Årets største Oscar-sluger er en flot, vittig og rørende affære, hvori det spektakulære samspil mellem Colin Firth og Geoffrey Rush er hovedattraktionen. Det er en skam, at “Kongens store tale” ikke ser bedre ud på Blu-ray, end den gør, når nu filmen er så smuk, men skivens lydspor er til gengæld glimrende, og det samme er det meste af ekstramaterialet. En kongelig udgivelse af en (i mere end én forstand) majestætisk film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Batsy 12 år siden

Enig med Johan, fremragende film med fremragende skuespil og en af Colin Firths bedste præstationer jeg har set
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#2 Hr. Nielsen 12 år siden

Meget enig med denne anmeldelse Johan. Det er en fremragende film, der ofte løftes endnu højere af det sublime skuespil og den fantastiske dialog!
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#3 Zoracka 12 år siden

Selvom jeg blev overrasket over, hvor underholdende og fantastisk denne film egentlig var da jeg så den, så synes jeg ikke, at den burde gå med prisen for årets bedste film. Jeg havde på fornemmelsen, at det vil blive en kedelig affære før jeg endelig fik den set. Jeg må æde mine ord, for dette er ikke blot et velfungerende og medrivende drama, det er skuespil i topkarakter. Jeg var især imponeret over Colin Firth som jeg synes gjorde det vitterlig godt. Som Johan også nævner i anmeldelsen, hvis man ser en video af [url= rigtig konge[/url] fra dengang, så kan man kun blive imponeret over Firth's skuespilspræstation.

Når det så er sagt, så synes jeg Johans intro til anmeldelsen siger en del:

På overfladen lignede årets Oscar-show ikke blot en dyst mellem to af 2011's største succeser, "The Social Network" og "Kongens store tale", men også et opgør mellem henholdsvis hypermoderne og konservativ filmkunst.

Jeg er stadig af den opfatning, at The Social Network burde have vundet. Jeg synes de begge er værdige kandidater, men jeg synes man kommer mere ind under huden på persongalleriet i David Flincher's film. Udover en superb præstation af både Jessie Eisenberg og Andrew Garfield, så lagde jeg især mærke til Armie Hammer som Winklevoss tvillingerne (Mine kone sagde efter filmen, at hun synes de spillede godt).

Igen, så var jeg meget uenig med en del af oscarvinderne i år, hvor Inception vand i Visual Effects - Jeg synes Scott Pilgrim Vs The World, der ikke engang var nomineret, burde have fået prisen. Synes det er et klart tegn på, at akademiet tager "hypermoderne filmkust" for givet.

Men god anmeldelse, Johan. Meget enig i det du skriver.
"Did you see saw?" - "Yeah, I saw Saw." - "Did you see Saw 2?" - "I saw Saw 2 too"
Gravatar

#4 Lord Beef Jerky 12 år siden

Jeg holder mig nu også til de 4 stjerner. Filmen er en anelse for ordinær til at komme højere op på min liste. Med det sagt er det dog en underholdende og rørende film, som har fortjent en del af sine Oscar-priser.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#5 Bruce 12 år siden

Glimrende anmeldelse Johan og dejligt med lidt "oprejsning" til en film, som fik for meget på puklen i året der gik, pga. Oscar ræset og personlige præferencer for favoritter, til en grad, at dens kvaliteter ofte blev overset. Synd, for det var et år, som havde ganske mange fine film, men blot ikke lige nogen film, som skilte sig ud som en sikker Oscar vinder.

Du rammer hovedet på sømmet og har ikke noget at tilføje.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#6 Therien 12 år siden

Lord Beef Jerky (4) skrev:
Jeg holder mig nu også til de 4 stjerner. Filmen er en anelse for ordinær til at komme højere op på min liste. Med det sagt er det dog en underholdende og rørende film, som har fortjent en del af sine Oscar-priser.


Er ganske enig.. Det er fremragende skuespil, men hvad angår selve filmen er der intet nyt under solen.. Syntes sammenligningen med Social Network var lidt "nem"..

4/6
Gravatar

#7 The Insider 12 år siden

TUSIND tak for alle de venlige ord, folkens! Det er jo lige før, jeg selv begynder at rødme og stamme :-)
War. War never changes.
Gravatar

#8 IK 12 år siden

Insider hvilken film var din favorit blandt de nominerede?
Gravatar

#9 Lawman. 12 år siden

God anmeldelse Johan.

Nu er næste projekt forhåbentlig at anmelde Star Wars: The Complete Saga - ikke?!:)
Gravatar

#10 Collateral 12 år siden

Fin film, men ikke mere end 4/6 herfra, og det er helt frit af oscarsammenligninger osv. Filmens præstationer trækker op, men historien var vitterligt ikke specielt fantastisk fortalt imo. God humor i øvrigt.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone

Skriv ny kommentar: