Fremragende i den altdominerende hovedrolle er også Casey Affleck, der lader ordene falder ud som knirken fra et hjul, der trænger til at bliver smurt. Winterbottom har dog omgivet ham med en samling formidable karakterskuespillere samt et par sexede kvinder i form af Kate Hudson og Jessica Alba.

Ved første kig virker slutningen lidt uforløst, men ved andet syn blev det klart for mig, at det ikke kan være anderledes. Lou er et helt igennem ødelagt individ, og i den ondsindede verden, som Winterbottom maler, gives der ingen frelse til den slags væsner. Med hans egne ord er det eneste, han kan gøre, at stå stille og gå itu. Det er ikke et rart syn at bevidne, og “The Killer Inside Me” er ej heller en rar film at overvære. Men konsekvent, rystende og opslugende som få, det er den bestemt.

Se også: Filmz TV: “The Killer Inside Me”-interview.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-ab 13 år siden

6 stjerner havde jeg dog ikke set komme, efter de middelmådige amerikanske, men da overraskende..
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#2 Kruse 13 år siden

Jeg tror vist nok at Lord Beef Jerky er noget uenig i den dom ;)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#3 elwood 13 år siden

Sejt Simon Baker er med i den 8-)

Ku være intressant og se ham i en lidt anden rolle end the Mentalist.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#4 BN 13 år siden

fra anmeldelsen:

I en af filmens mest rystende øjeblikke dræber han en kvinde, mens han ømt hvisker til hende, at hun bare "skal tage det roligt. Det er snart overstået," og vi bliver klar over, at det er det tætteste, han kommer på oprigtig omsorg for andre. På sin egen syge vis er det også filmens reneste kærlighedsscene.


Jeg er ikke i tvivl om, at det ER rystende og sygt, ikke mindst efter at have set promo-videoen. ... Det spørgsmål, JEG stiller i den forbindelse, er: Hvad skal man med en sådan ensidig dvælen ved syge, psykopatiske mordere? (Og med "ensidig" sigter jeg til, at der ikke er et almindeligt menneske som identifikationsfigur, men at filmen følger en sindssyg person.)

Hos mig finder denne type historie eller film ingen berettigelse (hvilket mange sikkert vil være uenig med mig i). Jeg har ikke behov for at "forstå" eller sætte mig ind sådan en persons psyke. Det er godt, at visse politifolk med speciale i at fange massemordere gør dette i den virkelige verden, men DERES motiv er heller ikke så meget at forstå som det er at afsløre og opspore.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#5 Highland Park 13 år siden

Benway skrev:
... filmen konstant befinder sig i Lous hoved, og det antydes gentagne gange, at hans opfattelse næppe er i overensstemmelse med virkeligheden.


Jeg har ellers læst andetsteds, at Winterbottom netop negligerer det aspekt:
http://www.electricsheepmagazine.co.uk/reviews/2010/06/01/the-killer-inside-me/ skrev:

Winterbottom has said in interviews that he wanted to be ‘faithful’ to the source novel, and this has served to justify the violent excesses of the film. He is most probably not misogynistic, but his incredibly unsophisticated literal approach is particularly unsuited to capturing a novel as ambiguous as The Killer inside Me: Winterbottom scrupulously follows to the letter a book that actually requires reading between the lines (could literalness be one of Winterbottom’s defining directorial traits? Real migrants in In This World, real sex in 9 Songs…). Crucially, the film fails to coherently convey the fact that Lou is an unreliable narrator and that what he tells us might not be true, something that would help explain the characterisation of the women and distance the film from his view of them.

[...]

Winterbottom does not get it: he channels Thompson’s savage view of humanity through memories of glamorous Hollywood noir cinema; the women look like stars, not like provincial beauties; the cars are desirable curvy objects straight out of 50s advertising; the cinematography is as flawless and slick as the women. But his noir pastiche completely misses the seedy side of the evil described by Thompson, the mediocrity of the hypocrisy, decay, immorality and viciousness, the small-town-ness of it all, present even in the most disturbing acts of malevolence.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#6 Tommy Kristensen 13 år siden

Sad mutters alene i en sal i London og så den, og tænkte faktisk på at gå under filmen. Var noget overrasket over dens brutalitet. Havde ikke lige forventet en "L.A. Confidential" ala "Irreversible", men er glad for at jeg blev siddende. Fantastisk film, måske ikke helt til 6 stjerner - men i hvert fald 5.

Jeg vil næsten blive skuffet hvis det ikke kaster en Oscar-nominering af sig til Casey Affleck. Det kan godt være der er ting der ikke er som i bogen - men jeg synes godt nok at Affleck træder i karakter. Damn han er god. Uden tvivl det mest vellykkede kæmpe svin jeg længe har set i en film.
Gravatar

#7 Nicki52 13 år siden

Jeg tager i biffen og ser den på søndag, så skal vi se.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#8 chandler75 13 år siden

Der er i hvert fald rimelig stor uenighed blandt de danske anmeldere: http://filmz.dk/film/killer-inside-me-the
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#9 Twister 13 år siden

Så blev mine forventninger til filmen lige en tak højere. Har dog kun set på karakteren, vælger at vente med at læse anmeldelsen til efter jeg selv har set filmen.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#10 Graversen 13 år siden

BN (4) skrev:
Hos mig finder denne type historie eller film ingen berettigelse (hvilket mange sikkert vil være uenig med mig i). Jeg har ikke behov for at "forstå" eller sætte mig ind sådan en persons psyke. Det er godt, at visse politifolk med speciale i at fange massemordere gør dette i den virkelige verden, men DERES motiv er heller ikke så meget at forstå som det er at afsløre og opspore.


Der er selvfølgelig ingen der kan tage den holdning fra dig. Jeg er bare glad for at dig og andre med lignende holdning ikke har noget at skulle sige når kunstnere (i dette tilfælde alle folkende bag filmen) udfolder et værk som dette.

For mig lyder dit opråb lige så lamt som da mindst en journalist til Cannes, i arrigskab forlangte at Lars Von Trier forklarede hvorfor han havde lavet Antichrist. Og jeg vil give Trier ret i at man absolut ikke kan forlange at han forklarer hvorfor han har lavet den. For han har ikke lavet den for vores skyld, men for hans egen skyld.
Underforstået har han også lavet den for dem der syntes den er underholdende at se.

Min pointe er at selv om du er i mod denne slags film: "Hos mig finder denne type historie eller film ingen berettigelse", så er der mange der finder den underholdende og hvorfor skal de frarøves den mulighed bare fordi du ikke kan lide den? "Hvis du ikke kan lide æ lugt i æ bageri kan du bare tage at pikle av".

Mener du også at Stieg Larsson Millennium trilogy bør afskaffes? eller alle andre thrillere som beskriver en psykopats udfoldelser i bog og film form? Syntes du heller ikke at TDK har nogen berettigelse? Jokeren er jo total psykopat med den mund! Eller hvad med lilleper filmende, hans onkel er imo også på grænsen til at det psykopatiske? Hvor går grænsen for dig?

Måske du bare skal lære at ignorer ting du ikke kan fordrage i stedet for at forbyde dem.
For mig er fodbold og reality shows ligegyldigt, så jeg undergår helst at se det, men jeg kan da ikke se nogen grund til at det skal forbydes.
Who else's opinion would it be?

Skriv ny kommentar: