Alt er pragtfuldt i “Jagten” – lige på nær filmens omdrejningspunkt selvfølgelig, dens handling, dens modige berøring med det tabubelagte emne pædofili og dens nådesløse skildring af en mand, der kun går på opsvingets spæde barneskridt efter en tilsyneladende grim skilsmisse, før det lille samfund (i ren selvjustits) rotter sig sammen mod det, de frygter allermest. Det, de ikke forstår. Det, de ikke ved, hvad er. Det, de ikke kan se.

Men hvor man i “Anklaget” ikke kommer til at nære den store empati for det resterende samfund og deres anklager, så formår Vinterberg at gøre sit persongalleri vellidt. Man forstår dem jo godt, selv om de er ubarmhjertige og hensynsløse. Og særligt venskabet mellem Lucas og Theo løfter filmen og udvider dens emneafgrænsning. Som bekendt blev Mikkelsen belønnet i Cannes for sin præstation, og foruden filmens stærke skuespil, så understreger dens andre Cannes-priser (fotografen Charlotte Bruus Christensens fik Vulcain-prisen, og filmen vandt Den Økumeniske Pris, som hædrer film, der “behandler humanistiske og universelle værdier”) hvorfor “Jagten” er værd at se – og så aldrig se igen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Batsy 11 år siden

Den skal ses, det er helt sikkert.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#2 The Vossen 11 år siden

Det er en virkelig eminent film, den er alle pengene værd. Jeg vil dog til trods for anmelderens mening, hjertens gerne gense den igen(jeg ved naturligvis godt hvad anmelderen hinter til), og med en ekstremt hårdfør Mikkelsen, der meget vel har spillet sit livs rolle, er helt igennem fantastisk hele vejen.

Til alle: Se den!
Gravatar

#3 LukasAasted 11 år siden

Fremragende og overbevisende anmeldelse, godt at høre at anmelderen har fået sin kærlighed tilbage til danske film efter Hvidsten Gruppen ;) Jeg tager da et smut i biografen i weekenden!
Gravatar

#4 Snaden 11 år siden

Skal ind og se den i morgen. Glæder mig meget til at se den, og især efter denne anmeldelse.
Gravatar

#5 Zoracka 11 år siden

Spændende! Håber at kunne komme ned og se den i aften!
"Did you see saw?" - "Yeah, I saw Saw." - "Did you see Saw 2?" - "I saw Saw 2 too"
Gravatar

#6 filmkorn.dk 11 år siden

Den er god, men at give den 6 stjerner?! Filmen er stærkt manipulerende, meget sort/hvid og flere steder lettere karikeret. Temaet i filmen er det der får maven til at slå knuder og håndværket er unægteligt effektivt, men historien er forsimplet.

Jeg giver den 5/6 fordi jeg elsker film, der kan mærkes i kroppen mens man ser dem. Trods mine anker.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#7 Ispep 11 år siden

tournesoller (6) skrev:
meget sort/hvid og flere steder lettere karikeret


Er det nødvendigvis en skidt ting?

Regner med at se den i aften.
Gravatar

#8 elwood 11 år siden

Glæder mig også til og se den, men, og nu kopiere jeg det jeg skrev andet sted også.

Glæder mig til filmen, men nu var jeg i biffen igår, og først vises der en ja kampagne film, eller hvad vi skal kalde det lille film, omkring Cannes uddelingen og Mads Mikkelsen der modtager prisen for bedste skuespiller, der vises samtidig klip fra filmen.

Efter et par trailers fra andre film, kommer så selve traileren for jagten... Jeg er godt med på det er stort at Mads Mikkelsen vandt prisen, men for mig virker det nærmest som om man har lavet to trailer for filmen, der vises i samme reklame blok. Ærlig talt, er det ikke ved og tage overhånd med den promovering? Man kunne også blot ha indsat lille tekst Info før traileren, hvor man ganske kort nævner det med Cannes i stedet for og lave et hel lille film segment omkring uddelingen.


J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#9 Ericmase 11 år siden

Det er et kæmpe dansk mesterværk! 6/6 herfra!

Var til galla i går... :D
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#10 filmkorn.dk 11 år siden

#7

Mjah, jeg synes temaet er så alvorligt, at den burde have holdt sig fra den slags. Slet ikke nødvendigt.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.

Skriv ny kommentar: