Den ofte alternative brug af lyd, klip, tidsspring og slowmotion vidner dog om en legesyg æstetisk tilgang, som Malick næppe ville have bifaldt, men som under alle omstændigheder fungerer fortrinligt og helt efter hensigten. Kun en lettere påklistret voice-over, som mønstres af McCandless’ søster, er en smule ineffektiv. Men balancen mellem McCandless’ unikke rejse og scenerne med mandens sørgende, chokerede familie er ganske tilpas. Og så har vi jo ikke engang omtalt ensemblet endnu…

En blot 21-årig Emile Hirsch udraderer lynhurtigt ethvert minde om sin rædsomme præstation i teenagekomedien “The Girl Next Door”. Han er umulig at vende øjnene bort fra – intens og hjerteskærende i en rolle, der ofte påkræver, at han slår gækken løs mutters alene foran kameraet. Og Hirsch flankeres af et ocean af talentfulde kollegaer såsom Catherine Keener, Vince Vaughn og Kristen Stewart, der alle spiller forskellige sjæle, McCandless støder på under sin rejse. Selv danske Thure Lindhardt og Signe Egholm Olsen dukker op som et par energiske hippier, der dog virker en anelse karikerede. Men det er 82-årige Hal Holbrooks Oscar-nominerede kraftpræstation som en ensom eneboer, der kommer tættest på at matche Hirschs upåklagelige indsats.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-rhackr 16 år siden

Super fed film... bestemt ikke hollywood præget (hvilket er positivt)

6/6
Gravatar

#22 filmz-frenger 16 år siden

#20

Mange gange tillykke med at have set den film. Den har givet dig et 2 timers afbræk fra en hverdag der formentlig er fyldt med system og slaveri fra 00:00 til 23:59.

Vi er andre der lever hele vores liv uafhængigt (så vidt muligt) fra "the mighty dollar". At en ung mand vælger at afskære sig selv fra verden fordi han a) gør oprør mod sine forældre og b) dyrker en idealistisk tanke, gør ikke historien interessant - for mig at se er det præcis lige så livsbekræftende som en student der rejser til Afrika for at opleve verden.

Historien efterlader mig med en ide om at alle hans handlinger bunder i en, overdreven, ivrig kamp for opmærksomhed. Det kan jeg tage ned og se i socialt udsatte områder på Amager - det gider jeg fandme ikke betale penge for at se på mit tv.
Gravatar

#23 filmz-frenger 16 år siden

#21

Hvordan er det helt præcist den adskiller sig fra såkaldte "Hollywood-film"?
Gravatar

#24 filmz-"K" 16 år siden

Ved i noget om, hvordan de 2 danskere kom med i filmen? Det er da lidt pudsigt :).
Gravatar

#25 nerdalmighty 16 år siden

Fantastisk film. Hørte først om den til Oscar uddelingen, og havde egentligt ikke forventet specielt meget, men den har efterladt et stort indtryk.

Fantastisk skuespil af Emile Hirsch som "Supertramp" og en fængende historie, fortalt på en måde som ikke prøver at gøre hovedpersonen til en helt men lader publikum dømme og reagere frit.

Klart en af de bedste film jeg har set det sidste års tid, slår for mit vedkommende The Will Be Blood med flere længder.
Bøgerne.dk - Danske boganmeldelser på nettet

Skriv ny kommentar: