“Holy Motors” går fra på overfladen at være et usammenhængende galleri af genrehyldester til inderst inde at være en besk kommentar til forholdene i dele af filmbranchen, hvor man blot sprøjter genkendelige titler og lettilgængelige plots ud – film, som man ved, at publikum vil se – i stedet for at tage nogle chancer og være anderledes. Alt sammen i en film, som under en besnærende engelsk titel og en fancy plakat har det mærkeligste plot, der er set i flere år. Det er frækt. Det er anderledes. Og det er genialt!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Outbound Sith 11 år siden

Agree to disagree? :)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#22 Slettet Bruger [1492033906] 11 år siden

Det er faktisk lidt sjovt at Christian Braad Thomsen i denne uges udgave af DR Filmland netop nævner at det for manges vedkommende, vil være en film man vil synes er enten et mesterværk eller makværk.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#23 rockysds 11 år siden

"Og som optakt til den tredje aftale klæder monsieur Oscar sig ud som en blanding af Klokkeren fra Notre Dame og en irsk leprechaun." - Det er vel som sådan rigtigt nok, men det er nok værd at bemærke, at han konkret klæder sig ud i sit "Merde"-kostume fra "Tokyo!", gensynets glæde for Carax-fans, mens det lille "Merde.", der kommer fra Levant/Oscar(+ Carax) et lidt mere spydig/resignerende bemærkning til "kravet" om gentagelse, som du også er inde på i anmeldelsen.

Filmen er ellers klart en anbefaling værd, og specielt Motion Capture, The Portrait of a Lady og Entr'acte-scenerne var rene godbidder.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#24 MMB 11 år siden

Outbound Sith (18) skrev:
"Intellektuel" og "intelligent" er ikke det samme. Slet ikke når det kommer til film...


Godt ord. ;) Jeg nåede slet ikke at tænke det igenne, inden min post røg ud. :) Anyway, vil det så betyde, at du mener, filmen er intellektuel, men ikke intelligent?
Gravatar

#25 Outbound Sith 11 år siden

#23
Det med Monsieur Merde og "Tokyo!" er jo helt korrekt, men da jeg ikke selv har set den film, undlod jeg bevidst at skrive det. Det ville på en eller anden måde virke falsk. Til gengæld har jeg ikke set nogle andre anmeldere drage sammenligningen med "The Cabin In The Woods", og den mener jeg er helt berettiget. :)

#24
Jeg ved ikke lige, om det er en intellektuel film set i lyset af definitionen i #19. Jeg så det mere som en modsætning til hjernedød underholdning, der er til at udholde på en tømmermandssøndag. Jeg vil ikke anbefale, at man ser "Holy Motors" med tømmermænd. :)
Direkte intelligent vil jeg nok heller ikke kalde den. I hvert fald ikke forstået som brainy eller et rationelt, avanceret plot. Reelt set er der jo ikke noget plot. :P
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#26 Fellaheen 11 år siden

"Der ligger en ufødt Moral, en uindviet Æstetik i Luften - disse Haller, disse Maskiner er til, de vil have deres Sjæl!" - Johannes V. Jensen om de hellige maskiner i "Den gotiske Renaissance" fra 1901
Gravatar

#27 Muldgraver 11 år siden

#26
Har du fået set filmen?

Jeg så den i lørdags, og fik undervejs associationer til attituderelativismen og især Svend Åge Madsens Se dagens lys. Derudover fandt jeg den dejligt, og lidt provokerende, tvetydig i sin relation til filmmediet.

Spændende citat af Jensen, som jeg også synes rammer noget af filmens udforskning af den menneskelige maskinen, og maskinens antropomorfisering, og spørgsmålet om hvad maskinen gør ved mennesket og vice versa.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#28 rockysds 11 år siden

Apropos: Leos Carax i Cinemateket - "Mauvais sang" er et must!
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."

Skriv ny kommentar: