“Man On Fire” er baseret på bogen af A. J. Quinell og har tidligere været indspillet både i 1957 og 1987. Jeg har hverken set eller læst historien om John Creasy før, og kan derfor ikke kommentere de forskelle, der måtte være de fire udgaver imellem. Faktum er, at Tony Scotts version er for meget af det gode, og det gælder både indhold, spilletiden og det tekniske. Havde disse elementer været mikset i mere begrænsede mængder, ville det have været en mere effektiv film. Selvom historien ganske vist er interessant, er den for overfladisk til at strække over to en halv time, og det fungerer heller ikke, at man har delt den op i to overordnede dele. Starten og slutningen vil nemlig tale til to vidt forskellige typer af publikum. “Man On Fire” skal ses for Washington og Fannings præstationer og ikke så meget for Tony Scotts håndværk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Michael Andersen 19 år siden

***Spoiler***

Mexico City som et fantastisk sted at være, yeah right. Den afsluttende tekst viser med stor tydelighed hvor forvirret en instruktør Tony Scott til tider kan være. Filmen er typisk for hvordan en personlig stil kommer i vejen for resten. Det tekniske apparat er kaotisk og all over the place – selv steder hvor Denzels figur (og filmen) står klippefast og er 100 % sikker i sine motiver! Formen modsiger så klart indholdet.

Jeg kunne egentlig meget godt lide den første halvdel bl.a. skuespillet og stemningen fra byen, men efter Dakota Fanning forsvinder ud af filmen og Denzel går Rambo og Charles Bronson i bedene svælger filmen ved en sadistisk og sentimental tone, som bliver understøttet af Harry Gregson-Williams' rutinemæssige brug af "seje" riffs og den slidte jamrekone.

Jeg synes desværre, det hele ender i omgang overfladisk "kunstnerisk" lir, og på et psykologisk plan er filmen nær det lattervækkende og endda også lidt skræmmende - da den til sidst anerkender og hylder Creasys ekstreme hævntørst. Akkurat som "Rambo"-filmene udviklede sig til at være et produkt af Reagan-årene, er "Man on Fire" så klart i familie med W. Bush-regeringens aggressive udenrigspolitik.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#32 filmz-Bruce 19 år siden

#31 Well, som tro demokrat og Clinton fan, kunne jeg godt se filmen som fiction alligevel, Mexico City og de realistiske præmisser til trods. Ja, det er vel altid muligt at trække en parallel, i dette tilfælde til George W. Bush regeringens politik og bedømme filmen på det grundlag, men det er også muligt uden.

Filmen leverer åbenbart et rammende billede af en uhørt situation i Mexico City, hvor bl.a. Catherine Zeta-Jones blev forsøgt kidnappet i bil i Mexico ugen efter den oversøiske premiere, men undgik.

Hvad er forskellen på det kaotiske i Bourne Supremacys fortællestil, som mange åbenlyst hylder, selv i de situationer, hvor alle implicerede er stationære og så her i Man on fire?
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#33 Michael Andersen 19 år siden

#32 Jeg har desværre endnu ikke set "The Bourne Supremacy", så jeg skal ikke kunne sige om form og indhold går hånd i hånd eller om det bare er effektjageri - men hvis det er det sidste, så er det helt klart Bushs skyld ;)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#34 filmz-Bruce 19 år siden

#33 Hehe...I buy that one for a dollar ;)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#35 Lowkey 19 år siden

#31
"...og den slidte jamrekone."

Strålende skrevet, for det er netop lige hvad Lisa Gerrard er blevet. Et så relativt unikt udtryk, skal man være meget forsigtig med at overeksponere, og det synes jeg at det er blevet, måske endda allerede før denne film.
Jeg fandt det ved flere lejligheder direkte irriterende når hun kom ind over soundtracket.

*Spoiler igen*
Ud over dette, var jeg rimeligt tilfreds med filmen, selvom jeg også var noget irriteret over slutningen.
Jeg er ikke helt sikker på at jeg har forstået hvorfor Pita stadig er i live, når alle tror at hun er død. Hvad fanden havde ham The Voice tænkt sig?
*/spoiler*

Er der iøvrigt nogen der har set den tidligere version med Scott Glenn? (linkage)
Der er linket til en ret corny udseende trailer for den på imdb.
Daisy, Daisy...
Gravatar

#36 pulse83 19 år siden

Jeg er helt enig med anmeldelsen. Jeg føler ikke at jeg har set et komplet kunstværk, men snarere en omgang rodet abstrakt popkunst, der vil mere end det kan klare. Rent stilistisk er der dømt totalt overkill. Der er gjort alt for meget brug af den samme segment musik (Lisa Gerrard) igennem filmen, og ligeledes for meget brug af den der billige klippe-effekt hvor det hele skal virke så intenst, men til sidst blot resulterer i et stort irritationsmoment. Det er en skam at Hr. Scott ikke har gjort bedre udnytte af Denzel og Fanning's store talenter, og istedet druknet det i sine egne stil-visioner.

2/6
Excuse me, Flo!
Gravatar

#37 filmz-Bluhm 19 år siden

Spoiler

Jeg ville også have foretrukket at Pita var død, og at Creasy i slutningen havde haft noget sprængstof på sig (helst ikke oppe i røven) og så havde sprunget de sidste badguys i luften. Det ville have virket mere tilfredsstillende som slutning efter min mening. Jeg synes slutningen som den er nu, er noget tam...
Gravatar

#38 filmz-maiken_lundstad 19 år siden

Er også enig med anmeldelsen... Den er bare ikke særlig fed, lægger sig meget tæt på at være dårlig. Den er for lang og vil for meget uden rigtig at nå nogen steder! Synd for Washington og Fanninger gør det ellers rigtig godt.
Gravatar

#39 filmz-Diller82 19 år siden

Prøver her i mangel på bedre. Hvilken version af man on fire på DVD er den bedste, har søgt på Axel Music, men er ikke sikker på hvilken jeg skal vælge. UK er dyrest, men det lader til den er magen til den danske som udkommer den 8/3.... HELP ME!
-----------------------------------
The pen is mightier than the sword...mostly.
Gravatar

#40 filmz-principia 19 år siden

#39: DVDcompare er din ven! :)
Whoever saves one life, saves the world entire... (Schindler's List)
---------------
DVD: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/principia

Skriv ny kommentar: