev:
Åh at være en limousine eller et kulkraftværk og se hvordan forsvinder for sine øjne! Se hvordan teknologien bliver mindre og mindre indtil den forsvinder, nanoteknologisk apokalypse, og alt det sanselige ved den menneskelige civilisation bliver til blotte billeder, oversanselige abstraktioner i en spøgelsesverden!

!
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#12 Slettet Bruger [1492033906] 11 år siden

Er man interesseret i Holy Motors, bør man i øvrigt lytte til denne uges Filmland, hvor de har dedikeret hele programmet til Leos Carax.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#13 Fellaheen 11 år siden

Spændende!
Gravatar

#14 Slettet Bruger [1492033906] 11 år siden

Burde jo egentlig også komme med et link til dem som ikke følge programmet på en ugentlig basis.

Så her kommer det: http://www.dr.dk/P1/Filmland/Udsendelser/2012/01/R...
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#15 Slettet Bruger [3388997413] 11 år siden

Holy Motors er en overhypet pærevælling af sekvenser, der formår at fastholde interessen, men egentlig ikke efterlader noget følelsesmæssigt indtryk og på ingen måde er specielt intellektuelt tankevækkende.

Gang på gang fremhæver anmelderne filmens 'intelligens', men hvad er der helt præcist intelligent ved denne film? Det er en stiløvelse, som aldrig kommer ind på livet af karakterne, og derfor er karakternes skæbne også ret ligegyldig.

Med det sagt spiller Lavant fortræffeligt, og filmen er exceptionelt flot eksekveret, og nogle af sekvenserne er uforglemmelige. Til gengæld er især delen med Kylie Minogue dræbende kedelig og intetsigende.

Danish representative at the 68th Venice Film Festival.
Gravatar

#16 Outbound Sith 11 år siden

Jeg mindes ikke at have fremhævet filmens intelligens. I hvert fald ikke direkte. :)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#17 MMB 11 år siden

Outbound Sith (16) skrev:
Jeg mindes ikke at have fremhævet filmens intelligens. I hvert fald ikke direkte. :)


anmeldelsen skrev:
På den måde bliver "Holy Motors" til en fransk, intellektuel udgave af den blændende metafilm "The Cabin In The Woods", som har et lignende, underliggende tema.
Gravatar

#18 Outbound Sith 11 år siden

"Intellektuel" og "intelligent" er ikke det samme. Slet ikke når det kommer til film...
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#19 tiany 11 år siden

Outbound Sith (18) skrev:
"Intellektuel" og "intelligent" er ikke det samme. Slet ikke når det kommer til film...


Helt enig :)

Intellektuel betegner det at forholde sig abstrakt, rationelt og objektivt reflekterende til sin omverden. At være intellektuel handler altså ikke nødvendigvis om at være specielt intelligent; det skal mere forstås som en bestemt måde at anvende sin intelligens på i sit møde med verden. Den intellektuelle tilgang står i modsætning til en mere umiddelbar, følelsesdrevet måde at opfatte tingene på.
Valar morghulis
Gravatar

#20 Slettet Bruger [3388997413] 11 år siden

Filmens kompleksitet og åbenbart 'beske' kommentar til forholdene i filmbranchen synes da at understrege i lige præcis denne anmeldelse, at filmen ikke lader til at være helt blot for intelligens.

Det er jeg så ganske uenig i. Holy Motors er fabulerende, men på ingen måde kompleks eller svær at følge. Jeg er enig i, at filmen har en underliggende kritik af filmbranchen, men det gør da Holy Motors til en særdeles overfladisk film, når det er alt, den har på hjerte. Resten af befolkningen må nøjes med at lade sig fascinere af filmens skønhed, når denne kommentar ikke rigtigt har nogen relevans for dem. Det vil nogle måske kalde modigt, men jeg vil kalde det dovent.

Jeg vil påstå, at jeg har en ret omfattende filmviden, men alverdens referencer er ikke i stand til at redde en film og synes i stedet at understrege, hvor håbløst selvoptaget og grænseløst prætentiøs filmen er.

Giv mig Amour af Haneke eller for den sags skyld The Artist af Hazanavicius any day!
Danish representative at the 68th Venice Film Festival.

Skriv ny kommentar: