Melodramaer bliver ikke mere melodramatiske end “Legends of the Fall”. Det er en vanvittigt flot film, som indimellem disker op med scener, der går lige i mellemgulvet, men som desværre oftere svælger i sødsuppe. Fans bør dog ikke tøve med at investere i filmen endnu en gang, for dens bjergtagende billeder ser fantastiske ud på Blu-ray, og diskens lydspor imponerer også. Ekstramaterialet er heller ikke værst, men hvis man er på udkig efter en spændende storfilm, så er der altså langt bedre alternativer på markedet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Batsy 13 år siden

8# Tåbelig kommentar, syndes jeg og så må du kalde mig tåbelig eller noget. The Insider/Johan skriver sin menning om film om så den er tåbelig er det hans menning og det smag og behag som mange kalder det. :)
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#12 filmkorn.dk 13 år siden

Er dybt uenig med anmelderen og hans besømmelse af filmen og Edward Zwick.

Blood Diamond er fx en fantastisk film.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#13 IK 13 år siden

Jeg synes også Edward Zwick er en fremragende instruktør. The Last Samurai, Glory og Blood Diamond er tre virkelig fantastiske film.
Gravatar

#14 Batsy 13 år siden

13# Enig :)!
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#15 Therien 13 år siden

Batsy (11) skrev:
8# Tåbelig kommentar, syndes jeg og så må du kalde mig tåbelig eller noget. The Insider/Johan skriver sin menning om film om så den er tåbelig er det hans menning og det smag og behag som mange kalder det. :)


Okay.. Jamen så vil jeg kalde anmeldelsen for et selvmål.. Er det sobert nok?
Gravatar

#16 Batsy 13 år siden

15# Det kan vel altid kalde det (:
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#17 BN 13 år siden

IK (13) skrev:
Jeg synes også Edward Zwick er en fremragende instruktør. The Last Samurai, Glory og Blood Diamond er tre virkelig fantastiske film.


Jeg er enig i, at 'The Last Samurai' er en rigtig god film. "Fantastisk" vil jeg nok ikke kalde den, men den har ihvertfald sikret sig en plads i min filmsamling. Tom Cruise og Ken Watanabe leverer solide præstationer i den, og jeg kan ikke komme i tanke om nogetsomhelst dårligt ved den. Jeg nyder at se den hver gang. (Indtil nu 3 gange.)

'Glory' har jeg kun set en enkelt gang for mange år siden, og jeg husker den som ganske god. Men et gensyn er nok påkrævet.

'Blood Diamond' har jeg endnu til gode. Om ikke andet skal den ses pga. Leonardo DiCaprio og Jennifer Connelly.

Jeg husker også 'The Siege' med Denzel Washington. Den var nu også udmærket.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#18 The Insider 13 år siden

Tænkte nok, at anmeldelsen ville kickstarten en stor (og følelsesladet) debat :-) Selvom flertallet synes at være imod mig, er jeg da glad for, at smøren kan få sat så mange tanker i gang :-)

Med en film som "Legends of the Fall" er det selvsagt alfa og omega for filmmagerne, at seerne køber, at personerne vitterligt føler med og for hinanden. Sådan er det selvfølgelig i mange film, men her er der så kraftigt fokus på båndet mellem brødrene og denne kvinde, at hvis man ikke tror på dem og deres forhold, så krakelerer illusionen, og historiens slagkraft dulmes markant.

Problemet for mig er, at jeg aldrig rigtig følte, at der var en gedigen kærlighed imellem karaktererne. Jeg nævner det også i anmeldelsen - jeg syntes, at tempoet var for hurtigt, og vigtige begivenheder blev kondenseret i korte montager osv., og derfor fik jeg aldrig oprettet noget forhold som tilskuer til personerne på skærmen. Vi ser drengene lege sammen i få minutter og have en enkelt ophedet debat, før de drager i krig og lillebror dør. Det er simpelthen så forhastet, at jeg får den samme følelse, som når en statist ryger i baggrunden på den gængse krigsfilm.

Zwicks instruktion var for voldsom (nærmere beskrivelse i anmeldelsen), og skuespillerne kunne heller ikke sælge illusionen. Jeg er en stor, STOR beundrer af Pitt, men jeg følte, at han var for stiv og udtryksløs, og jeg fornemmede absolut ingen kemi mellem ham og Ormond. Når det kommer til kemi og den slags, så er det uhyre subjektivt, hvad folk tror og ikke tror på, så derfor vil en film som "Legends of the Fall" skabe en større kløft mellem dens fortalere og modstandere end mange andre film.
For mig faldt Pitt fuldstændigt igennem i den scene med Quinn, som du nævner, BN. Jeg troede slet ikke på Pitts vrede, og selvom han virkelig var stærk lige forinden Samuels død, så var han simpelthen så teatralsk umiddelbart efter, at jeg ikke kunne tro på ham.


Ormond er god, men jeg synes, hun bliver tvunget helt ud i baggrunden i filmens anden halvel, og jeg følte egentlig aldrig, at hendes karakter tog form. Hvem var hun egentlig? Hvorfor var hun tiltrukket af brødrene? Hvad gav hende lyst til at blive? Etc. Jeg er sikker på, at BN og Co. har mange gode potentielle svar, men i mine øjne virkede Zwick hamrende ligeglad, og derfor blev jeg det også. Hun virkede mere som et plotelement end en person af kød og blod. Og med sine talrige længselsfulde blikke, overromantiske og overgearede (ja, jeg syntes absolut ikke det var blandt Horners bedste scores) og slutningen mm., synes jeg absolut man kan påstå, at filmen emmer af sødsuppe.

Mht. Zwick synes jeg, han er en nogenlunde dygtig "rugbrødsinstruktør". Han er en lidt anonym størrelse, som indimellem glimter lidt, men jeg synes altså virkelig, at han har en tendens til smøre alt for tykt på og "overdramatisere" dramaet, at det bliver utroværdigt. Det synes jeg især er gældende for "Blood Diamond". Jeg følte snarere, at en mand havde skreget sin retoriske moralprædiken ind i ørerne på mig, end at jeg havde set en gidigen spillefilm. Jeg kunne godt lide The Last Samurai - underholdende, flot og velspillet, om end afsindig traditionel. Glory har bestemt også sine øjeblikke, men det skyldes først og fremmest, at Zwick ikke kan få stortalenter som Denzel Washington og Morgan Freeman til at levere under deres vanlige standarder.

Og Golden Globe-nomineringerne giver jeg ikke meget for. The Tourist blev lige nomienret for bedste mandliged hovedrolle, bedste kvindelige hovedrolle og bedste film :-)
War. War never changes.
Gravatar

#19 rouleau 13 år siden

Godaften alle Filmz-brugere! Jeg er forholdsvis ny herinde, så jeg tænkte, at jeg ville kickstarte mit væsen og bekendskab, med en god omgang sviner og uenighed! :-)

Jeg kunne næsten ikke være mere enig med Johans anmeldelse af denne forfærdelige film. Mage til dødsyg film skal man nu alligevel kigge længe efter. Efter min mening er filmen blot et kæmpe (mislykkedes) forsøg på at være en kæmpe film - med drama så det batter!
Hele filmen er bare én laaaaaang fortælling, som kommer fra en gammel mand - en mand vi knap nok får noget af vide om! Det eneste man ser til ham, er lange blikke og uforståeligt pladder, som så skulle gøre ham meget interessant og mystisk. Tværtimod gør det ham useriøs. Jeg kan sagtens se hvad Zwick har prøvet på at opnå ved hans karakter, opførsel og væremåde, men det virker bare slet, slet ikke! Skulle vi ikke komme mere ind på livet af fætteren??

Filmens største fejl var, at Zwick forsøgte at skabe en storslået tåreperser ved at mase en masse begivenheder ind på blot to timer. Indianergutten siger bare: "..Og nu har Tristan fundet en ny lady (som er blevet knap ti år ældre, men Tristan har endnu ingen rynker eller mere gråt hår), og de lykkelige - MEN...
NU bliver hun skudt"
- I'm sorry, men det fungerer SLET ikke for mig - hvordan kan man blive rørt af noget, som man ikke ser eller får et indblik i? Så kan alle da lave en sentimental og dyb film, ved at læse en historie op, og smække nogle billeder af Pitt ind nøgen. Det er alt for påtaget.

Derudover tror jeg, at "Legend of the Fall" er en film som er meget 'periode-bestemt', så at sige. Det holdte dengang, men i dag er den bare corny og sindssygt kedelig... efter min mening. ;-)

Desuden, kan man ikke skrive en kommentar som: "Tåbelig anmeldelse" uden videre. Det er ikke anmelderens holdning til filmen, der definerer en god anmeldelse, men anmelderens argumentation. Fabelagtig anmeldelse - både argumentation... og holdning ;-)
Gravatar

#20 Zyphax 13 år siden

Der blev debatten lige en kende mere passioneret ;)

I min verden er netop en af filmens største styrker tempoet, billedsproget og musikken imellem. Der er en lidt distanceret harmonisk vis og skæbnesvanger forhold til begivenhederne i filmen, hvilket jeg netop syntes at det er det der gør at den adskiller sig fra "ugebladsromancerne" og lignende i Danielle Steel-kategorien. Filmen er bevidst mere fokuseret på historien end mere regulært karakter-drama, som f.eks en film som Million Dollar Baby, og der følger jeg til fulde Zwicks lidt poetiske vision. Faktisk syntes jeg netop at det er Horners episke score der giver billederne og skuespillet sin dybde og lag. Og Zwick har nok klappet henrykt over Horners bidrag, for jeg syntes det virkelig skaber ånden i filmen.

Har jo uundgåeligt bemærket at oplevelsen af billed-side, lyd- og musikside varierer meget i fohold til den enkelte. Da jeg så Avatar i sin tid var jeg meget begejstret og havde stor indlevelse netop pga. det visuelle og lydsiden. Da jeg så spændt senere læste anmeldelser af filmen, blev jeg overrasket over at mange anmelderne (eller for den sags skyld bekendte) ikke engang kunne give filmen point for eller credit for det visuelle eller lyden, hvor det burde være uden for diskussion at den teknisk er flere år fremme end noget vi har set. Det var som om det afspekt af en film var fuldstændig ligegyldigt for hvordan filmen blev opfattet af den enkelte. Kender mange som virkelig bare ikke kan forstå instrumental musik, og ikke er i stand til at finde nogen interesse for musikken, hvis der ikke er sang på.

Ligeledes tror jeg at denne film spiller på en række elementer som vitterligt går over hovedet på mange rent film-sprogsmæssigt og plotmæssigt. Niks, der er næsten ingen aktion eller hjernebrydende plottwist i filmen, ingen intellektuelle finesser og hvis ikke man kan undvære det, kan det da unægteligt være svært at involvere sig i filmen. Det har jeg ikke noget problem i. Det er dog en film jeg elsker, og vil da gerne uddybe og forsvare den lidt.

Filmen starter da ellers så fint med at introducere indianeren One Stab, og hele filmens forhold til fortællingen er udemærket i tråd med hans verdensopfattelse. Finder man det perspektiv uinteressant, ja så ryger indlevelsen og man får et distanceret opfattelse af skuespillet. Man kan sku nemt ødelægge en god film ved at sidde og betragte skuespillerne som var man på settet og skulle være kritisk. og den fælde ryger vi alle sammen i når vi enten pga. fordomme, kulturelle eller kønsmæssige årsager mister fokus i en film. For mit vedkommende skete det sidst under Twiligt, men spørger man målgruppen for filmen, så er skuespillet ramt eminent, spillende på det rigtige strenge. Objektivitet er svært, for var du perfekt objektivt ville du være ret kønsløs og svag på personlighed. Det kan selvfølgelig også være at filmen teknisk og skuespillemæssigt bare er decideret dårlig.

- Det burde være argumentet for hvorfor jeg til fulde kan føle for karakterene og blive emotionel afhængigt af scenen.

Så elsker jeg musikken og cinematografien som rammer lige i hjertet på mig.

Og ærlig talt har jeg sq svært ved at kategorisere denne film som chick-flick. Den er romantisk og Brad Pitt er med. Det er ikke nok elementer i min verden. Ville istedet hellere nævne film som Twilight, The Devil Wears Prada og Burlesque som direkte er rettet mod det modsatte køn :)

Skriv ny kommentar: