“Jeg har elsket dig så længe” efterlader en tilbage med en enormt splittet følelse. Skuespillet er mere end i orden, og filmen behandler en intellektuel bikube og et menneskeligt tabu på et fornuftigt, men ikke prangende niveau. Men filmen om smerte og tab, om forbryderen og dens straf efterlades i den grad i stikken af en jammerlig udført visuel side. Så tilbage står fotograf Alméras som manden bag den største forbrydelse, hvilket efterlader filmen som et offer, og publikum må tage den ellers unødvendige straf.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 x marks the spot 14 år siden

Okay, det havde jeg ikke lige ventet at læse i denne anmeldelse: at fotokompositionen stort set har ødelagt hele filmen. Jeg må indrømme, at jeg var så opslugt af de store skuespilpræstationer og dramaet, at jeg ikke skænkede fotodelen en eneste tanke. Jeg nød filmen og levede mig ind i handlingen. Absolut anbefalelsesværdig film.

Som debatteret flere gange i Filmz' fora - så vil jeg hellere lede anmelderens opmærksomhed hen på Bourne-trilogien, Resident Evil 2, den seneste Bond og de nyere Tony Scott film. Her er pragteksempler på, hvordan en udmærket film kan maltrakteres af værste grad af en fotograf og klipper, så ens opmærksomhed og koncentration om visuel fokusering kan fremkalde hovedpine af ikke at kunne se eller forstå en meter af, hvad der sker på lærredet. Det kan jo næppe kaldes filmkunst at en rundforvirret fotograf/instruktør smadrer hele den visuelle del af filmen, og man bare ønsker at kameraet kunne stå stille bare en gang i mellem, så man kan se, hvad der egentlig sker.
Den seneste blandede fornøjelse oplevede jeg med Scott's "Taking of Pelham 123", hvor kameraet heldigvis ikke var kastebold, men derimod var der på intet tidspunkt et klip der varede mere en 5 sekunder. Tro mig, jeg tog mig selv i ind i mellem at tælle sekunderne mellem hvert klip og der lå gennemsnittet på 3-4 sekunder. Hvorfor?? - tænker jeg bare (nej, ikke hvorfor jeg talte - kedede mig bare, haha!). Da kom jeg virkelig til at savne originalen fra '74 med Walter Matthau og Robert Shaw, hvor det var handlingen det drev værket og ikke look'et.
"Do, or do not. There is no try".
Gravatar

#2 Skeloboy 14 år siden

Kunne godt tænke mig at vide, hvad anmelderen ellers synes om filmen. Altså, hvor mange stjerner kameraarbejdet trækker ned.

Har lige set den selv nu, og kan ikke genkende det. Der er måske ikke noget overraskende i kameraføringen, men kan ikke se noget ødelæggende i det...

Ellers er jeg dog enig i alt det andet. Bortset fra jeg slet ikke kan genkende noget som helst Neil Young, nogen steder:)...med mindre det er fra hans forfærdelige 80'er periode...

5/6 herfra
Gravatar

#3 filmz-Bruce 14 år siden

Jeg har lige modtaget denne i dag og da jeg læste anmeldelsen tænkte jeg som #1.

"Aha ... fotografen fra Bourne Ultimatum har fået nyt job!" eller fra Domino, Quantum of Solace, Gamer ... whatever, hvor en epileptisk fodmaler på psykedelisk LSD syretrip for en tid får et skånejob på en Hollywood produktion. Men stor er min overraskelse for ... jeg kan ikke få øje på noget, som tager fokus fra skuespils præstationerne. Det er absolut ikke en state of the art fotomontage, men nu er det heller ikke alle film, som behøver simulere Slumdog Millionaire. Det kunne jo være, at instruktøren havde en ide med det, ligesom Greengrass, Marc Forster og Tony Scott ikke var interesserede i, at man så deres film.

Men ... jeg glæder mig til at se filmen ... trods alt :)

#1 Desværre er jeg kommet til et punkt, hvor 3-4 sekunder slet ikke rører mig mere. Det er jo nærmest ordinært i dagens film. Mht. gennemsnittet af sekunder, så prøv og tæl antal af klip i biljagten i Ultimatum. Jeg kom til 514 klip og det bør vist være en del under 1 sekund. Og jeg savner også Taking of Pelham originalen og Matthau og Shaw.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#4 Morten Vejlgaard Just 14 år siden

#2 & 3

Så må jeg jo hellere lige forsøge mig med en uddybning:

For at tage Neil Young først, så mindede musikken mig meget om hans betagende arbejde med Jarmusch' "Dead Man".

Nu deler jeg ikke som sådan film op, og siger 1 stjerne for skuespil, 1 stjerne for kameraarbejde osv - helst var jeg fri for at give stjerner, så folk ville fokusere på mine argumenter :-)

Jeg bruger faktisk en god rum spalteplads på at forklare, hvorfor jeg ikke synes tematikken/indholdssiden fungerer optimalt.

Så er det korrekt, at jeg gør et stort nummer ud af kameraarbejdet i min anmeldelse. Jeg synes det gjorde opmærksom på sig selv konstant, og det på den dårlige måde. Trackings der startede for tidligt eller for sent, kejtede valgte vinkler og en generel dårlig timing igen og igen, og det mener jeg var vigtigt at påtale fordi det er noget meget få behandler, men som har så stor betydning.

I lagde ikke mærke til det, og havde en god oplevelse, hvilket er super, jeg deler den desværre ikke med jeg, men sådan er det jo.

Jeg er som sådan heller ikke begejstret for Bourne-klipningen, den hektiske stil er blevet lidt for meget synonym med måden man skaber fart og spænding på, hvilket er lidt synd, selvom en god montage altid kan være godt, hvem sagde Hitchcock? Forskellen er dog for mig, at kameraarbejdet i Bourne er teknisk ret godt, men derfor bryder man sig måske ikke om stilen, hvilket er noget andet. Jeg har intet imod stilen i denne film, men teknisk vil jeg holde fast i, at den var jammerlig.

De bedste hilsner.

Morten.


Gravatar

#5 Skeloboy 14 år siden

#4 - ah ja, havde lige glemt Dead Man...

Skriv ny kommentar: