“Man On Fire” er baseret på bogen af A. J. Quinell og har tidligere været indspillet både i 1957 og 1987. Jeg har hverken set eller læst historien om John Creasy før, og kan derfor ikke kommentere de forskelle, der måtte være de fire udgaver imellem. Faktum er, at Tony Scotts version er for meget af det gode, og det gælder både indhold, spilletiden og det tekniske. Havde disse elementer været mikset i mere begrænsede mængder, ville det have været en mere effektiv film. Selvom historien ganske vist er interessant, er den for overfladisk til at strække over to en halv time, og det fungerer heller ikke, at man har delt den op i to overordnede dele. Starten og slutningen vil nemlig tale til to vidt forskellige typer af publikum. “Man On Fire” skal ses for Washington og Fannings præstationer og ikke så meget for Tony Scotts håndværk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-yoshimura 19 år siden

#7-10: Lige en kommentar angående de mobile tekster. Først og fremmest skal man nok ikke lægge ansvaret på den danske distributørs side - de har jo ikke været inde at pille ved noget/fjerne noget. Det er den amerikanske distributør, der har gjort henholdsvis en tekstet og en utekstet version tilgængelig, og der kan man så vælge, hvilken version man vil have op i sine biografer. I betragtning af, at der jo skal undertekster på, og at de flyvende tekster ikke holder sig fra billdets nederste trediedel, hvor underteksterne jo skal være. Derfor er det jo ikke så underligt, at man fravælger den tekstede kopi, men det er selvfølgelig ærgerligt, at vi danske biografgængere går glip af den ekstra dimension, men så må man jo investere i dvd'en ;o)
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#12 filmz-happyhansen 19 år siden

HAr nok aldrig været mere uenig med en anmeldelse herinde!!!

Denne film er STOR og SUPERFED. Den måde filmen bygges op på er jo fuldstændig genial og det at billederne bliver mere vilde og rystende i sidste havdel er jo så gennemført korrekt - i og med at Denzel skifter karakter.

Har også set den to gange nu, og må sige at denne film både bejler til prisen for Bedste Film, Bedste Skuespiller samt Bedste Birolle (kunne være for vildt hvis den lille pige fik for sin unikke præstation) til Oscar. Det er sku på tide at de film og instruktører som tør lave udfordrene film som skiller sig ud billedmæssigt blir belønnet.

Ang. det med teksterne så er det jo geniale. Det skal opleves - så må vi bare håbe at de kan det i de danske biografer.

6/6 herfra
Gravatar

#13 filmz-d4||3 19 år siden

Se den uden undertekster ? :D Den har godt nok været længe undervejs.. Den har da været ude på dvd i usa i meget lang tid er jeg ret så sikker på.. Har ik selv set den endnu, men ska lige sætte mig til at se den her en af dagene. såå
Gravatar

#14 filmz-yoshimura 19 år siden

#12: "Ang. det med teksterne så er det jo geniale. Det skal opleves - så må vi bare håbe at de kan det i de danske biografer."

Det kan de jo så nok ikke (se længere oppe i tråden).
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#15 filmz-Angel Eyes 19 år siden

Må sige at jeg er enig med anmeldelsen - det er ikke lige meget hvor meget tid man bruger på at dvæle ved et karakterportræt eller en relationsopbygning mellem to mennesker, hvis man samtidig gerne vil lave en hardcore actionfilm - det ødelægger tempoet i filmen, gør den ubalanceret og alt for lang. Scott vil for meget med den film og det gør at han ikke tvinger sig selvtil at vælge hvad slags film han egentlig er ude efter at lave. Der er intet galt i at gå væk fra konventioner og at udfordre genrer, men hvis filmen og historien mister sit flow, sin energi og sit fokus, så er det ikke en beundrigsværdig strategi.
Glamoriseringen af selvtægtstemaet gør filmen problematisk, og hvad angår klippestilen, så er den til tider så hektisk at det er mere forstyrrende end det er spændende. Dermed ikke sagt at den visuelle side er flot og godt konstrueret; Scott kan virkelig sit kram hvad angår billeder (i langt de fleste tilfælde). Scoret derimod er lige lovlig 'inspireret' af andre scores for min smag (han planker jo næsten Hobbit-temaet fra FOTR på et tidspunkt!). Så alt i alt en ret ujævn film...
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#16 filmz-Randy Savage 19 år siden

hold kæft den er sju da god. Den kunneda godt lige få 4 el. 5
Gravatar

#17 filmz-d4||3 19 år siden

Jeg sys ik man ligger mærke til hvor lang tid der går inden action filmen kommer frem :D Sys det passer fint ind i filmen at det varer lidt og ser dem lære hinanden og kende osv.. Sys helt klart det var en god film, havde håbet på en mere passende slutning, som dem der har set dem vel forstår hva jeg mener :D hehe
Gravatar

#18 filmz-Angel Eyes 19 år siden

#17, ja slutingen er noget hø og derudover inkonsekvent... Well, kan ikke præcisere nærmere uden at spoile.
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#19 filmz-d4||3 19 år siden

Og rigtigt nok det ene score er næsten 100% fra lotr : fotr
Gravatar

#20 filmz-Bruce 19 år siden

#17 og #18 Synes det var en supercool afslutning. Fedt at se Tony Scott ikke forfaldt til en traditionel slutning. Men ok. Jeg holder jo også altid med aksemagterne i WW2 film ;o)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: