I en tid hvor der produceres så enorme mængder fast-food-film designet til at tilpasse sig alles ganer, er det inspirerende at se en instruktør gå så direkte efter sine visioner. Filmen vil da utvivlsomt også støde mange af de fans Lynch fik med “Mulholland Drive” fra sig igen. Ligesom der er nogle, der ikke bryder sig om abstrakt kunst, fordi “det ikke ligner noget”, er der også dem, der vil irriteres over det svært gennemskuelige plot. Filmen kræver, at man læner sig tilbage og lader sig forføre af billedorgiet, og selvom der er nok at reflektere over, er den i første omgang primært et følelsesmæssigt sansebombardement.

Med en spilletid på næsten tre timer er “Inland Empire” en omfattende film, men jeg tror længden er nødvendig, hvis filmen skal opnå den følelse af fortabelse, som den gør. “Inland Empire” er blandt Lynchs allerbedste film og et fuldvoksent mesterværk. Den fører tilskueren gennem de dybeste kældre af underbevidstheden, og det er en rejse, der er værd at foretage. Enten springer man på eller også gør man ikke, men hvis man lader den virke, er den en rejse udover det sædvanlige. Dette er en rendyrket Lynch-de-force.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Morbid 16 år siden

Fantastisk film uden tvivl. Denne film tiltaler på samme tid alle og ingen.

Det er rigtigt at man kan konkludere med sig selv, at der ikke er noget overordnet plot, og for første gang virker det faktisk. Man er ikke efterladt med samme hungren efter at løse gåden som i Mulholland Dr. og Lost Highway. Lynch har givet mere plads til, at man kan tage hvad man vil fra filmen, og danne sine egne holdninger, og det virker fornemt.

Dermed ikke sagt at der ikke er et kaninhul. Lynch siger selv at den giver ligeså meget narativ mening som alle hans andre film, der skal bare graves dybere. Der vil igen være mange der ikke kan lide filmen, og som ikke gider gøre indsatsen for at forstå den (og det er fandme et stort arbejde!). Mange af dem vil naturligvis igen fable om kejserens nye klæder osv, men så kan alle os der gerne vil prøve at løse gåden, jo sidde og føle os intelektuelle for en kort stund :)

Det er rigtigt at den får Mulholland Drive til at ligne en Disney film, og efter personligt at have set den seks gange, er der stadig masser at tage fat på. Når man først har fået det narrative på plads, er der jo al symbolikken at tage fat på :)

Hvis man vil skyde genvej er der faktisk ved at være en nogenlunde konsensus på internettet.

Stor thumbs up til Lynch for Inland Empire, og lige så stor til Benway for en fremragende og open minded anmeldelse. Kan være vi skal starte en ny tråd til fortolkninger :)
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#12 Benway 16 år siden

#11 Tusind tak for de pæne ord. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#13 filmz-rupert giles 16 år siden

Jeg synes faktisk, at filmen går op til sidst, omend på et følelsesmæssigt plan og ikke et logisk. I hvert fald efter et enkelt gennemsyn. Det er måske det mest ituslåede narrative forløb, jeg nogensinde har set (Lost Highway er Bruckheimer i forhold til), men selvom jeg ikke ville kunne redegøre for, hvad der sker i filmens sidst kvarter, så FØLES det helt rigtigt. Filmen føles helstøbt og afrundet. Jeg ved ikke hvorfor (endnu), men det gør den :-)Med andre ord havde jeg en følelsesmæssig reaktion på noget, jeg ikke forstår logisk. Det kan man da kalde sand filmkunst?

Mulholland Drive skuffede mig lidt første gang (MEGET lidt, og jeg elsker den nu!), simpelthen fordi, jeg fangede den første gang. Det var dælme ikke meningen :-) En Lynch film bør efterlade mig forvirret og overrumplet. Og det kan man i den grad sige, at den her film gør. Der fik jeg min sag for. Og det er herligt

DOG kan jeg godt forstå, hvis folk ikke kan lide filmen. Det er i den grad en film for Lynch-ELSKERE. Den tester både opmærksomheden og tålmodigheden. Midt i filmen var ikke sikker på, hvad pointen var med filmen, men den fornemmelse forsvandt som sagt til sidst, og nu glæder jeg mig bare til at skille den ad :-)

#6 Jeg oplevede ham også live. Det var en god dag :-)

Og nåja, jeg er helt enig med Benways glimrende anmeldelse. Også topkarakter fra mig af. En af Lynchs bedste film. Og den mest kompromisløse amerikanske film i mange år.

Nu går der sikkert seks år igen, før han laver en film... :-)
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#14 filmz-BrotherJack 16 år siden

#9

Meget spændende. Men jeg forstår ikke hvordan det kan være en dårlig ting at den får al den opmærksomhed. At en film som denne for så meget opmærksomhed, er da vel næsten det der gør Lynch til en så stor filmkunstner. Han får det ud til et publikum der måske ikke ellers havde opsøgt det (ligesom "Twin Peaks" der røg lige i fjæset på et soap-vant publikum). Det kan jeg virkelig ikke se noget dårligt i.

Og til det med at den ikke var blevet lavet hvis det ikke var for ham. Tja, det kan du jo have ret i. Manden har næsten lavet ALT selv på denne film med samme faciliteter som folk bruger når de har film på b-niveau i gymnasiet.
Og igen: hvorfor er det dårligt?

Lynch får ikke opmærksomhed fordi han er et "navn", men fordi han virkelig kan røre mange mennesker på en helt unik måde, som så mange andre dygtige kunstnere. Han får selvfølgelig også opmærksomhed pga. sit navn, og er blevet lidt pop, men denne film viser jo bare at han nedbryder alt kommercielt ved sit ry. At det netop ikke er det han lever på, men derimod sine film.

Jeg synes unge filmskabere skal se denne film, så det kan gå op for dem hvor uendeligt mange muligheder man i dag har for at lave film, hvis man altså bare mener man har talentet med!

VIrkelig også det bedste udspil Lynch kunne komme med lige nu efter min mening. Det er en klar 6/6 fra mig, og intet mindre. Så meget kompromisløshed og personlighed er ikke set i hans film siden "Eraserhead", som stadig står tilbage som min favorit af Lynch.
Gravatar

#15 blahblah 16 år siden

#14
Du misforstår lidt hvad jeg siger. Jeg siger ikke filmen ikke var blevet lavet uden Lynch, det er jo klart siden det er ham der har lavet stort set alt på den.
Jeg siger at den ikke ville få samme opmærksomhed hvis det ikke var fordi der stod Lynch på plakaten.
Hvis David Lynch var ukendt og præsenterede denne film har jeg enormt svært ved at tro at den ville blive set af særligt mange. Den her film lever stort set udelukkende på hvem der har lavet den, og ikke på hvad der er lavet.
Gravatar

#16 filmz-sparrowed 16 år siden

Baah...noget tyder på, at vi hverken får den i Odense, eller i Svendborg. That sucks. Har ville se den on the big screen, lige siden, jeg var til det Lynch foredrag.
Sometimes when you want to win the war, you have to burn the village
Gravatar

#17 Benway 16 år siden

#13 Takker. :)

#16 Den kommer i hvert fald i Cafebiografen i Odense.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#18 filmz-sparrowed 16 år siden

#17...efter min mening, et skod sted, at se film....men det kan man jo så blive tvunget til, den ene gang. Lynch er en værdig undtagelse. Eneste film jeg har oplevet i den bio, var Heist. Udemærket film...men igen stedet er for mig set ikke tillokkende.
Sometimes when you want to win the war, you have to burn the village
Gravatar

#19 Wookien 16 år siden

Ikke en film. Ingen historie. Ingenting. En kunst installation der hører til på et museum, ikke i en kommerciel biograf. David Lynch har selv udtalt at han ingen anelse har om hvad det er han har gang i.

Jeg sådan til forpremiere sammen med 130 andre filmnørder. Tror der var 10 personer der kunne lide den, og ikke en eneste, ikke engang lynch selv, forstår den.

Jeg så den til ende fordi jeg indædt håbede at jeg ville fange et eller andet - bare den mindste ting - inden filmen sluttede, og bagefter følte jeg bare at jeg havde spildt min tid. Lynch er en genial filmskaber, og har før i tiden lavet fantastiske film, og det er sandsyneligvis den eneste grund til at den her film nogensinde har fået lov til at blive lavet, eller at nogen rent faktisk siger den er god.
Gravatar

#20 filmz-sparrowed 16 år siden

Foretrækker nu de optimale forhold, når den skal ses...
Ikke nødvendigvis biografen med den største sal, men bare bedre end cafébiografen.

Sometimes when you want to win the war, you have to burn the village

Skriv ny kommentar: