Hvor filmens indledende scener er glimrende udført og dens budskaber rammende, så taber den dog noget momentum i det tredje akt, hvor filmens muntre kynisme må vige for en sentimentaliserende tone, der havde været bedre placeret imellem linjerne. Den falske familie forbliver klichéer, hvilket fungerer upåklageligt, når de skal anvendes i satirisk øjemed, men det gør det vanskeligt at involvere sig i dem.

Mere påvirket bliver man til gengæld af naboen Larry – spillet fornemt af Gary Cole – der som en tragisk figur tilbringer sit liv i et evigt håbløst forsøg på at komme på niveau med familien Jones. Det er ikke mindst rammende, fordi det ligger så tæt op ad virkeligheden, hvor kreditkortenes hurtige brug har gjort det endnu nemmere at drive sig selv til fallittens rand. Det er en dyster fortælling, og det er en skam, at “The Joneses” ikke helt tør gå derud, hvor den bliver rigtig foruroligende. Når det er sagt, så er den bestemt stadig en veloplagt og intelligent komedie, som det er svært ikke at føle sig bare en smule ramt af, hvis man engang har købt noget unyttigt pga. et modelune. Og hvem af os kan sige sig helt fri fra at have gjort det?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Highland Park 14 år siden

#10: Det samme her. Jeg blev desuden helt blød i knæene, når Sarah Paulson dukkede op i rollen som Merlyn Temple ("Someone's at the door!").
Hvis ikke jeg husker meget galt, begik TV3 samme brøler som CBS og viste flere af afsnittene i forkert rækkefølge. På Universals dvd-udgave er de heller ikke i korrekt rækkefølge, men den kan man heldigvis læse mere om på amazon eller her: http://www.american-gothic.net/dvdset.php?guide
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#12 Yoda 14 år siden

#11

Tak for heads up ang. rækkefølge og link.

Og hvad Sarah Paulson angår, ja så kan jeg kun sige "me to man, me to" ;-)

Serien blev puttet i kurven til 129 kroner ... billigt, skulle jeg mene.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#13 Highland Park 14 år siden

#12: Ja det er knageme billigt. :)

For hendes skyld alene vil jeg se "The Spirit" - og endda "What Women Want" (selv om jeg gyser ved tanken om Mel, der flirter med brug af skridtet)! Mmm...
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: