Lukas Moodysson er en fremragende historiefortæller. Man er aldrig i tvivl om, hvor man befinder sig i handlingen, og karaktererne fremstår altid overordentligt troværdige. Men med “Mammut” føles det som om, at Moodysson kører lidt for meget på rutinen, for filmen virker desværre som en gang samlebåndsarbejde uden meget sjæl. Jeg så “Tilsammans” et par dage før, jeg gav mig i kast med denne film, og det er lidt som at gå fra champagne til en halvlunken Vestfyn. Man kan jo ikke ramme plet hver gang – men lad os håbe, Moodysson gør det næste gang.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Morten Vejlgaard Just 14 år siden

Enig med synspunktet omkring "Crash" og har det egentlig lidt på samme måde med den overvurderede "Babel".
Gravatar

#2 Skeloboy 14 år siden

Ja, helt klart. Det er Robert Altman, der skal nævnes der. Desuden er Amores Perros(samme instruktør som Babel) også fra 2000. Magnolia ligger også før Traffic...og Pulp Fiction for den sags skyld

Er helt og aldeles uenig med synspunkterne omkring Crash og Babel. 5/6 til begge, fantastiske film. Elsker multiplot film.

Har endnu ikke fået set Mammoth, men glæder mig utrolig meget.

Fucking Åmål, 1998, 5/6:
En smuk og forholdvis simpel skildring. Stor indlevelsesevne af Moodysson.

Tilsammans, 2000, 4/6:
En herlig film, men en anelse overfladisk.

Lilja-4-Ever, 2002, 5/6:
Nådesløs og barsk socialrealisme, der ikke efterlader meget håb.

Ett Hål I Mitt hjärta, 2004, 5/6:
En helt og aldeles brutal og grænseoverskridende perversitet.

Container, 2006, 4/6:
Stream-of-consciousness med usammenhængende sort/hvid-billeder. Rigtig god, men 70 min er ca. 20 min for langt.

Forventer Mammoth kommer på 4/6 :)
Gravatar

#3 filmz-jonasgr 14 år siden

Jeg har kun set Fucking Åmål og Lilya 4-ever men de er også begge to fremragende. Glæder mig til at se Mammoth (eller Mammut om man vil) da de også har to rigtig gode skuespillere i hovedrollen.

"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#4 jessup 14 år siden

Han tre første film er dejlige film så denne skal have en chanse - inden multiplot uddør:)
This is just until June
Gravatar

#5 mr gaijin 14 år siden

Jeg fandt aldrig "Mammoth" kedelig. Der er en større afstand mellem os og personerne i filmen, end vi normalt ser i Hollywood-varianten af multiplot-filmene. Det kræver derfor noget empati og indlevelse. Men jeg blev skam revet med af filmen alligevel. Og så fik jeg ørerne op for bandet Ladytron, der har en del numre med i den. "Mammoth" sneg sig endda med på min top ti for 2009.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#6 filmz-Utyske 14 år siden

Well, den burde man jo nok se. Indtil videre har instruktøren ikke skuffet mig og jeg mener at "Fucking Åmål" er den ubetinget bedste ungdomsfilm fra Skandinavien nogensinde.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#7 Lord Beef Jerky 14 år siden

Fucking Åmål - 6/6
Tilsammans - 5/6
Lilja 4-Ever - 4/6
Mammoth - 4/6

Jeg ser ikke Mammoth som en dissideret multiplot film i stil med Short Cuts, Magnolia eller Crash. Den har helt klart sine problemer, men det er langt mere med midterstykket, hvor Moodyson kommer med en lidt sær løftet pegefinger. Det er dog en interessant film, for som mr gaijin siger, bliver man holdt godt på afstand af karaktererne, og det kombineret med filmens filosofiske overvejelser hvor noget så interessant og anderledes som astronomi bliver indblandet, gør en god film i mine øjne.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#8 JannikAnd 14 år siden

Umiddelbart Moodyssons svageste film, men ligger alligevel på 4/6. Dygtig instruktør med et meget højt bundniveau.

Skriv ny kommentar: